Smedasundet Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Hei! Har tenkt litt på å oppgradere PCen. Og hadde vært takknemlig om jeg kunne fått litt hjelp her. Dette er kravene jeg vil ha til den nye PCen: - Lyd! Bruker PCen som lydavspiller, og vil etterhvert bruke den til hjemmekino - Bilde! Både for spill og hjemmekino. - Støysvak! - Ny teknologi! Vil gjerne benytte kompontenter som benytter standarder som vil vare langt fremover. - Lagringsplass! Altså mye Jeg vurderer og bruke mitt gamle kabinett. Tro det er ATX? Er ganske stort, men trenger ny PSU. Lønner det seg å kjøpe kabinett hvor dette følger med? I tillegg har jeg skjerm, tastatur og mus fra før. Hadde en liten kikk på nettet for ett par uker siden, og fant fram til disse komponentene: ~ 1200 kr. Hovedkort: Asus P5Q / P5Q-E / P5Q Deluxe (Socket 775, P45) ~ 1500 kr. Prosessor: Intel Core 2 Duo E8400 ~ 600 kr. Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB ~ 750 kr. Skjermkort: Sapphire Radeon HD 4670 512MB GDDR3 I tillegg til ledninger, kjølepasta osv. Er det noen som har noen kommentarer til dette oppsettet? Kjøper jeg dette, kommer jeg over 4000kr, som er budsjettet mitt for oppgradering. Og det er uten harddisker. Lurer også litt på meningene rundt AMD/Intel prosessor, Geforce/Radeon i mitt tilfelle. Og om det er noen forskjell på hvordan ulike chipset samhandler. Når det kommer til ny teknologi, ønsker jeg at systemet har støtte for de nyeste standardene på markedet, som blant annet innen lyd/bilde (HDMI?), seriell databuss og nettverk. Ønsker også ett lydkort som gir god lyd ut til forsterkeren Vurderer å prøve å kjøpe på ett tidspunkt hvor komponenter gjerne er litt billigere enn ellers (januar-salg?). Når på året er det mest prisfall på slike produkter? Er forresten budsjettet mitt urealistisk i forhold til kravene mine? Takker for alle svar Lenke til kommentar
rbr Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 (endret) . Endret 11. november 2008 av rbr Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Prosessor ville jeg heller valgt Intel Core 2 Quad Q6600 koster 20,- mer og du klokker den lett opp til samme hastighet som det E8400 kjører på. Selv har jeg kjøpt Gigabyte GA-EG45M-DS2H til å ha i min HTTPC koster ca 1000,- men jeg var heldig å fikk det for 600,- helt greitt dersom du ikke skal kjøre Sli eller crossfire, i tilegg kjøpte jeg 8Gb Ram til ca 1200,- Hovedkortet har innebygget skjermkort og kjører glatt 720P regner med det takler 1080P greitt også, det er også Hdmi ut på det. Vet ikke nøyaktig når det er best å kjøpe utstyr, men jeg ser at data deler har steget ganske mye i det siste pga den lave kronekursen opp mot dollar, kanskje når Intel har flere Core i7 cpue'r ute? Så skal du kun bruke det til film å spille enkle spill er det HK som jeg har nevnt helt greitt. Lenke til kommentar
Smedasundet Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Okay! Takk for tipset! Hvordan er Gigabyte GA-EP45-DS3R iforhold til det du fåreslo? Endret 12. november 2008 av Smedasundet Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Okay! Takk for tipset! Hvordan er Gigabyte GA-EP45-DS3R iforhold til det du fåreslo? Sikkert ganske likt bortsett fra størrelsen og at det kun støtter 8Gb ram, ikke at det har så mye å si kanskje. I tilegg har du mulighet å kjøre SLI eller Crossfire. Største forskjellen er vel uansett brikkesettet P45 som er på det HK du har funnet kan kjøre minne med litt høyere hastigheter. Ellers er det vel ikke innebygd skjermkort på det du har valgt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå