Gå til innhold

Er Nikon D40 virkelig et bra nybegynnerkamera i dagens marked?

Anbefalte innlegg

Etter litt mer nøye lesning i denne tråden må jeg innrømme at jeg ikke liker den "anti-d40"-propaganden som det øses ut av enkelte her.

For å sitere Simon Aldra fra en annen tråd; "Sitter kameraet godt i hendene kan det trygt kjøpes." !

Det er eieren av kameraet som sørger for de gode bildene, ikke kameraet alene.

Ja, det kan godt hende at det finnes "bedre" kamera for samme eller en mikroskopisk større sum penger, men det må da vel gå an å like D40 fordet, vel ?

Nei, jeg har ikke hatt andre SPLR enn D40, men når jeg er klar for det, og kameraet mitt ikke har så mye mer å by meg, skal jeg satse på ett dyrere kamera (sikler allerede litt på D90, hehe), men jeg har nok et par gode foto-år foran meg før det skjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hele poenget er ikke at D40 er dårlig eller at du ikke kan ta gode bilder med det, det var mer at det i dagens marked fantes bedre alternativer som gav mer........

Mulig det.

Jeg tror omvendt anbefaling, det vil si at D40 brukerne heller kan fortelle om "manglene" egentlig er så store, har mye mer for seg. Mulig vi skulle oppfordre brukere som besøker forumet for å søke hjelp ved innkjøp til å gi tilbakemelding etter noen måneder? Det ville jo gi miljøet her noe tilbake.

I og med at det nesten alltid vil være ett bedre kamera til 10-20% høyere pris, så blir hele arguentet om å kjøpe ett dyrere kamera litt hult. Probelemstillingen er vel heller om D40 er godt nok, ikke om det finnes noe bedre.

Det er klart billigst i gata. For de som synes det er godt nok, så er det vel akkurat det? Eller?

Frode

Lenke til kommentar
Hele poenget er ikke at D40 er dårlig eller at du ikke kan ta gode bilder med det, det var mer at det i dagens marked fantes bedre alternativer som gav mer........

Mulig det.

Jeg tror omvendt anbefaling, det vil si at D40 brukerne heller kan fortelle om "manglene" egentlig er så store, har mye mer for seg. Mulig vi skulle oppfordre brukere som besøker forumet for å søke hjelp ved innkjøp til å gi tilbakemelding etter noen måneder? Det ville jo gi miljøet her noe tilbake.

I og med at det nesten alltid vil være ett bedre kamera til 10-20% høyere pris, så blir hele arguentet om å kjøpe ett dyrere kamera litt hult. Probelemstillingen er vel heller om D40 er godt nok, ikke om det finnes noe bedre.

Det er klart billigst i gata. For de som synes det er godt nok, så er det vel akkurat det? Eller?

Dette synes jeg er et veldig lurt forslag! Men det er viktig at de forteller hva de bruker av innstillingsmulighetene også. Med rapporter på et spekter av modeller, kan en også få litt mer peiling på hvor viktige/velbrukte mer avanserte funksjoner er. Ta LiveView som eksempel: Kanskje vil få D40-brukere savne dette, fordi de ikke tenker over muligheten. Men hvis 100% av brukerne av modellene som har det, sier de bruker det mye, og at det er viktig, så vil det indikere at mangelen kan ha betydning likevel.

Lenke til kommentar
Etter litt mer nøye lesning i denne tråden må jeg innrømme at jeg ikke liker den "anti-d40"-propaganden som det øses ut av enkelte her.

For å sitere Simon Aldra fra en annen tråd; "Sitter kameraet godt i hendene kan det trygt kjøpes." !

Det er eieren av kameraet som sørger for de gode bildene, ikke kameraet alene.

Ja, det kan godt hende at det finnes "bedre" kamera for samme eller en mikroskopisk større sum penger, men det må da vel gå an å like D40 fordet, vel ?

Nei, jeg har ikke hatt andre SPLR enn D40, men når jeg er klar for det, og kameraet mitt ikke har så mye mer å by meg, skal jeg satse på ett dyrere kamera (sikler allerede litt på D90, hehe), men jeg har nok et par gode foto-år foran meg før det skjer.

Alt det er sant, og du kan og skrive en Nobelprisvinnende roman på en 386 med Wordperfect som en dualcore med Office 2007........

Men anbefaler du 386 til en som skal kjøpe ny pc i dag?

(dette er selvsagt satt veldig på spissen, men jeg syns det er ett poeng)

(og det er heller ikke meningen å disse D40-eiere, jeg hadde en A100 som er like gammel som D40, men jeg ville aldri anbefalt den i dagens marked, selv den og tar gode bilder)

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Klarer du å vinne en nobelpris på å skrive en roman er du flink...

Burde vel ant meg at Nikoneiere ikke leser mye ;)

http://no.wikipedia.org/wiki/Nobelprisen_i_litteratur

Men jeg skal vel la tvilen komme deg til gode, og gå utfra at du mente at det var vanskelig å få det bare for EN roman ;)

men dette blir langt på viddene for hva diskusjonen dreier seg om.....

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
.....

og du kan og skrive en Nobelprisvinnende roman på en 386 med Wordperfect som en dualcore med Office 2007........

Men anbefaler du 386 til en som skal kjøpe ny pc i dag?

(dette er selvsagt satt veldig på spissen, men jeg syns det er ett poeng)

(og det er heller ikke meningen å disse D40-eiere, jeg hadde en A100 som er like gammel som D40, men jeg ville aldri anbefalt den i dagens marked, selv den og tar gode bilder)

Reint bortsett fra at dette semantisk halter fordi det er forfattere og ikke romaner som vinner nobelpriser i litteratur, så halter sammenlikninga så mye at den egentlig går over ende for meg.

D40 er nemlig slett ikke så voldsomt sein i forhold til de dyrere alternativene på det som den kan gjøre. Problemet ligger eventuelt i at dette kameraet er en veldig enkel sjel, med veldig mye som ligger utafor kompetanseområdet. I motsetning, så er kjernen i instruksjonssettet i 386-prosessoren det samme som i seinere x86-versjoner, og for å skrive lange ikke-tekniske tekster, kan historisk WP tilby mer enn nok. Her er det altså hastigheten, ikke funksjonaliteten, det skorter på.

Jeg skal hilse og si at en D40 med 16-85 VR, 60 AF-S micro og 70-300 VR slett ikke er noe dårlig utstyrsoppsett. Mye heller det, enn et dyrere hus med dårligere kitoptikk!

PS: Og når en først vokser fra D40, så er det gjerne D90- og høyere nivå utstyr som appellerer. Da kan en være glad en ikke har lagt unødige penger i noe mellomliggende. Kjøpe for 2800 kr, selge for 1400 f.eks... ;)

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Det jeg synes er rart er at som regel det første en Nikoneier foreslår, er en D40 når en nybegynner spør om et kamera, du hører nesten aldri en Canon eller Sony-eier foreslå en Canon 350D eller en Sony A100( selv om dette er like gamle kameraer som D40, og "lets face it" teknologisk overlegne D40), de foreslår nye modeller av merkene sine.

Er det fordi Nikon bevisst "holder på" versjoner av kameraene lengre enn de andre produsentene.

Lenke til kommentar
Det jeg synes er rart er at som regel det første en Nikoneier foreslår, er en D40 når en nybegynner spør om et kamera, du hører nesten aldri en Canon eller Sony-eier foreslå en Canon 350D eller en Sony A100( selv om dette er like gamle kameraer som D40, og "lets face it" teknologisk overlegne D40), de foreslår nye modeller av merkene sine.
Har du samlet statistikk til å begrunne det utsagnet? Eller drar du det bare rett ut av ræva?
Lenke til kommentar

Er det fordi Nikon bevisst "holder på" versjoner av kameraene lengre enn de andre produsentene.

Javel, Nikon D40 ble lansert november 2006, Canon EOS 400D ble lansert august 2006. Begge selges fortsatt, det gjør derimot ikke EOS 350D eller A100, så sammenligningen halter litt...

Lenke til kommentar
Synes det er gjennomgående at D40 blir foreslått, men jeg har ikke foretatt en statistisk analyse nei;)

Vanskelige å diskutere hvis hvert innlegg må statistisk valideres, da tror jeg det hadde vært få som hadde kommet med innlegg......

Hvis du ikke har grunnlag for å uttale deg så bør du enten la vær å gjøre det eller i det minste moderere uttalelsene dine.

Du har en tendens til å legge ord i munnen på dem du er uenig med, det bør du slutte med.

Lenke til kommentar

som jeg allerede har sagt, d40 anbefales ofte fordi det er det billigste digitale speilreflekekameraet i markedet i dag, og det gjør (fortsatt) en utmerket jobb som begynnerkamera.

Blir du mer fornøyd hvis vi begynner å pushe d60 istedet for d40? betingelsen er at du slutter å anbefale alpha 200, og bare anbefaler alpha 300 til nybegynnere.

Og Canon folk må for all del ikke anbefale 1000d. Olympus 420 er også bannlyst. Og ikke minst Pentax K-m.

Jeg antar at nybegynnere (og andre som skal kjøpe kamera som gave) helst vil kjøpe i butikk, og ikke brukt. Når budsjettet da er begrenset blir det for dumt å anbefale et dyrere kamera.

Lenke til kommentar
Hjelpe meg, søk på "Nikon D40" på forumet så ser du at det blir foreslått...
Selvsagt blir det foreslått. Hvorfor skal det ikke bli det?

Det er flusst med tråder hvor nybegynnere spør om råd til kjøp i 3000-kronersklassen, da er D40 et naturlig forslag. Men hvor ofte ser du at D40 er det første og eller eneste som blir foreslått?

Igjen så prøver du å få det til å se ut som du har sagt noe annet enn det du faktisk har gjort. Ingen har sagt at D40 ikke er et vanlig forslag. Men det er ikke det samme som "som regel det første en Nikoneier foreslår, er en D40". Skal du påstå at noe er en generell regel, så bør du også ha et grunnlag til å si det.

Lenke til kommentar
Hjelpe meg, søk på "Nikon D40" på forumet så ser du at det blir foreslått...

Det er da ingen som har sakt at det ikke blir foreslått?

Du gjorde bare halve leksa di:

350D: Fant 13567 innlegg og 9034 diskusjoner

D40: Fant 8356 innlegg og 4693 diskusjoner

For andre modeller og særlig for andre merker raser tallene nedover, men de er ikke glemt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...