Gå til innhold

Vann avkjølt SFF PC ?

Neonlight

Anbefalte innlegg

Hei :-)

Jeg skulle gjerne hatt litt hjelp til å bygge en vann avkjølt SFF PC.

Jeg har null greie på dette så ikke kjeft på meg når dere eventuelt svarer :-)

Har per idag en Shuttle maskin, og den begynner å bli sliten. I tillegg støyer den jo da det er vifter i den.

Finnes det en SFF PC som er like liten, men med vann avkjøling? Jeg har tittet på denne kassen:

http://www.microplex.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=109688

som ser utrolig flott ut. Finnes en av dem som er i rødt og svart og ser enda finere ut.

Kom gjerne med linker til enda finere SFF kasser hvis du vet om.

Jeg vet desverre ikke hva slags hovedkort som passer i disse? Hovekortet bør ha mulighet for å sette inn et vga grafikk kort med AGP port,( har et Nvidia 7600 kort ) og en pci port til et tv-kort. Selvfølgelig bør det være nok av USB utganger, og innebygd lydkort. Plass for minnekort fra f.eks digitalkamere er ikke viktig.

Fra før av har jeg harddisk og DVD brenner.

Ellers trenger jeg jo prosessor og RAM (har en AMD64 Clawhammer fra før av)

Og oppå alt dette, skal det være plass til vannavkjøling inni boksen, til grafikkortet, cpu'en, kanskje RAM, og andre ting som blir varmt.

Maskinen skal fint klare å kjøre f.eks Doom 3 eller andre FPS krevende spill.

Jeg trenger allikevel ikke en maskin som kjører Crysis veldig fint.

Hvis nå dette faktisk ER mulig.. Hvordan gjør jeg det med den interne strømforsyningen i maskinen? Bytter man bare den ut med en "vannavkjølt strømforsyning"?

Uansett...

Håper noen kan være snill og hjelpe meg med dette :-)

Svarer så fort jeg kan.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hei :-)

Jeg skulle gjerne hatt litt hjelp til å bygge en vann avkjølt SFF PC.

Jeg har null greie på dette så ikke kjeft på meg når dere eventuelt svarer :-)

Har per idag en Shuttle maskin, og den begynner å bli sliten. I tillegg støyer den jo da det er vifter i den.

Finnes det en SFF PC som er like liten, men med vann avkjøling? Jeg har tittet på denne kassen:

http://www.microplex.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=109688

som ser utrolig flott ut. Finnes en av dem som er i rødt og svart og ser enda finere ut.

Kom gjerne med linker til enda finere SFF kasser hvis du vet om.

Jeg vet desverre ikke hva slags hovedkort som passer i disse? Hovekortet bør ha mulighet for å sette inn et vga grafikk kort med AGP port,( har et Nvidia 7600 kort ) og en pci port til et tv-kort. Selvfølgelig bør det være nok av USB utganger, og innebygd lydkort. Plass for minnekort fra f.eks digitalkamere er ikke viktig.

Fra før av har jeg harddisk og DVD brenner.

Ellers trenger jeg jo prosessor og RAM (har en AMD64 Clawhammer fra før av)

Og oppå alt dette, skal det være plass til vannavkjøling inni boksen, til grafikkortet, cpu'en, kanskje RAM, og andre ting som blir varmt.

Maskinen skal fint klare å kjøre f.eks Doom 3 eller andre FPS krevende spill.

Jeg trenger allikevel ikke en maskin som kjører Crysis veldig fint.

Hvis nå dette faktisk ER mulig.. Hvordan gjør jeg det med den interne strømforsyningen i maskinen? Bytter man bare den ut med en "vannavkjølt strømforsyning"?

Uansett...

Håper noen kan være snill og hjelpe meg med dette :-)

Svarer så fort jeg kan.

Ok, jeg ser at ingen svarer på dette, så da forsøker vi å vri om på ting her.

Sjekk denne flotte kassa fra Aerocool:

https://prisguiden.no/product.php?p...amp;view=images

Jeg har studert litt, og jeg tror jeg må ha et micro ATX hovedkort til denne?

Hva slags prosessor er bra her? og hva slags strømforsyning bør jeg satse på.

Den skal stå i stua hjemme så jeg vil da, som det står ovenfor, at det skal være minst mulig støy fra maskinen, men den skal også tåle litt juling i form av dataspilliing.

Kom med linker til bra utstyr folkens :)

Lenke til kommentar
lite svar og få her :)

hva skal du bruke maskina til? kabinet og hovedkort passer fint, men du bør lese reviews om kabinettet og hvilken plass det har til strømforsyning

Hei :)

Pc'en skal kobles til en flatskjerm TV. Denne har VGA og HDMI inngang, så blir vel HDMI? Her skal jeg kunne se på film, spille av musikk, og spille dataspill.

Jeg planlegger å gjøre den ganske kraftig, slik at den holder i mange år fremover slik som min Shuttle har gjort. Samtidig vil jeg ha den skikkelig støyfri. Det skal være minimalt med bråk fra viftene og hardisken.

Jeg har lyst til å gå for AMD prosessor, for de har jeg hatt best erfaring med, men det kan jo ha endra seg til at det er Intel som er best nå?

Hovedkort er ikke enkelt å bestemme seg for gitt.. Legger merke til at Gigabyte er ganske populært. Hvis noen vet om et Micro-ATX, gjerne uten integrert grafikk kort, så si ifra :)

Lenke til kommentar

er det 10080p eller 720p på skjermen? blir enorm forskjell i oppløsning og belasning av grafikk kort.

jeg er fan av intel, og gigabyte, dette gir gode muligheter og stille ned volt på cpu slik at det produseres lite varme.

innebygd grafikk har ingenting og si på kortene i dag, men kan heller ses på som bonus hvis du må igang med feilsøking.

angående kabinettet, så er nok den vifta veldig bråkete så du bør nok tenke på og bytte den

hva er budsjettet?

Lenke til kommentar
er det 10080p eller 720p på skjermen? blir enorm forskjell i oppløsning og belasning av grafikk kort.

jeg er fan av intel, og gigabyte, dette gir gode muligheter og stille ned volt på cpu slik at det produseres lite varme.

innebygd grafikk har ingenting og si på kortene i dag, men kan heller ses på som bonus hvis du må igang med feilsøking.

angående kabinettet, så er nok den vifta veldig bråkete så du bør nok tenke på og bytte den

hva er budsjettet?

Hei Leif.

Ja ok, så det ligger en liten flaskehals med tanke på "10080p eller 720p". Jeg er ikke sikker hva som kjøres her, men TV'en ble kjøpt i mai / juni i år. Det er en Hitachi flatskjerm. Ska finne mer ut av det der senere.

Så du vil si at det faktisk er en fordel med integrert grafikkort? Jeg har ikke de store behovene for FPS hungrige spill, da jeg er mer i sjangeren C&C og Warhammer. Dette er spill som de fleste nyere pc'er klarer å dra fint heldigvis. Dessuten spiller jeg egentlig ikke så mye, og bruker helst linux som OS. Blir mest film og surfing. Hvis du skulle anbefale et micro atx HK med støtte for intel og integrert GPU, hvilket hadde du satset på da?

Hvis vi ser på

https://prisguiden.no/product.php?productId=81379

Så har dette kortet egentlig alt du kan drømme om. Du kan tilogmed sette inn et eksternt grafikk kort hvis du måtte ønske det. Det har HDMI / DVI / VGA.

Eneste ulempen var at du kun har støtte for 4 GB ram, men det bryr jeg meg ikke om, da jeg nesten alltid bruker linux. Kortet er bygd rundt Nforce chipset'et. Shuttle maskinen min har også det, så det må jo være en enda større fordel.

Se på kortet, og gi meg gjerne link til CPU som hadde passet ypperlig her.

Vifter skal jeg se på senere, men det blir vifter med svært lite støy. Og da skal det ikke stå på penger.

Jeg har vurdert å bruke mellom 6, og 8 tusen på prosjektet, men jeg tror det kan bli langt billigere. Aerocool kassa til 800 kr kom igår. Fineste kassa jeg har sett :)

Kanskje litt stor, men den er så fin å se på så det gjør ikke noe :)

Lenke til kommentar

har du mulighet og prøve vifta i kabinettet? hvis det er samme jeg har i mitt så er det uegnet for stuebruk.

hvis ting er som du sier med spill og sånnt er DETTE skjermkortet har fin kljøler og kvalifiserer til stuebruk.

hovedkort, er ikke kjent med det du har valgt der, men et gigabyte med G31 chiipsett funker fint. til fin pris HER.... jeg har et sånnt, funker fint og er meget billig men har bare 2 minnespor så da må du kjøpe 2x2mb brikker.

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Mother...?ProductID=2693

prosessor kommer vel an på hvor mye power du vil ha? men alle nye 775 prosessorene holder til stuebruk og er mange ganger kraftigere enn det du har idag. vet ikke om du vil ha 2 eller 4 kjærner? 2 kjærner eller 4 kjærner begge disse blir iskalde ved undervolting. men det er flere prosessorer og velge i som E8400 eller E8200.

litt usikker på kjøler, men en kjøler som følger med er ganske stille på laveste hastighet. men mulig en Scythe Ninja Mini passer fint, men er egntlig bare bortkastete penger hvis du ikke har behov for det.

billig oppsett, som gir rom for en 2,5" disk. disse er MYE stillere enn en 3,5" disk. og spesielt i et lite og lett alu kabinett

Lenke til kommentar
har du mulighet og prøve vifta i kabinettet? hvis det er samme jeg har i mitt så er det uegnet for stuebruk.

hvis ting er som du sier med spill og sånnt er DETTE skjermkortet har fin kljøler og kvalifiserer til stuebruk.

hovedkort, er ikke kjent med det du har valgt der, men et gigabyte med G31 chiipsett funker fint. til fin pris HER.... jeg har et sånnt, funker fint og er meget billig men har bare 2 minnespor så da må du kjøpe 2x2mb brikker.

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Mother...?ProductID=2693

prosessor kommer vel an på hvor mye power du vil ha? men alle nye 775 prosessorene holder til stuebruk og er mange ganger kraftigere enn det du har idag. vet ikke om du vil ha 2 eller 4 kjærner? 2 kjærner eller 4 kjærner begge disse blir iskalde ved undervolting. men det er flere prosessorer og velge i som E8400 eller E8200.

litt usikker på kjøler, men en kjøler som følger med er ganske stille på laveste hastighet. men mulig en Scythe Ninja Mini passer fint, men er egntlig bare bortkastete penger hvis du ikke har behov for det.

billig oppsett, som gir rom for en 2,5" disk. disse er MYE stillere enn en 3,5" disk. og spesielt i et lite og lett alu kabinett

Hei. jeg tror jeg går for dette hovedkortet:

https://prisguiden.no/product.php?productId=98872

Du har tilogmed kommentert i artikkelen :)

http://www.hardware.no/artikler/satser_paa_g45/54226

Vifta i Aerocool kassa støyer ja, så ut med den, og inn med denne:

https://prisguiden.no/product.php?productId=48325

Jeg titta på denne strømforsyninga. 520 Watt, med alt jeg trenger, og som støyer svært lite:

https://prisguiden.no/product.php?productId=74140

Hva tror du?

edit:

Jeg tror også fortsatt dette kortet ville være aktuelt. Det virker som dette kortet har mer futt:

Gigabyte GA-MA78GM-S2H

https://prisguiden.no/product.php?productId=91028

Endret av Neonlight
Lenke til kommentar

Det er en Hitachi L37VP01 32"

Full HD

Sideforhold: 16:9

Oppløsning i piksler: 1920x1080

Høyttalere: 2 stk

Kontrast: 1500 :1

Lysstyrke: 500 cd/m2

HD-støtte: Full HD (1080p)

max oppløsning ved pc inngang, eller når man bruker pc, står oppgitt til 1360x768

Tror det nok vil være smart å kjøpe 2 av de noctua viftene ja.

Men ang GPU.. jeg skal ha ett som klarer det meste. Trenger ikke kjøre crysis... men kanskje nyeste call of duty f.eks.. uten at maskinen sliter. Koster kortet 1000 kr, så skal jeg gi det. jeg ser helst at det er uten vifte.. mange å velge mellom gitt..Også bør det helst være minst en vga plugg der. Beste hadde vært med HDMI / DVI, og VGA.. så slipper jeg å tenke mer på sånt.

Lenke til kommentar

HER ER ET BILDEav mit 4670 som kjører farcry 2 i nesten samme oppløsning som du med meget fine settings.

det er bare posetivt at kortet har vifte når den er tilnermet lydløs. det er ca som en noctua på 800rpm

det som gjør et 4670 såpass atraktivt er at det har meget godt utviklet "powerplay teknologi" det vil si at den justerer frekvens og volt etter bruk og under IDLE så bruker det kun 8,7W som egentlig ike er noe som helst. går du opp i størrelse på kort er 4830 neste og du må regne over 1100,- og du mister powerplay.

post-70872-1228338256_thumb.jpg

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Amazing.. og jupp, dette er kortet for meg. Farcry 2 krever rimelig kraftig hardware for å kjøre godt ja..

Søkte på 4670 i prisguiden. Ett av dem har specs "GDDR3". Er det bakoverkompatiblet med RAM som er DDR2, fra hovedkortet? Blir ikke det et problem der?

https://prisguiden.no/product.php?productId=100744

Men... det er DVI, og kun DVI.. det har ikke min TV :(

Snakker vi type kabel: DVI >> HDMI da eller? Som jeg må få tak i ?

Supert at du orker å hjelpe meg Leifeinar. Setter utrolig stor pris på dette.

Dermed kan jeg lære litt om all den nye hardware'n. Jeg er vant med AGP og PCI kort vett.. hehe.

Lenke til kommentar

du må ikke velge det skjermkortet, KJØP DETTE SOM HAR skikkelig kjøler. det andre har besre pris men det er hos pixamnia i frankrike, og der vil du ikke handle ifra :)

det ingen konflikter med ddr3 på skjermkort og ddr2 på hovedkort.

det fine med dvi er jo at det er en 3 i en kontakt, og det føleger adapter med skjermkortet. dvi til hdmi og dvi til vga. jeg bruker vga på tv og det ser fint ut.

Lenke til kommentar

Yes! Tok en titt på grafikk kortet. Det så jo kjempebra ut. Iflg reviews er det stille og kjølig, og har medfølgende connectors som du sier. Da mangler jeg bare CPU og RAM, men det ordner jeg vel selv tror jeg.

Da gjenstår det bare å sette seg ned og vurdere om man ska kjøpe julegaver til halve slekta, eller satse på ny PC :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...