Gå til innhold

Amentio jukser på forum! *Les første post*

Anbefalte innlegg

Lurer fælt på hva de mener med falske produktomtaler. Hva er definisjonen på falsk produktomtale?

Hadde det vært butikkomtale hadde jeg skjønt mer..

Det som er litt vittig er hvordan folk dømmer etter en artikkel, uten egentlig å ha hørt hele historien fra begge parter..

Beklager, ikke vittig, men trist..

Får litt assosiasjoner til Se&Hør-lesere..

Hvem er "begge parter" i dette tilfellet? Den eneste parten som har fortalt noen historie er jo egentlig Amentio, i form av leders intervju i DN?

AtW

Merkelig at Amentio innleder innlegget sitt med: "Dette medfører ikke riktighet!"..

De har ikke benektet noe av det som sto i intervjuet i DN. og jeg lurer fortsatt litt på hvem disse "begge partene" er. Amentio har kommet med et intervju, en annen representant for Amentio har uttalt seg på forum. Jeg kan ikke akkurat si at Amentio lider under manglende muligheter til å få uttalt seg.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De har ikke benektet noe av det som sto i intervjuet i DN. og jeg lurer fortsatt litt på hvem disse "begge partene" er. Amentio har kommet med et intervju, en annen representant for Amentio har uttalt seg på forum. Jeg kan ikke akkurat si at Amentio lider under manglende muligheter til å få uttalt seg.

AtW

At Amentio skriver falske produktomtaler, og utgir oss for å være kunder av amentio, medfører ikke riktighet og er handlinger vi selvfølgelig tar sterkt avstand fra.

Hvordan skal jeg tolke denne setningen? Er ikke dette sakens kjerne, at Amentio har brukt forumet uetisk?

Lenke til kommentar

Jeg håper Hw.no følger med på webshopguiden sin.

Den siste uken har jeg lagt merke til at hver gang Amentio rykker en plass ned, så kommer det ny erfaring som løfter de opp igjen.

Jeg påstår ikke at de skriver den selv, men i lys av det som nå har kommet frem så håper jeg de sjekker det.

Lenke til kommentar

Sakset fra lovdata:

§ 2. Villedende forretningsmetoder.

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, såframt den gjennom sin utforming eller på grunn av omstendigheter ellers er egnet til å villede forbrukere.

og

§1 (4) første punktum:

All markedsføring skal utformes og presenteres på en slik måte at den tydelig framstår som markedsføring.
Lenke til kommentar

Dette var veldig kjedelig...

Men om jeg skulle "forfalsket" erfaringer ville jeg i allefall gjort det i litt større skala som feks og bestukket litt mer "Erfarne" forumbrukere til og skrive noen fine ord.

*Spekuleringer slettet av mod*

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Jeg har handlet på Amentio flere ganger og er SVÆRT FORNØYD. Rask levering og alt det der, men mest av alt. Garantien gikk prikkfritt, flere ganger. Så det er en butikk jeg stoler på. Rask service på retur. Gode priser. At Amentio driver en annen type markedsføring har jeg ikke fått med meg. Det kan også være at det er en som bare jobber det og gjør det på egenhånd. Ingenvits i å sverte bedriften på dette viset, bare innleggets tittel blir en straff for Amentio. Sikkert flere som leser tittelen og Amentio taper en krone hen og den.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
...skrevet falske produktomtaler i forskjellige diskusjonsfora og undertegnet som Amentio-kunder
Finner ikke dette sitatet i DN artikkelen. Digi.no skriver mye rart av og til, så å tro at det som står der er korrekt er ikke alltid like smart.

I DN-artikkelen er det skrevet på en annen måte. De sier det samme, bare farger det anderledes:

"- Vi har foreløpig ikke hatt råd til merkevarebygging. I stedet har vi skrevet i blogger, i diskusjonsforum, i brukertester og på nettmøter, med mer"

Det ser ut som at digi har lest DN, tolket saken og skrevet sin egen versjon som ser endel drøyere ut. Uansett, dersom folk fra Amentio har skrevet rundt om kring forkledd som vanlige brukere med den hensikt å reklamere for butikken, er det nok på kanten.

Viggo fra Amentio: kan ikke du forklare nøyaktig hva som har blitt gjort, gjerne med linker, så kan folk gjøre seg opp sin egen mening med litt bedre grunnlag? Det fortjener dere før dere blir slaktet for uærlig reklame.

Lenke til kommentar
Viggo fra Amentio: kan ikke du forklare nøyaktig hva som har blitt gjort, gjerne med linker, så kan folk gjøre seg opp sin egen mening med litt bedre grunnlag? Det fortjener dere før dere blir slaktet for uærlig reklame.

Her har du et godt poeng. Jeg sendte en klage fordi jeg var usikker. Er det noen som er skikket til å finne ut av sannheten så er det ikke oss, men de som jobber med det til daglig. Altså forbrukerombudet....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Legger merke til at Amentio fremdeles ikke har kommet med konkrete fakta for å motbevise påstanden!

For å sitere fra brevet som jeg mottok fra Forbrukerombudet (kopi):

Dersom det stemmer at ansatte i Amentio på slike nettsider har gitt informasjon uten å tilkjennegi sin tilknytning til selskapet, anser vi det det som skjult markedsføring i strid med mfl. §1 (4)
Lenke til kommentar
Legger merke til at Amentio fremdeles ikke har kommet med konkrete fakta for å motbevise påstanden!

For å sitere fra brevet som jeg mottok fra Forbrukerombudet (kopi):

Dersom det stemmer at ansatte i Amentio på slike nettsider har gitt informasjon uten å tilkjennegi sin tilknytning til selskapet, anser vi det det som skjult markedsføring i strid med mfl. §1 (4)

Får håpe de blir dømt da :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

Vi i Prisguide.no etterstreber hele tiden å beholde den objektiviteten vi blant mange er kjent for. Dersom en nettbutikk velger å "jukse" seg til bedre karakterer kommer vi til å slå hardt ned på dette, for eksempel i form av utestengelse.

Per idag har vi gode rutiner hvor vi sjekker både IP-adresser, navn og telefonnummer på vedkommende som legger inn erfaringer. Vi har også i noen tilfeller hatt kontakt med proxyleverandører, og slettet erfaringer hvor juks har blitt forsøkt skjult gjennom bruk av proxytjenere.

Vår tekniske avdeling jobber med nye systemer som mye enklere kan fange opp juks, og vi håper at vi kan klare å gjøre det tilnærmet umulig å manipulere butikkers karakterer i Prisguide.

Vi har nylig vært i dialog med Amentio, og tatt opp problemstillingen. Som det tidligere er skrevet om i diverse medier, hevder også Amentio ovenfor oss at de har blitt feilsitert, og at innholdet i artiklene ikke medfører riktighet.

Vi har ingen bevis for at Amentio har drevet med juks gjennom Webshopguiden (og som en konsekvens av det Prisguide).

Vi får håpe butikkene innser at sinte forbrukere kan gjøre ganske mye skade, så ærlighet varer som alltid lengst :).

Lenke til kommentar
Hei,

Vi i Prisguide.no etterstreber hele tiden å beholde den objektiviteten vi blant mange er kjent for. Dersom en nettbutikk velger å "jukse" seg til bedre karakterer kommer vi til å slå hardt ned på dette, for eksempel i form av utestengelse.

Per idag har vi gode rutiner hvor vi sjekker både IP-adresser, navn og telefonnummer på vedkommende som legger inn erfaringer. Vi har også i noen tilfeller hatt kontakt med proxyleverandører, og slettet erfaringer hvor juks har blitt forsøkt skjult gjennom bruk av proxytjenere.

Vår tekniske avdeling jobber med nye systemer som mye enklere kan fange opp juks, og vi håper at vi kan klare å gjøre det tilnærmet umulig å manipulere butikkers karakterer i Prisguide.

Vi har nylig vært i dialog med Amentio, og tatt opp problemstillingen. Som det tidligere er skrevet om i diverse medier, hevder også Amentio ovenfor oss at de har blitt feilsitert, og at innholdet i artiklene ikke medfører riktighet.

Vi har ingen bevis for at Amentio har drevet med juks gjennom Webshopguiden (og som en konsekvens av det Prisguide).

Vi får håpe butikkene innser at sinte forbrukere kan gjøre ganske mye skade, så ærlighet varer som alltid lengst :).

Nå tipper jeg "edit-knappen" får kjørt seg i denne tråden! :sick:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...