Gå til innhold

Lån og finanskrisen svært overdrevet?

allyse

Anbefalte innlegg

Det er jo rimlig usaklig å mene at folk "syter" over det når løsningen din på problemet er å jobbe mer overtid enn loven tillater i en jobb man ikke liker.

AtW

Det er trossalt ikke mitt problem folk jobber i en jobb en ikke liker. Det er heller ikke poenget. Poenget er hvis en vil ha mer penger, så må en jobbe for det. "Ingen" bedrifter følger loven for overtid da den er idiotisk. Kanskje offentlige bedrifter gjør det, men det vet ikke jeg.

Jeg mener nå absolutt folk syter hvis de ikke gidder å gjøre noe med hverdagen sin. Joda - det kan være en prioritet for noen å jobbe deltid, men da kan en ikke stå og syte fordi en ikke har nok penger til å kjøpe seg en bolig. Det handler om å ta ansvar for sitt eget liv, og ikke skylde på samfunnet at de ikke får ting til.

Hele poenget er at mange som har valgt en jobb de liker ikke har mulighet til å tjene så mye penger, fordi lønna ikke er så høy, det ikke er mulighet for så mye overtid, de fkatisk har en arbeidsgiver som prøver å forholde seg til loven eller liknende.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det handler om viljen til å jobbe mye, og derfor vil jeg anse det som en normal lønn for folk som gidder å yte noe.

Jeg finner ikke ord.. Tror faktisk det er likegyldig hva jeg sier uansett. Jeg mistenker at du ikke har evnen til å se utenfor din egen lille sølvboble. Kos deg med lønningen din og fortsett å se ned på oss late mennesker som ikke gidder å yte noe. Du er bedre enn oss.

Lenke til kommentar
Det er ganske mange jobber der det i praksis ikke er mulig å tjene så mye, selv om man jobber mye, ihvertfll ikek uten å bryte loven, eller ha arbeidsoppgaver man ikke liker. Ikke alle er heldig nok til å like en jobb der man får så godt betalt.

AtW

Da er det å bytte jobb. Eller å jobbe mer enn loven tilsier.

Det er bare dumt å si noe annet, fordi det er ikke til å stikke under en stol så og si ingen f.eks i databransjen følger normene for overtid. I fjor hadde jeg vel en 2040 timer overtid som et helt ekstremt år (ca 350 timer totalt pr måned) og jobbet i prosjekt - dette i et av norges største it-selskaper. Sier ikke folk skal jobbe så mye overtid, men hvis en vil jobbe, så får en jobbe.

Da jobber du faktisk mer overtid enn et vanlig arbeidsår tilsvarer i timer.

Vanlig arbeidsår er vel 1700-1800 timer. Har nesten ikke ord for en slik situasjon. Hva skal man si?

Du tjener godt, men hva hjelper det hvis du er på jobb hele tiden, rekker man å ha et liv da?

Lenke til kommentar

Den store urettferdighet er at man betaler 50% skatt når man jobber overtid. Dette mens om man vinner i lotto, så betaler man 0% skatt. Moralen er at man skal belønne flaks og straffe innsats. Dette er så langt ut på jordet og helt ubegripelig urettferdig at jeg ikke har ord. Men slik er det altså i Norge.

Når man ønsker å etablere seg, ønsker å kjøpe en ny bil, legge seg opp penger, spare til noe annet... så er det jo først og fremst gjennom overtidsarbeid man kan opparbeide seg mulighetene. Men slik er ikke samfunnet lagt opp. Nei, for vi må betale 50% skatt når man jobber overtid. Dette forklarer også mye om Norge. Vi vil ha det slik, folk bryr seg ikke fordi de ikke ønsker å jobbe overtid uansett. De vil ha fri.

Det er ingen tilfeldighet at vi i Norge er de høyeste belånte i forhold til alminnelig inntekt I HELE VERDEN. For folk kjøper bolig, fine biler, kjøper masse flotte forbruksvarer, unner seg luksus osv. Ja det er det jo ingen tvil om! Men folk lever på lånte penger! Forbrukslån, kredittkort, billån, båtlån... Alt dette har muliggjort at folk bruker veldig mye penger. Penger som de faktisk ikke har.

Samfunnet i Norge spesielt, er lagt opp til dette. Jeg har nevnt skatten. Ellers kan jeg nevne alle fradragene man kan gjøre når man har lån. Bottom line er jo helt klart at man blir fortalt av samfunnet at det lønner seg å låne, man skal låne mye penger. Mens om man jobber hardt i form av en del overtid for å betale ned lånet man har fort og greit, så blir man jo straffet. Ikke bare går man glipp av fradragene, men man får en saftig formueskatt i trynet.

Forstår dere det syke? For det er jo nettopp "lånehelvete" som har startet denne krisen. Det er dette som MÅ endres etter vi kommer oss igjennom krisen. Folk må stimuleres til å arbeide for å betale ned lånet sitt. Folk må ikke straffes for å være gjeldsfrie.

Så må jeg bare presisere at ingen skal tvinges til å jobbe overtid. Dette er noe man selvsagt velger selv. Etter hvor man er i livet, og hvordan den finansielle situasjonen er osv., så tar man jo sine valg. Men det må først og fremst være gjennom arbeid man skal kunne oppnå goder. Ikke gjennom å drukne i gjeld.

Vi i Norge er verst i verden på dette. For ingen andre har belønner gjeldstyngede folk så mye vi gjør. Dette mot å straffe de som ønsker å jobbe ekstra. Det burde jo vært motsatt!

Lenke til kommentar
Den store urettferdighet er at man betaler 50% skatt når man jobber overtid. Dette mens om man vinner i lotto, så betaler man 0% skatt. Moralen er at man skal belønne flaks og straffe innsats. Dette er så langt ut på jordet og helt ubegripelig urettferdig at jeg ikke har ord. Men slik er det altså i Norge.

Når man ønsker å etablere seg, ønsker å kjøpe en ny bil, legge seg opp penger, spare til noe annet... så er det jo først og fremst gjennom overtidsarbeid man kan opparbeide seg mulighetene. Men slik er ikke samfunnet lagt opp. Nei, for vi må betale 50% skatt når man jobber overtid. Dette forklarer også mye om Norge. Vi vil ha det slik, folk bryr seg ikke fordi de ikke ønsker å jobbe overtid uansett. De vil ha fri.

Det er ingen tilfeldighet at vi i Norge er de høyeste belånte i forhold til alminnelig inntekt I HELE VERDEN. For folk kjøper bolig, fine biler, kjøper masse flotte forbruksvarer, unner seg luksus osv. Ja det er det jo ingen tvil om! Men folk lever på lånte penger! Forbrukslån, kredittkort, billån, båtlån... Alt dette har muliggjort at folk bruker veldig mye penger. Penger som de faktisk ikke har.

Samfunnet i Norge spesielt, er lagt opp til dette. Jeg har nevnt skatten. Ellers kan jeg nevne alle fradragene man kan gjøre når man har lån. Bottom line er jo helt klart at man blir fortalt av samfunnet at det lønner seg å låne, man skal låne mye penger. Mens om man jobber hardt i form av en del overtid for å betale ned lånet man har fort og greit, så blir man jo straffet. Ikke bare går man glipp av fradragene, men man får en saftig formueskatt i trynet.

Forstår dere det syke? For det er jo nettopp "lånehelvete" som har startet denne krisen. Det er dette som MÅ endres etter vi kommer oss igjennom krisen. Folk må stimuleres til å arbeide for å betale ned lånet sitt. Folk må ikke straffes for å være gjeldsfrie.

Så må jeg bare presisere at ingen skal tvinges til å jobbe overtid. Dette er noe man selvsagt velger selv. Etter hvor man er i livet, og hvordan den finansielle situasjonen er osv., så tar man jo sine valg. Men det må først og fremst være gjennom arbeid man skal kunne oppnå goder. Ikke gjennom å drukne i gjeld.

Vi i Norge er verst i verden på dette. For ingen andre har belønner gjeldstyngede folk så mye vi gjør. Dette mot å straffe de som ønsker å jobbe ekstra. Det burde jo vært motsatt!

Det med lotto-gevinster er jo litt underlig, men i praksis er det jo bare en kuriositet som har svært lite å si for beflkningen som helhet. Det er jo i praksis veldig lite relevant for befolkningen at norsk tippings gevinster er fritatt skatt. Man får heller ikke 50% skatt på overtid før man tjener over 700 000 (dvs, da får man 48%). Ellers er det vel ganske vanslig å få fradrag for huslån o.l i andre land også?

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje det fortsatt vil lønne seg å ha mye gjeld så lenge vi har det systemet vi har. Det er synd, men slik er det.

Lenke til kommentar
Det med lotto-gevinster er jo litt underlig, men i praksis er det jo bare en kuriositet som har svært lite å si for beflkningen som helhet. Det er jo i praksis veldig lite relevant for befolkningen at norsk tippings gevinster er fritatt skatt. Man får heller ikke 50% skatt på overtid før man tjener over 700 000 (dvs, da får man 48%). Ellers er det vel ganske vanslig å få fradrag for huslån o.l i andre land også?

AtW

Selvfølgelig er det ikke mange som vinner i lotto. Men det er signalet det hele sender ut. At man belønnes for flaks, mens man flåes for innsats. Her i Norge har vi også en mentalitet slik at vi beundrer de som vinner i lotto, mens vi ser ned på de andre rike. Det er ikke vits for meg å gå inn på janteloven og Norge, men det er helt absurd hvordan vi ser på innsats contra flaks.

50% skatt på overtid er reellt. Far min er en vanlig industriarbeider. Han er en som ønsker å jobbe mye overtid. Han, som altså tjener industrilønn, må betale 50% skatt på overtiden han jobber. Det er jo også mye grunnet nettopp at staten tar 50%, at folk ikke ønsker å jobbe overtid. Ikke bare det, men et lass med vanlige folk betaler jo også toppskatt. Alt man tjener over 320.000 må man betale 50% skatt på. 322.000 er vel gjennomsnittslønnen i Norge. Så ja, det er riktig å konkludere med at det er 50% skatt på overtid.

Norge er i en særstilling når det gjelder fradrag i forbindelse med lån. Etter min kunnskap, har ingen andre land så gunstige fradragsmuligheter for lån som i Norge. Men det finnes jo ordninger i en del andre land også ja. Jeg forstår muligheten for fradrag ved huslån. Dog er jeg langt ifra sikker på at det er det beste. Men hvorfor i huleste skal de som er gjeldsfrie straffes så voldsomt? For her har man jo selvsagt ingen fradragsmuligheter. Men som verre er, så blir man straffet med formueskatt mm.

Det blir helt galt. Å det er jo ingen hemmelighet at Norge er avgiftshelvete nummer 1 i verden. Her er jo ingen i nærheten. Høy skatt, formueskatt, arveavgift, boligskatt, eiendomsskatt, moms, toppskatt I, toppskatt II, alkoholavgift, tobbakksavgift, veiavgift (som kun 20% faktisk går til veier), kloakkavgift (Langt fra alt går i kloakken. Vannet man bruker i hagen feks), miljøavgift...

Faktisk så betaler man 70-80% skatt til staten alle sammen! Det er bare å legge til alle de nevnte avgiftene og skattene.

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje det fortsatt vil lønne seg å ha mye gjeld så lenge vi har det systemet vi har. Det er synd, men slik er det.

Desverre så tror jeg også det. Men av denne krisen vi står i, så er det vel nettopp låneordningene og synet på lån som burde være lærepenge nummer 1. Hvis ikke verden lærer dette, så kan jeg ikke forstå annet enn at det kun er spørsmål om tid før neste krise skulle komme.

Lenke til kommentar

AtW

Selvfølgelig er det ikke mange som vinner i lotto. Men det er signalet det hele sender ut. At man belønnes for flaks, mens man flåes for innsats. Her i Norge har vi også en mentalitet slik at vi beundrer de som vinner i lotto, mens vi ser ned på de andre rike. Det er ikke vits for meg å gå inn på janteloven og Norge, men det er helt absurd hvordan vi ser på innsats contra flaks.

50% skatt på overtid er reellt. Far min er en vanlig industriarbeider. Han er en som ønsker å jobbe mye overtid. Han, som altså tjener industrilønn, må betale 50% skatt på overtiden han jobber. Det er jo også mye grunnet nettopp at staten tar 50%, at folk ikke ønsker å jobbe overtid. Ikke bare det, men et lass med vanlige folk betaler jo også toppskatt. Alt man tjener over 320.000 må man betale 50% skatt på. 322.000 er vel gjennomsnittslønnen i Norge. Så ja, det er riktig å konkludere med at det er 50% skatt på overtid.

Tja, det er vel nettopp problemet at mange får veldig mye penger for jobben de gjør, til tross for at innsatsen ikke er så veldig mye høyere som er en del av "janteloven", fattige folk jobber i snitt mer enn de som har mer penger sånn jevnt over. Det er mange positive sider med inntektsutjevning.

Ellers lurer jeg på hvor du får 50% fra når man tjener over 320k, for det er ikke rikitg, over 320k betaler man 36% per krone, fram til 420, hvor toppskatt klasse 1 slår til, og man betaler 45%, ved 700k betaler man 48% per krone. At endel reelt betaler 50% skatt når de har overtid er greit nok, men da har du allerede en ganske god inntekt.

AtW

Lenke til kommentar
Ellers lurer jeg på hvor du får 50% fra når man tjener over 320k, for det er ikke rikitg, over 320k betaler man 36% per krone, fram til 420, hvor toppskatt klasse 1 slår til, og man betaler 45%, ved 700k betaler man 48% per krone. At endel reelt betaler 50% skatt når de har overtid er greit nok, men da har du allerede en ganske god inntekt.

AtW

Det ble selvsagt galt av meg! Gjennomsnittslønnen er 422.000kr, ikke 322.000kr. Så estimatet jeg snakker om, er 420k, ikke 320k!

Det er nettopp toppskatten som slår inn, og gir meget høy skatt på overtid for en gjennomsnittlig nordmann.

420.000 - 682.500 kroner = 44,8 prosent skatt

Her slår første trinn i toppskatten inn med 9,0 %.

Så det riktige tallet er 45%, dersom man skal få det helt riktig. Men poenget er selvsaft det samme!

682.500 og over = 47,8 prosent skatt

Det andre trinnet i toppskatten (12,0 % i stedet for 9,0 %) slår inn.

Lenke til kommentar
Det er bare dumt å si noe annet, fordi det er ikke til å stikke under en stol så og si ingen f.eks i databransjen følger normene for overtid.

De gjør nok det, skjønner du. Fordi at ingen har lyst til å måtte begynne med kreativt regnskap.

I fjor hadde jeg vel en 2040 timer overtid som et helt ekstremt år (ca 350 timer totalt pr måned) og jobbet i prosjekt - dette i et av norges største it-selskaper.

Jeg ble litt nysgjerrig og begynte å regne på det:

Vanlig arbeidsår er ca. 1800 timer (240 arbeidsdager a 7.5t hver). Du jobbet altså 3840 timer, hvilket betyr 10.5t *per dag* under forutsetning at du hverken tok ferie eller lot være å jobbe i helgene. Dersom du faktisk tok ferie, *OG* lot være å jobbe i helgene, så måtte du ha jobbet ca. 16t per dag gjennom hele året. Jeg er litt spent på hvordan du fikk tid til noe annet enn å spise og sove ved siden av jobben med 16 timers arbeidsdager. Men nå er jeg en lat statsansatt som attpåtil ønsker å få tid til trening, lesing av bøker, og underholdning i form av tv-serier, reise utenlands, o.l.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar
De gjør nok det, skjønner du. Fordi at ingen har lyst til å måtte begynne med kreativt regnskap.

Jeg ble litt nysgjerrig og begynte å regne på det:

Vanlig arbeidsår er ca. 1800 timer (240 arbeidsdager a 7.5t hver). Du jobbet altså 3840 timer, hvilket betyr 10.5t *per dag* under forutsetning at du hverken tok ferie eller lot være å jobbe i helgene. Dersom du faktisk tok ferie, *OG* lot være å jobbe i helgene, så måtte du ha jobbet ca. 16t per dag gjennom hele året. Jeg er litt spent på hvordan du fikk tid til noe annet enn å spise og sove ved siden av jobben med 16 timers arbeidsdager. Men nå er jeg en lat statsansatt som attpåtil ønsker å få tid til trening, lesing av bøker, og underholdning i form av tv-serier, reise utenlands, o.l.

For det første er det ikke mange som følger overtid, og det er svært kreativt hvordan de fører den. Hvis du er statsansatt så kan jeg godt skjønne det. Har jobbet mot det offentlige fra privat virksomhet, og da var det klokka 15.00 på fredag ettermiddag gikk de fra den offentlige etaten hjem, mens vi i den private bedriften satte utover kvelden.

Det har blitt en del jobbing ja. Når det gjelder ferie har jeg ikke tatt ferie i hvert fall på de siste 7 årene (utenom i år). Utenlandsreiser er noe som en fort får nok av gjennom jobben. Pluss helger er bare to ekstra arbeidsdager. Jeg ser også på tv-serier, trener osv, men har enda tid til å jobbe.

Men nå syntes jeg nordmenn generelt sett syter og klager. Særlig offentlige ansatte (ikke at det automatisk gjelder deg) har jeg hatt svært dårlig erfaring med. Jobbet et år i en it-avdeling i det offentlige, og var klart bestemt på det skulle jeg aldri i mitt liv gjøre igjen. Makan til latskap og moral på folka rundt skal en lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Det har blitt en del jobbing ja. Når det gjelder ferie har jeg ikke tatt ferie i hvert fall på de siste 7 årene (utenom i år).

Merkelig ting å være stolt av. Selvfølgelige greit for deg at du prioritererer jobb. Andre prioriterer familie, man er ikke lat om man ikke jobber to 100% stillinger av den grunn.

Lenke til kommentar
For det første er det ikke mange som følger overtid, og det er svært kreativt hvordan de fører den.

Altså, det er ikke mange som følger lovverket? Hm, ok. Kan jeg få spørre hvem som er arbeidsgiveren din? Om ikke annet bare for å vite hvem som ser gjennom fingrene på arbeidsmiljøloven.

Hvis du er statsansatt så kan jeg godt skjønne det. Har jobbet mot det offentlige fra privat virksomhet, og da var det klokka 15.00 på fredag ettermiddag gikk de fra den offentlige etaten hjem, mens vi i den private bedriften satte utover kvelden.

"Staten" impliserer ikke å gå hjem 15:00. Jeg gjør ikke det.

Det har blitt en del jobbing ja. Når det gjelder ferie har jeg ikke tatt ferie i hvert fall på de siste 7 årene (utenom i år). Utenlandsreiser er noe som en fort får nok av gjennom jobben. Pluss helger er bare to ekstra arbeidsdager. Jeg ser også på tv-serier, trener osv, men har enda tid til å jobbe.

Okey, men si meg en ting, hva er poenget med en nøktern 3-roms, eller 1MNOK i årslønn, hvis du ikke får tid til å nyte det ene eller det andre? (Jeg skulle likt å se timeplanen din for et par måneder, for at 10.5t/dag etterlater heller ikke mye tid til overs).

Men nå syntes jeg nordmenn generelt sett syter og klager.

Jeg får ikke din hverdag til å stemme overens det å syte og klage. Jeg tror faktisk at en slik hverdag (og det er bare hverdager, i følge deg) er en grunn til å syte og klage. En veldig god venn av meg har 4 jobber for å få endene til å møtes (nei, ikke i Norge). Jeg har poengtert for ham gjentatte ganger at han må finne en løsning på det, fordi at arbeidsdagene som han har kommer til å brenne ham opp før fylte 40 om enn ikke tidligere.

Hvis du prioriterer arbeid, er det flott, men:

1. Det å *velge* å ha kun harde hverdager er ikke noe alle kan eller vil. Og det gjør dem heller ikke til sytere.
  2. Det er ikke alle som har en arbeidsgiver som gir faen i det norske lovverket. Det er ikke nødvendigvis en uting.
  3. Man kan *ikke* gå til banken og si at "hei, som dere ser er lønnen min basert på det 7-dobbelt av tillatt overtid per år, men jeg har store planer om å fortsette med det, så dere kan gjerne ta utgangspunktet i det som årsinntekten min".

Når det gjelder "høye" krav (jfr. din "Har unge nordmenn SÅ høye krav de ikke har anledning til å kjøpe en leilighet?"), så må du huske på at en person med gj.snittlig inntekt (SSB plasserer tallet på rundt 300K, vi kan si 400K for Oslo/Drammen-området) *ikke* har råd til spesielt mye når det gjelder leiligheter. Årsinntekt på 400K gir en et lån på 1.2MNOK, hvilket, etter dagens prisnivå i Oslo, kjøper en rundt 40kvm p-rom. Det er en liten 2-roms. Og i dette regnestykket ser jeg bort fra slike ting som studielån, billån, og andre finansielle forpliktelser. For å kunne låne 2.8MNOK, må man ha en årsinntekt på over 900K, hvilket er for all del mulig, men nokså uvanlig (snittinntekten for de best lønnede 25% av Norges befolkning er 588K i 2006, hvis jeg leser SSB sine tall rett). Er man sammen (to mennesker med felles økonomi), stiller saken seg naturligvis annerledes, og 900K er langt mer oppnåelig. Men premissen var vel "single 24-åring".

Lånerammen i dette tilfellet er ikke så fryktelig interessant -- det at man kan få låne 5x sin egen årsinntekt betyr ikke at det er økonomisk sett lurt.

Lenke til kommentar
Merkelig ting å være stolt av. Selvfølgelige greit for deg at du prioritererer jobb. Andre prioriterer familie, man er ikke lat om man ikke jobber to 100% stillinger av den grunn.

Sier ikke jeg er stolt av det. Jeg kan si at ja, jeg har jobbet _alt_ for mye de siste årene, og mener absolutt ingen skal jobbe to 100%-stillinger i menge som meg. Det jeg mest definerer som latskap er når folk sitter og glor på klokka fordi de skal hjem på sekundet, og når folk hyler og maser om denne 6-timersdagen. Det samt når folk går rundt med en kaffekopp for å være "sosial" på jobben. Poenget er det er hardt "straffet" i norge for å yte noe mer enn folk flest. Det burde bli belønnet.

Lenke til kommentar

Allyse, hvor jobber du og hvilken stilling har du? Jeg er nemlig villig til å skifte jobb og jobbe de timene det trengs for å få den årslønnen du beskriver. Jeg er utdannet grafisk designer, men det spiller vel ingen rolle da jobben din neppe krever noen spesiell kunnskap eller utdanning slik jeg forstår det. Det er jo tross alt bare for meg å bytte jobb og slutte å være så lat. :fun:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...