Gå til innhold

Hjelp og tips til overklokking av E8500

Anbefalte innlegg

Hei. Sitter og leker meg med min nye E8500, men jeg har støtt på et par bauger. Øvrige specs:

Hovedkort: Asus P5Q PRO

RAM: 4GB Mushkin (800mHz, 4-4-4-12)

Har lest om svært gode klokkeresultater med denne CPU-en fra diverse tester. Har relativt god kjøling også, så jeg satte i gang. Jeg støtte stadig på problemer ved oppstart, bluescreen, vås om at det var feil med ntoskernel.exe osv. Jeg fant dog til slutt noe jeg følte var et godt utgangspunkt, nemlig dette:

klokk1gt6.jpg

Oppstart gikk greit, og alt så ut til å være stabilt. Fyrte opp prime95, og selv om den klarte å kjøre det fint i starten, og temp ikke lå på høyere enn 48 grader ved 99% load, så tok det ikke mange sekundene før den ene workeren kutter ut, og load dropper til 50%. Jeg forstår ikke dette. Jeg har ikke noe problemer med varme i det hele tatt, og CPU-en skal tåle både (langt) høyere FSB og vcore enn dette.

primebt8.jpg

Alt går glatt under 50% mens den ene workeren kjører også. Hva er det prime95 driver med? Jeg føler meg litt rådvill, for det virker som om uansett hva jeg gjør så skjer det noe galt.

På forhånd takk for all hjelp!

Endret av fLR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Har akkurat fått meg et Asus p5q-e hovedkort. På dette kortet har jeg en e8600. Prima stabilt i natt på 4500 mhz.

-Nb volt må heves noen hakk. Test med litt over 1,3v

-cpu pll 1,52

-MEM volt på 2.1v

-fsb volt settes opp noen hakk

-vcore (cpu volt) sett denne på 1,3 - 1,35 volt

Gjør du dette så skal du klare greitt 4 ghz.

Lenke til kommentar

Hei! Takk for kjapt svar. Prøvde med disse tallene i går kveld, men PC-en vil ikke boote. Får startet den, men får ingen signaler til skjermen. Skal jeg bare kjøre det ghetto og nappe ut CMOS-batteriet i et minutt?

Lenke til kommentar

Fikk bootet den nå. :thumbup: Kjørte prime95 stabilt på 400 x 9.5, og med volt-innstillingene du foreslo i forrige post. Brukte AIsuite og økte FSB til 410, men nå kutter den ene workeren i prime ut på samme måte etter cirka fem minutter. Temp er fortsatt relativt lav. RAM er ikke klokket noe ennå.

Ser mange som har klart 4.3+ ghz med ~tilsvarende kjøling og oppsett, så synes jeg i alle fall burde klare 4.

Er det mer volt som skal til? (Vcore eller noe annet?)

Endret av fLR
Lenke til kommentar

CPU-Z sier 1.312V core. Skal teste med litt høyere NB nå.

Hva slags cpu features tenker du på?

Edit: Skrudde opp NB litt, det hjalp så langt. Skrudde også av CPU Spread Spectrum i BIOS (jeg antar dette var en slik feature du tenkte på), om jeg ikke misforstod skulle det hjelpe på FSB-klokking. Skal prøve å juice opp FSB litt mer senere.

Edit 2: Prøvde FSB på 420, da stoppet den ene workeren i prime med en gang.

Endret av fLR
Lenke til kommentar

Asus P5Q-Pro, E8400 E0, Mushkin 2x2GB / Corsair 2x2GB 4-4-4-12.

Kjører 420fsb x9.0 med vcore på 1,35 volt. Har satt 1:1 ratio på minne, og disabla C1E. Ellers ingenting. Maskina kjører greit i Prime95 i 5-10 minutt, lenger har jeg ikke testet da den ble noe varm (65 grader). Skal teste det du foreslår Nizzen, og se hva jeg klarer i morra. :)

Endret av Celeb0rn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...