Gå til innhold

Er Nikon D40 virkelig et bra nybegynnerkamera i dagens marked?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil ikke si det er å tråkke på tær, hadde jeg vært nybegynner og fått som eneste råd "kjøp D40"
Hvor mange tråder kan du peke på der en nybegynner har fått D40 som eneste anbefaling?

Vel, det er vel en del av diskusjonene hvor noen spør om kamaeraer at D40 blir pushet svært hardt, og det er hensikten med det jeg lurer på...

Og når ofte det første svaret som kommer på en slik nybegynnertråd er ett forslag om D40, så syns jeg det blir ett dårlig råd...

Lenke til kommentar

Men svært ofte spør folk: hva er det billigste kameraet, eller jeg skal ha nytt speilrefleks, maks 3000,-. Såvidt jeg vet er det bare d40 som jevnt over har ligget på det prisleiet. Mener å ha sett alpha 100 på supertilbud hos komplett til 3000,- men det var som sagt et supertilbud for å bli kvitt utgående modell og ikke den "jevne" prisen. D40 er fortsatt ikke en utgående modell hos Nikon... Ser i prisguiden at alpha 200 ligger på rundt 3200, men det er uten objektiv, og dermed ikke like attraktivt for nybegynner som skal starte fra scratch. Neste prispunkt er ca 3800,- for kamera med kitobjektiv. 800,- er faktisk litt penger for mange av de aktuelle kundene til innstegsmodellene. Det er blant annet noenogsytti prosent av prisen på Nikons enkleste blits. Jeg anser ekstern blits som det tilbehøret som vil tilføre "mest" bildekvalitet til et hvilket som helst nybegynnerkamera.

 

d40 med SB-400 kan man få for ca 4100,-

Alpha 200 med hvf-l1000 vil ligge på ca 5100,-

Olympus 420 med FL-20 vil ligge på ca 4900,-

 

Jeg våger påstanden om at en nybegynner vil være fornøyd med alle tre alternativene. Men h*n har mer igjen i lommeboken hvis h*n velger d40...

 

Derfor: hvis en nyebgynner spør, hvilket kamera skal jeg velge, er det helt klart at d40 popper opp som et alternativ de aller fleste kan anbefale.

Lenke til kommentar
Punkt 3. Enkle funksjoner ( dette foreslås ofte som argument for kjøp), for det første har det overhode ikke masse enklere funksjoner enn Pentax K200D, Olympus 520, Sony A200 eller Canon 1000D. For det andre hvis det er enkelthet og få funksjoner som er poenget med kamerakjøp er kanskje bedre å å gå for et kompaktkamera. Du får heller begrensninger i funksjonalitet, enn at det blir så mye enklere med D40

Hva mener du egentlig med dette?

Lenke til kommentar
Hva mener du egentlig med dette?
Antagelig har han ikke helt forstått at "brukervennlig" ikke er det samme som "simpelt" :p

...og at det altså ikke kun er snakk om dame-med-hatt-modus, men hvordan brukergrensesnittet er lagt opp.

 

haha;)

Det jeg mente var at konkurrentene hadde akkurat like enkle menyer/brukergrensesnitt som D40, og at det ikke var noe salgsargument for D40 at det var enkelt....

Og hvis det skal være enklest mulig er det da noen vits å gå for speilrefleks, hvis du ikke vil utnytte mulighetene det gir?

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Det er jo stor forskjell på nybegynner og nybegynner da.

 

Hvis det er en som spør: hei skal ha speilrefleks er ikke fornøyd med mitt mobilkamera,fant dette "link" følger det med linse,åssen funker dette "link" ovs.

 

Eller: Hei jeg har fulgt med lenge nå og har noen alternativer "linker" jeg skal primært bruke det til bla.bla.

Hei synes jeg begynner og få begrensinger med kompaktkameraet mitt "G9 ?" Får ikke til lange nok lukertider og bildene blir ikke skarpe og utbrente føler for å lære meg bruken av dslr har noen alternativer som jeg har sett på bla.bla.bla.

 

Hvis det er en nybegynner som skal bruke kameraet som en seriøs hobby og viser interesse for å lære bruken av kameraet så er ikke D40 som blir anbefalt her,da h*a sannsynligvis blir til og bytte ganske fort,men er du en 10-13 år gammel nybegynner og ikke har for god råd så er D40 det beste alternativet da det er større skjangs for at det er en "onkel" som har noe gammelt Nikon liggende og det er et system som du kan utvide uten at det koster skjorta av deg.

Men er det en som bare skal ha et kamera for å ta bilder til jul og kanskje i ferien,er det greiest og anbefale det som er billigst og lettest og bruke og i tillegg gir bra bilder i jpg modus gjerne med komprimering,da er D40 det klare valget,er flere grunner for det.Nikon er et merkenavn innen foto,man brenner ikke av alt for mye penger,stort sett alle som kan noe innen foto kjenner til det,har det ligget i skuffen 1/2 års tid så forstår du det med en gang.Og den største fordelen av alle,hvis du blir hekta så har du et system som du kan oppgradere i alle hensende uten og gå i baret.

 

Edit:tilførte litt til.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ja!

 

Det litt mer utfyllende svaret fra meg:

  • Det tar knallbra bilder
  • Det er enkelt å komme i gang med
  • Du kan vokse lenger enn de fleste noen gang kommer med et D40 (også)
  • Prisen er eksepsjonelt god
  • Du får med et godt startobjektiv

Å dra opp at man kan kjøpe kompaktkamera hvis det er enkelt kamera man er ute etter er vås. Du får ikke noe kompaktkamera som matcher bildekvaliteten til D40. Ikke i nærheten. Og de som er nærmest er mye dyrere enn D40. LX3 f.eks. koster over tusen kroner mer, er et usannsylig fristende kamera, men altså dårligere bildekvalitet til høyere pris.

 

Andre har nevnt, men jeg synes det er verdt å gjenta, at du får en svært god blits på kjøpet uten å komme opp i 4000,- Med tanke på å ta bedre bilder er ekstern blits sannsynligvis det viktigste folk (dessverre ikke) skaffer seg etter å ha kjøpt kamera.

 

Mange mener at man kan få mer for pengene ved å kjøpe f.eks. et brukt D80. Det vil være lurt å kjøpe brukt. Gjerne D80, men hvorfor ikke et brukt D40?

 

Når en nybegynner skal ha sitt første dSLR og gir uttrykk for at det er begrenset hvor mye de vil legge i det i utgangspunktet, så bør de få råd om fornuftige prioriteringer. Et godt allround-kamera med ekstra blits og eventuelt penger tilgode til det neste objektivet de finner ut at de vil ha. Hvis interessen holder, så er det objektiver de bør bruke penger på.

 

Hvis den som spør har helt konkrete fotografiske prosjekter i tankene og gir uttrykk for å ville legge en del mer i utstyret, så finnes det hauger av alternativer som gjerne bør vurderes.

Lenke til kommentar

Til Sutekh

Så den grafiske fremstillingen av blenderåpning og lukkertid er så essensiell?

Den mister sin funksjon etter å ha tatt 3 bilder, da skjønner du tegninga, og er virkelig det verdt å forsake alt det de andre kamerane har for det?

Og det kommer fra et hold som syns liveview og mulighet til å se det samme live + hvitbalanse ikke har noen som helst praktisk verdi??

Greit at du har bestemt for å ta meg på alt, men da får du være konsekvent.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Så den grafiske fremstillingen av blenderåpning og lukkertid er så essensiell?

Den mister sin funksjon etter å ha tatt 3 bilder, da skjønner du tegninga, og er virkelig det verdt å forsake alt det de andre kamerane har for det?

FWIW, så er det litt mer enn som så - D40 (og 60) har nærmest et lite fotokurs innebygget i menyene:

 

Lenke til kommentar
FWIW, så er det litt mer enn som så - D40 (og 60) har nærmest et lite fotokurs innebygget i menyene:

 

Synes Nikon har gjort noe fornuftig her, Olympus har forøvrig også en "Guide" på noen kameraer. Og når det først er en LCD-skjerm der og flash memory er billig så koster det jo nesten ingenting å legge inn en slik funksjon.

 

På den annen side er jeg enig med Karabin at dette er en finesse som neppe vil brukes mye, og det mange andre kriterier som er mye viktigere for valg av kamera.

Lenke til kommentar

Rakk ikke å svare på dette før, men...

Og hvis det skal være enklest mulig er det da noen vits å gå for speilrefleks, hvis du ikke vil utnytte mulighetene det gir?

Svaret er meget enkelt - fordi en speilrefleks, selv i full auto, praktisk talt alltid tar bedre bilder enn en kompakt.

 

En del av dere overvurderer hvermannsen kraftig - langt de fleste speilreflekser forlater aldri grønn auto, og fastoptikk er en vill idé for oss entusiaster. De aller, aller fleste D40-kjøpere lever lykkelige med sin 18-55 (og sper kanskje på med en 55-200 VR). Som Nautica sier, så er D40 et helt utmerket valg for "sånne" - et dyrere kamera vil rett og slett være en feilinvestering. Om det ikke var slik - hvorfor rennes vi ikke ned av horder med misfornøyde D40-eiere. Kameraet har jo solgt i hopetall.

 

D40 trenger heller ikke å være en bommert for de som utvikler seg mer i entusiastretning - se på folk som Sverrelerre, som leverer strålende bilder gang på gang med sin D40.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...