Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

når ble abs-standard?


Zalo Ultra

Anbefalte innlegg

Forleden dag kjørte jeg en Ford Courier 98-modell. Jeg merket at denne ikke hadde abs..

Spørsmålet er om abs var ekstrautstyr eller om det er standardutstyr på såpass nye biler?

 

Noen som vet om abs er påbudt i dagens biler, eller om det er opp til bilfabrikanten og utstyre bilene med dette sikkerhetssystemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forleden dag kjørte jeg en Ford Courier 98-modell. Jeg merket at denne ikke hadde abs..

Spørsmålet er om abs var ekstrautstyr eller om det er standardutstyr på såpass nye biler?

 

Noen som vet om abs er påbudt i dagens biler, eller om det er opp til bilfabrikanten og utstyre bilene med dette sikkerhetssystemet?

 

Mener ganske bestemt at det ikke er noe krav om ABS i dag. Det var iallfall ikke noe krav den gang, og for flere billigbiler / varebiler var det iallfall den gang ikke nødvendigvis standard med verken ABS eller airbag. Kjøpte selv en Berlingo varebil i 1997, der var både ABS og airbag ekstrautstyr.

Lenke til kommentar
hmm husker ikke helt, men alle masseproduserte personbiler etter 1.1.00 skal ha ABS. Det har kommet en regel på det hvertfall om det skal være montert på "nye" biler.

 

Vil du kalle en bil som f.eks: Fiat Doblò masseprodusert?

Den har vært i produksjon i ca 7 år, og kommer fortsatt ikke med ABS som standard i basisutgaven. :eek:

Lenke til kommentar
hmm husker ikke helt, men alle masseproduserte personbiler etter 1.1.00 skal ha ABS. Det har kommet en regel på det hvertfall om det skal være montert på "nye" biler.

Tullprat. Det finnes ingen generelle regler som dikterer hva en bil skal og ikke skal ha av utstyr.

Lenke til kommentar

ABS er ikke påbudt, EU kommer muligens med ett slikt påbud ganske så snart.

At små varebiler ikke har ABS får du skylde på regnemesterne hos div firmaer som kun ser på innkjøpspris, kan en importør/forhandler kutte noen kr ved og ikke ta med ABS så vinner han kontrakten og de som kjøper de kjører ikke bilene alikevell.

Lenke til kommentar
Den første personbilen som fikk abs som standard over hele modellrekka var vel Ford Scorpio, som ble introdusert i 1985.

Den britiske luksusbilen Jensen FF hadde ABS-bremser som standard ved lanseringen i 1966 og var dermed mye førstere enn Ford Scorpio. ;)

Jensen FF hadde dessuten permanent firehjulsdrift av omtrent nøyaktig samme type som Audi introduserte som quattro-systemet på begynnelsen av 80-tallet. På slutten av 70-tallet kjøpte faktisk Audis utviklingsavdeling en brukt Jensen FF for å studere den ...

 

Her er en 1969-modell:

1969jensenffmkiimb3.jpg

Lenke til kommentar
ABS er ikke påbudt, EU kommer muligens med ett slikt påbud ganske så snart.
Kilde?

 

Mange EU-godkjente sportsbiler leveres kun uten abs-bremser. Man kan altså heller ikke få abs som ekstrautstyr på disse.

 

En god sjåfør kan pumpebremse mer effektivt enn et hvilket som helst abs-system, og på tørr asfalt kan en en god sjåfør oppnå langt kortere bremsestrekning i en bil uten abs enn i en bil med. Abs er egentlig et elektronisk hjelpemiddel for de som ikke har lært å pumpebremse. Om noen tiår kommer det sikkert biler for de som ikke har lært seg å kjøre bil også. :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
En god sjåfør kan pumpebremse mer effektivt enn et hvilket som helst abs-system, ...

 

Bortsett fra at man, i heldige tilfelle, kan oppnå kortere bremselengde på tørr asfalt uten ABS, er jeg ikke enig med deg. Hovedfordelen med ABS er at det gir et godt kompromiss mellom kortest mulig bremselengde og kontroll over bilen under oppbremsing. Når du bremser uten ABS og låser hjul, har du ingen kontroll over bilen. Når du pumpebremser, får du kontroll over bilen når du slipper opp, men mister bremseeffekten. Moderne ABS-systemer bremser hjulene individuelt med relativt høy frekvens. Dersom du skal gjøre dette like bra selv, trenger du 4 bremsepedaler og en utrolig god motorikk! Du skal overvåke grepet på alle 4 hjul og bremse alle 4 optimalt og uavhengig av hverandre, og justere bremsetrykket 10-25 ganger i sekundet pr hjul. Jég ville ihvertfall ha slitt litt med dette.

 

Jeg må legge til at min "hovedbil" ikke har ABS, men de fleste andre biler jeg kjører har selvsagt ABS, så jeg har god erfaring med begge deler. Må vel også si at de første generasjonene ABS ikke var særlig effektive, men dette gjelder også første versjon av anti-spinn og ESP også. Spesielt med piggfritt på vinterføre synes jeg ABS gir en god sikkerhetsgevinst.

Lenke til kommentar

Vel, er ikke bare på tørr asfalt man korter ned bremselengden ved å droppe ABS. På grus er ABS et stort minus, siden hjulene ikke får grave seg ned som ved hjullås.

 

Har en bil en passe agressiv bremsekraftfordeling kan en passe trent sjåfør gjøre en bedre oppbremsing uten hjullås, uten ABS, enn med.

 

Dog skal sies at biler uten ABS ofte har en mindre agressiv bremsekraftfordeling enn de med ABS. (med agressiv mener jeg mye kraft bak i forhold til foran) En bil med mye bremsekraft foran i forhold til bak vil som regel kunne bremses mer effektivt med ABS siden man kan tråkke til hardt og bruke bremsene bak, uten at framhjulene låses.

 

De mest kjørbare bremsene jeg kommer på å ha prøvd var en Sierra Cosworth 4x4 med ABS koblet ut. Cossien hadde mye brems bak slik at fram og bakhjulene låste ca. samtidig. Det gjore bremsene effektive, samtidig som at man fint kunne bremse hekken ut kontrollert i inngang sving, for så å holde bilen under kontroll på sladd med gassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...