Gå til innhold

Hvor mange handler via spam?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei det kan du si mofopop, og jeg har også ofte lurt på hvem de egentlig er, de som kliner til på de fargerike tilbudene som kommer fra en eller annen kryptisk adresse?

 

Men altså selv om lønnsomheten muligens er lavere enn tidligere antatt, så tyder jo utbredelsen på at det er noe å hente her. De driver vel ikke med veldedighet de som står bak dette her.

For noen uker siden var mengden spam så stor at Telenor hadde opp til 3 dagers forsinkelse på epost. Dette sett i lys av at de tydeligvis stenger ned spammende abonenter i løpet av bare to dager tilsier såvidt jeg kan skjønne at mengden må være helt enorm, og at noen sannsynligvis har noe igjen for galskapen.

Lenke til kommentar

Nå er det jo litt varierende statistikker ute å går, men totalt sett snakker vi om at av all e-post trafikk er 70-90% spam. Så ja, her snakker vi om store mengder.

 

Men det er to steder man er nødt til å gjøre tiltak for å få løst problemet med utsendelse av spam: tjenesteleverandører og sikkerheten hos privatpersoner.

Tjenesteleverandørene må ta et skikkelig balletak på seg selv og sørge for at deres egen infrastruktur ikke godtar spam hverken inn eller ut. Og når det gjelder sikkerheten hos privatkunder så innebærer dette fullt oppdaterte maskiner(ALLE programmer), aktiv og oppdaterte antivirusløsninger og brannmurer og bevissthet rundt sikkerhet.

 

Eg er innimellom innom helpdesk og tar telefoner og da snakker eg med kunder som har Windows 2000(uten oppdateringer), Windows 98, XP uten service packs eller oppdateringer, avskrudd brannmur, utdatert(eller deaktivert) antivirus osv osv. Det er skremmende å se hvor slappe folk er med dette, og ikke minst hvor lite fokus bedriftene har på det. Ja, fint at filserveren har oppdatert antivirus men du har faktisk 50 andre potensielle virusparadis i bedriften. Her har vi seriøst et problem å ta tak i.

 

Når det gjelder seriøsiteten til denne undersøkelsen så synes eg den virker litt vag. Det er ikke bare legemiddel som blir solgt via spam, og som andre nevner her så kan nok en person falle for spam flere ganger, men i undersøkelsen blir de hindret siden siden ser lik ut og inneholder en melding om at den er falsk.

 

Hva Telenor angår så var dette selvforskyldt og noe som var uungåelig. Telenor har i alle år godtatt spam inn i systemet sitt(i stede for å bruke enkle metoder for å stoppe det FØR det kom inn) slik at de i stede kan selge et spamfilter til kunder om ville bli kvitt dette. Har man skikkelig infrastruktur(noe eg ikke tviler på at Telenor har) så finnes det mange gode løsninger som er både gratis og/eller billige man kan sette i drift og man vil få stengt ute mellom 70-80% all spam mengde. Dette hadde ene og alene gjort at Telenor ikke hadde hatt så store problemer i 3 uker(som igjen gikk ut over kundene, både de med og de uten spamfilter). Ris på egen bak.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Som tidligere visst, og som det også går fram av undersøkelsen, må det sendes enorme mengder spam før en eller annen fjott biter på kroken. En enkel, bitteliten, begrensning på hvor mye mail som kan sendes ut fra en datamaskin vil komme dette til livs uten at det merkes for noen. F.eks 1 mail i sekundet. Kanskje helst en noe mer avansert algoritme, men hovedpoenget er det samme: det skal ikke mye til før mengden spam reduseres betraktelig.

 

Kanskje det kunne lovpålegges MS å inkludere en slik sperre i W7?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...