Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvilken kalkulator til R2-matte?

Arne

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går for øyeblikket på T1-matte, men skal ta R1 og R2 i løpet av de to neste årene.

Hvilken kalkulator bør jeg kjøpe? Jeg ønsker en som er litt solid, men samtidig holder kravene til hva vi trenger i R2 og kan brukes på eksamen.

Helst under 800-1000 kr.

Mvh

Arne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lærerene vil nok kreve den samme kalkulator som du kjøpte 1vgs. Det blir da enten en Casio som jeg ikke vet navnet på eller Texas Ti-83 og Ti-84+. Hvilken av casio og Texas skolen bruker er helt opp til skolen. De fleste har texas kalkulator. Med mindre lærerne finner på noe helt rart så vil du bruke den samme kalkulatoren som tidligere.

Lenke til kommentar

Cluet er at vi ikke har måttet kjøpe kalkulator.

Her sitter jeg stuck med cos, tan, sin og log og hvafan det heter, uten i det hele tatt å ha kalkulator... :D

De har nemlig sagt at vi skal bruke kalkulatoren på pcen. Men jeg bruker da ikke pcen hele tiden!

Fins det noen spesielle modeller som er mer robuste enn andre? Bør forresten være svart.

Lenke til kommentar

Jeg benytter følgende:

Sharp EL-506W - Enkel kalkulator (plotter ikke grafer)

Maple - For derivasjon og regresjon (Kan erstattes med wxMaxima for windowsbrukere)

Geogebra - Plotting av grafer samt litt geometri

Dette dekker alle behov innefor Matematikk R2 :)

Du finner alternativer her:

http://www.inter-ped.no/SinusR2/#sinusr2_del_1.html

Her finner man også gode instruksjoner og eksempler for bruk av de forskjellige hjelpemidlene.

Endret av dePt
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha en vanlig "gammeldags" kalkulator har du to valg i videregående skole:

1. Casio

2. Texas

Casio blir brukt på skolen min, flere synes de er lettere i bruk enn Texas sine modeller. Texas tar igjen ved at man som oftest kan bruke disse kalkulatorene hvis man skal studere noe høyere matemtikk- og/eller realfagrelaterte studier senere.

Anngående modeller må du nesten høre med faglærer og andre mattelærere ved skolen din ;)

Jeg bruker Casio sin CFX-9860-G og er strålende fornøyd. Litt raskere enn de andre modellene som er beregnet på vgs, men dog litt dyrere og uten fargeskjerm (som du mest sannsynlig ikke kommer til å savne). :)

Endret av Trussl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...