bergetun Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Er det noen her som har peiling paa database Normalisering her ? Hadde veart sinnsykt fint om du kunne ha hjulpet meg med aa normalisere denne til 1 2 og 3. normal form.. Her er formen : http://www.linuxkongen.net/vet.doc Lenke til kommentar
EZAccess Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Horse: HorseID (PK), Name, weight, age etc Treatment: TreatmentID (PK), name, cost etc Vet: Name(PK),adress, phone. etc Koblingstabell: ID(PK), HorseID(FK), TreatmentID(FK), Name(FK), date Kan også bruke en sammensatt primærnøkkel med HorseID, TreatmentID, Name og date Virker dette fornuftig? Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 Horse: HorseID (PK), Name, weight, age etcTreatment: TreatmentID (PK), name, cost etc Vet: Name(PK),adress, phone. etc Koblingstabell: ID(PK), HorseID(FK), TreatmentID(FK), Name(FK), date Kan også bruke en sammensatt primærnøkkel med HorseID, TreatmentID, Name og date Virker dette fornuftig? Tusen takk for hjelpen. Jo jeg er ikke helt sikker paa dette selv. Det er meningen jeg skal vise 1 Normal for 2 NF og 3 NF akk.. mest lyst aa gi opp Slik har jeg gjort paa booking formen (Den skal veare riktig) : http://www.linuxkongen.net/booking.doc Booking normalisation (Booking_nbr,booking_date, instr_name, instr_addr, instr_phone, cost_pr_hour, (start, finish, client_name, client_addr, client_phone, horse, lesson, cost,) total_cost) 1 Normal Form: booking(Booking_nbr,booking_date, instr_name, instr_addr, instr_phone, cost_pr_hour, total_cost) booking_client(booking_nbr, start, finish, client_name, client_addr, client_phone, horse, lesson, cost) 2 Normal Form: booking(Booking_nbr,booking_date, instr_name, instr_addr, instr_phone, cost_pr_hour, total_cost) booking_client(booking_nbr, start, finish, horse, lesson, cost) Client(client_ID, client_name, client_addr, client_phone) 3 Normal Form: booking(Booking_nbr,booking_date, , total_cost) Instructor(instr_id, instr_name, instr_addr, instr_phone, cost_pr_hour) booking_client(booking_nbr, start, finish, horse, lesson, cost) Client(client_ID, client_name, client_addr, client_phone) Lenke til kommentar
EZAccess Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Jeg hoppet vel rett på 3NF. 1NF er kanskje slik: Horse: HorseID, Name, age, cost, date, treatment Vet: Name, adress, phone En hest kan bli behandlet av en til mange vetrinærer, og en vetrinær kan behandle en til mange hester. , og 2NF er kanskje slik: Horse: HorseID (PK), Navn, rase, vekt, alder Treatment: TreatmentID (PK), name, cost, date, HorseID(FK), Navn(FK) Vet: Navn(PK), adress, phone En hest kan få en til mange behandlinger, og en vetrinær kan foreta en til mange behandlinger. Det blir lettere å se sammenhengen hvis, jeg hadde tegnet det opp. Men, det blir litt stress... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå