HaterDiskus Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Er det noen norsk lov som sier at det ikke er lov å destruere penger? Det er vel sånn at gamle sedler skal sendes til Norges Bank når de skal ødelegges. Men hvis jeg f. eks. hadde satt fyr på masse penger, kunne jeg blitt straffet for det? Rent teoretisk kunne jo dette knekt den norske krona, hvis volumet hadde vært stor nok. Lenke til kommentar
Petter Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 det er ikke lov å ødelegge penger nei. tiviler på at man får straff for å brenne opp noen tusen, men vist det er snakk om MYE penger tror jeg man ville kunne fått straff Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 uten at jeg finner noe kilde på det, så er penger statens eiendom, og skal derfor ikke destrueres. om man blir straffet for å ødelegge en hundrelapp er tvilsomt, men svir du av 1mrd i peisen blir det nok litt styr. Tror dette er grunnen til at de bytter ut designet penger en gang i blandt, for å holde tellingen og vite hvor mye valutta som faktisk finnes ute blandt folket. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 Interessant. Har det blitt gjort? Her til lands? Altså det å ødelegge penger i stor skala. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Interessant. Har det blitt gjort? Her til lands? Altså det å ødelegge penger i stor skala. http://e24.no/oppogfrem/article2534159.ece Tviler på at noen blir straffet bare for å brenne papirpenger, smelte om mynter for å selge metallet derimot, det er faktisk visstnok et problem i noen land: http://www.na24.no/article2309052.ece Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Mange mener at eg svir av ganske mye penger, teller dette? Men det var jo interesant å vite. Er det faktisk staten som eier pengene vi tjener, sparer og bruker? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Mange mener at eg svir av ganske mye penger, teller dette? Men det var jo interesant å vite. Er det faktisk staten som eier pengene vi tjener, sparer og bruker? de eier vel ikke verdien av pengene, men selve lappen/mynten. godt mulig de også eier verdien, men jeg tviler... 1 Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 (endret) De kan jo eie formatet selv om de ikke eier selve verdien. På samme måte som du eier din egen eiendom; men hvis det skal bygges motorvei så har du ikke noe du skulle ha sagt. EDIT: magicgunnar: "Morsomme" artikler. Endret 11. november 2008 av Mimir Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hvorfor i all verden skulle det være forbud mot å ødelegge sine egne pengesedler? Fullt mulig å rive alle sedlene dine i to, så leverer du delen med nummrene på i banken. Da får du nye sedler. Hvis du er så rik at du kan brenne opp tusenlapper, så vær så god bare sett i gang. Lenke til kommentar
Petter Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hvorfor i all verden skulle det være forbud mot å ødelegge sine egne pengesedler? Fullt mulig å rive alle sedlene dine i to, så leverer du delen med nummrene på i banken. Da får du nye sedler. Hvis du er så rik at du kan brenne opp tusenlapper, så vær så god bare sett i gang. i teorien er det ikke du som "eier" pengene du låner dem av staten så du har nok ikke lov til å ødelegge de.. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Juridisk er pengeseddel bare et eksigibelt gjeldsbrev, ikke noe mer fancy enn det dessverre. Man kan ødelegge et gjeldsbrev like lovlig som man kan ødelegge andre økonomiske verdier. F.eks. kaste en mingvase i gulvet slik at den knuses. Lenke til kommentar
Petter Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Har desverre ikke noe "bevis" på at det ikke er lov å ødelegge, men jeg har hørt fra sikre kilder at det er regler mot det.. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Hvorfor i all verden skulle det være forbud mot å ødelegge sine egne pengesedler? Rent teoretisk kunne jo dette knekt den norske krona, hvis volumet hadde vært stor nok. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hvorfor i all verden skulle det være forbud mot å ødelegge sine egne pengesedler? Rent teoretisk kunne jo dette knekt den norske krona, hvis volumet hadde vært stor nok. Som de fleste vet bruker Norges Bank renten til å styre inflasjonen. Dette er egentlig ikke rett. Norges bank bruker pengemengden til å styre inflasjonen. Det renten brukes til er å styre pengemengden. Å destruere penger vil dermed være å endre pengemengden, og dermed inflasjonen. Faktisk hadde staten også foretrukket at folk ikke sparte i kontanter. Dette vil være å sakte redusere pengemengden over tid. I seg selv er ikke noe problem da Norges Bank bare trykker opp ekstra penger for å kompansere. Problemet er når disse pengen plutselig kommer i bruk. Da vil det øke pengemengden og skape ubalanse. Tror det var i en svensk avis jeg så denne argumentasjonen bli brukt for å forsvare et gebyr på 30 kr. for alle kontantuttak. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Tror det var i en svensk avis jeg så denne argumentasjonen bli brukt for å forsvare et gebyr på 30 kr. for alle kontantuttak. Ville heller brukt den for å argumentere for gebyrfrie debetkort! Og da mener jeg fri for årsgebyrer også! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Gebyrene til debetkort er det kortselskapet som styrer. Jeg tror ikke Norges lover har så mye å si der siden debetkort egentlig ikke er juridisk offisielle penger, men bare et system bankene bruker for å styre de reelle pengene som står på kontoen. Flere av gebyrene går direkte på brukssted og ikke brukeren. Dvs. at gebyrene indirekte må bakes inn i produktprisene som dermed også rammer kontantkunder. Det gjelder blant annet butikkens kjøp, leie og bruk av kortterminaler. Kortselskapene forbyr som regel butikkene å formidle kortgebyrene direkte videre til kortbrukerne. Kort sagt, Norges bank bør starte sitt eget kortselskap som på sikt skal erstatte kontanter og som ikke har de samme profittkravene som bankenes kortselskaper har. Et kortselskap som er til for folket, ikke for aksjonærene. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Det finnes intet rettslig grunnlag for å hevde at pengesedler og mynter generelt sett tilhører staten. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 2. oktober 2014 Del Skrevet 2. oktober 2014 Dette var da litt av en necro, gutter? Men morsomt svar uansett. Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 På et prinsipielt grunnlag mener jeg at et menneske må få gjøre som det vil med sine egne penger, men det kan vel ha konsekvenser om man destruerer penger ved at de tas ut av omløp. Kjøper man noe eller gir bort pengene bytter pengene eier, men det totale antall NOK vil være konstant. Brenner man det vil det totale antall NOK synke. Det er vel nettopp derfor dette er ulovlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå