Gå til innhold

Bootloader problem...

Anbefalte innlegg

Har reinstallert min RedHat8 server med Slackware9. Under konfigureringen valgte eg å legge bootloaderen (LILO) i første sektoren på bootdisken (anbefalt løsning under installasjonen). Fra tidligere, har eg GRUB installert i MBR. Da eg restartet serveren etter installasjonen, står det bare GRUB øverst på skjermen.

Hvordan blir eg kvitt GRUB? Hvordan lager man en standard MBR på disken. Kan eg bruke fdisk /mbr fra Win98 oppstartdisken? Hvis eg overskriver mbr, vil da LILO fungere skikkelig?

Dionysos :evil:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmm, er ikke helt sikker på hva du mener, men er det slik at du har Red Hat og Slackware på samme server eller? hvis du har det så kan jo prøve å installere grub da istede for å krølle med Lilo pga at det kan bli mye krøll, hvis du prøver å installere forskjellige bootloadere på samme maskin. du kan jo prøve å skrive fdisk/mbr, da vil jo bootloaderen slettes, men det som kunne vært et tips var vel å reinstallere og installere Grub eller Lilo, da skal det vaneligvis virke. du kan prøve å slette bootloaderen fra en Win 98 oppstartsdiskett, og skrive fdisk/mbr. men som sagt hvis det var sånn at du hadde to linux distroer på samme server så ville jeg ha installert samme bootloader på begge distroene, eller så ville jeg å brukt en bootdiskett til å starte den ene distoren, men er ikke helt sikker på hva du mener.

Håper dette hjalp det litt videre.

Lenke til kommentar

En 'fdisk /mbr' vil nok hjelpe, siden da bilr LiLo først på harddisken. Det jeg er litt usikker på, er om den kanskje også sletter LiLo. Tror igrunn ikke det, men hvis det skulle skje, er det vel heller ingen fare ettersom dette er en server som kun booter Slack. Synes bare du får prøve. Blir LiLo slettet, kan du jo bare kjøre 'lilo' etter burken har startet opp, så blir det aktivert igjen (hvis jeg ikke husker helt feil). Holder ikke på med Linux lenger. FreeBSD for alle penga her :D

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så legger ikke fdisk /mbr inn noen Windoze bootloader. Det den gjør er å slette hele mbr og legge inn en default bootloader, som loader den partisjonen som har active-flagget (eller bootable-flagget eller hva det nå var). Dette er på de fleste PC'er Windoze, derfor tror mange at den legger inn Windoze sin loader, mens Windoze sin bootloader egentlig ligger på sin egen partisjon, og heter NTLDR.EXE...

Skjønner? :shrug:

Men over til spørsmålet... Hvis LILO lå på mbr vil den bli sletta med en fdisk /mbr, og den må reinstalles. Hvis LILO derimot lå på linux partiisjon (/ eller /boot) vil den ikke bli sletta. Uansett må du sannsynligvis boote med oppstartsdisk...

MarcelSB

Lenke til kommentar
fdisk /mbr legger windows sin oppstartslaster(noen som har et bedre navn?) på mbr. Dvs at den overskriver lilo hvis lilo ligger mbr.

Om du kjører fdisk i Linux og får windows sin bootloader, blir jeg mildt sagt overrasket...

Lenke til kommentar
fdisk /mbr legger windows sin oppstartslaster(noen som har et bedre navn?) på mbr. Dvs at den overskriver lilo hvis lilo ligger mbr.

Om du kjører fdisk i Linux og får windows sin bootloader, blir jeg mildt sagt overrasket...

Hehe... joda du har nok rett, fdisk /mbr vil i Linux starte fdisk slik at du kan partisjonere /mbr (om du har noe som kan partisjoneres på /mbr)

Et eksempel fra min maskin:

fdisk /mbr -l

Disk /mbr: 64 heads, 63 sectors, 648 cylinders

Units = cylinders of 4032 * 512 bytes

Device Boot    Start       End    Blocks   Id  System

/mbr1   *         1       648   1306336+  83  Linux

La til -l for å vise hva som var output :)

Burde vel spesifisert at for å overskrive mbr må fdsik /mbr kjøres i dos dos (dos/win bootdisk f.eks) :)

Så vidt jeg vet så legger ikke fdisk /mbr inn noen Windoze bootloader. Det den gjør er å slette hele mbr og legge inn en default bootloader, som loader den partisjonen som har active-flagget (eller bootable-flagget eller hva det nå var). Dette er på de fleste PC'er Windoze, derfor tror mange at den legger inn Windoze sin loader, mens Windoze sin bootloader egentlig ligger på sin egen partisjon, og heter NTLDR.EXE...

Er uenig, selv om den kanskje ikke kan kalles en fullstendig bootlader (noe tilsvarene stage 1 i grub kanskje??) Du vil neppe klare å boote opp linux om du har lilo/grub på en partisjon med active flagget, jeg går derfor ut fra at det må være en slags bootloader (eller del av en). NTLDR.exe er vel dessuten bare bootloaderen til win nt/2k/xp ?

Skal ikke si at jeg vet dette _helt_ sikkert, men er ganske sikker. Du vil nok ikke klare å boote opp windows om du skriver over mbr med bare 0-er.

Lenke til kommentar

Vel, da var fdisk /mbr diskusjonen igang :lol:

Er uenig, selv om den kanskje ikke kan kalles en fullstendig bootlader (noe tilsvarene stage 1 i grub kanskje??) Du vil neppe klare å boote opp linux om du har lilo/grub på en partisjon med active flagget, jeg går derfor ut fra at det må være en slags bootloader (eller del av en). NTLDR.exe er vel dessuten bare bootloaderen til win nt/2k/xp ?

Skal ikke si at jeg vet dette _helt_ sikkert, men er ganske sikker. Du vil nok ikke klare å boote opp windows om du skriver over mbr med bare 0-er.

Det har du rett i, og sånn sett kan man jo si at fdisk /mbr lager en slags bootloader, men jeg vil ikke si at det er en fullstendig bootloader...

Vet ikke om fdisk /mbr kan boote en linux partsjon hvis den er aktiv, men er 92,3472% sikker på at bootloaderen i det minste gir signaler om å boote fra den aktive partisjonen, noe jeg har lest flere steder...

Teorien min er at fdisk /mbr gir signaler om hvilken partisjon som skal bootes, men ikke hva på partisjonen som skal bootes. Siden windoze er lagd for en slik "ufullstendig" bootloader har de sannsynligvis satt partisjonens mbr til å loade NTLDR.EXE (Vet ikke hva w9x/ME bruker) , mens linux som er lagd for LILO/GRUB og andre ordentlige bootloadere ikke har den samme syntaksen på partisjons mbr'en sin (vet ikke om de putter noe der i det hele tatt), men et mere avansert system, der den loader kernel imaget fra /boot'en...

En annen teori er at hvis du installerer LILO/GRUB eller annen linuxkompitabel bootloader på partisjonens mbr, og gjør denne partisjonen aktiv, vil linux boote fint med den ufullstendige fdisk /mbr loadern...

MarcelSB

Lenke til kommentar

Møtte på et annet problem. Serveren har SCSI disker, så eg får ikkje kontakt med en enkel win98 bootdisk. Får derfor ikkje fjernet mbr'en. Klarer å boote maskinen på slack oppstartsdisken. Finnes det et verktøy i linux for å fikse mbr?

For dei som ikkje forstod meg, så hadde eg RH8 på maskinen med GRUB i mbr, men reinstallerte serveren med Slack9 med LILO i første blokken på bootdisken. Når eg starter serveren, går den i mbr og prøver å starte GRUB. Eg vil enkelt og grett overskrive mbr med en standard mbr, slik at eg kan laste LILO, som ligger i første blokken.

Finnes det en fdisk /mbr funksjonalitet i linux?

Dionysos :evil:

Lenke til kommentar

Hmm... Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å prøve å få startet linux på et vis, monter root-disken...

gå i (root-disk)/etc... Åpne og rediger filen lilo.conf...

den linjen du skal redigere den det står;

"boot = /dev/hdxn" (x=bokstav for harddisk,a for første d for sek. slave... n for partisjonsnr)

til:

boot = /dev/hdx ( da vil lilo bli instalert til mbr)

nå er det meste gjort, men det viktigste - å legge det inn i sysyemet mangler;

lilo -C (root-disk)/etc/lilo.conf

Håper du kommer litt videre nå..

(jeg regner med at du bare skal ha Slack9, og ikke RH lenger - right?)

Edit: om du har scsi disker skal det bli ganske likt, bortsett fra /dev/hdxy blir litt anerledes - men regner med du finner ut av d)

Lenke til kommentar

Fant følgende på et annet forum:

This will probably work:

dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=512 count=1

Read: input file is /dev/zero, output file first IDE disk, block size 512b,

dump only 1 block

Virker som om den gjorde jobben, men kanskje litt for grundig. Nå få eg besked om at det ikkje finnes noe operativsystem når eg booter.

Noen forslag til hvordan eg kan få LILO til å virke?

Lenke til kommentar

This will probably work:

dump only 1 block

Virker som om den gjorde jobben, men kanskje litt for grundig. Nå få eg besked om at det ikkje finnes noe operativsystem når eg booter.

det stemmer nok, for det du gjør nå er å fullstendig fjerne bootloaderen helt... :)

Lenke til kommentar

Det du må gjøre er å boote fra cd.. Lite kjent med slack, men dersom det er en "resuce-mode" eller noe slikt så boot opp med den, og hvis det er mulighet for å bruke grub, så installer det med kommmandoen grub-install.. Dersom du må ha lilo gjør slik som connnect sier..

Men har du mulighet for å bruke grub så vil jeg absolutt anbefale det..

Lenke til kommentar

This will probably work:

dump only 1 block

Grundig er ordet ja, med den kommandoen der mistet du ikke bare bootloaderen, men jeg er stygt redd for at du også mistet partisjonstabellen til disken. Jeg blir forundret om du får den disken i live igjen uten repartisjonering/reformatering...

Lenke til kommentar
Ja, sitter her og installerer slack på nytt  :lol:  

Dustete av folk å legge ut slike løsninger på problemer. :grumpy:   Men i grunnen enda meir dustete av meg å hoppe i det med begge beina uten å skjekke det nermere først... :oops:  

Dionysos  :evil:

Beste måten å lære på (snakker av erfaring) ...

Lenke til kommentar

....

Det har du rett i, og sånn sett kan man jo si at fdisk /mbr lager en slags bootloader, men jeg vil ikke si at det er en fullstendig bootloader...

Ikke jeg heller ... fdisk /mbr instruerer vel bios om å se på den aktive partisjonen etter en gyldig boot record.

Vet ikke om fdisk /mbr kan boote en linux partsjon hvis den er aktiv, men er 92,3472% sikker på at bootloaderen i det minste gir signaler om å boote fra den aktive partisjonen, noe jeg har lest flere steder...

Teorien min er at fdisk /mbr gir signaler om hvilken partisjon som skal bootes, men ikke hva på partisjonen som skal bootes.  

Det skulle stemme, hva som skal startes på den aktive partisjonen er oppgaven til partisjonen sin "boot record" å bestemme.

Siden windoze er lagd for en slik "ufullstendig" bootloader har de sannsynligvis satt partisjonens mbr til å loade NTLDR.EXE (Vet ikke hva w9x/ME bruker) , mens linux som er lagd for LILO/GRUB og andre ordentlige bootloadere ikke har den samme syntaksen på partisjons mbr'en sin (vet ikke om de putter noe der i det hele tatt), men et mere avansert system, der den loader kernel imaget fra /boot'en...

partisjonens "boot record" (ikke mbr) bestemmer som sagt den videre veien. Den inneholder kode for å starte et os om man vil, og man kan installere enda en bootloader på partisjonens BR. Nåtildags instruerer boot record på windows-partisjoner å laste ntldr, men tidligere hoppet man rett inn i windows-oset. Det burde også være mulig å starte linux direkte fra kode i bootrecord. Uasett MÅ der være noe i partisjonens boot sector som forteller stegene videre. Om ikke sitter man der...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...