Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøp av mat fra utlandet til Norge

kolstade

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter å ha bodd lengre tid i USA, savner jeg enkelte matvarer som ikke finnes i Norge og har derfor planer om å bestille varene direkte fra USA.

Jeg har sett på tolltariffen på toll.no, men forstår lite av den. Noen som kunne hjelpe meg å tyde den eller har relevant informasjon som vil hjelpe?

Jeg vet at tollfrigrensen er på kr 200, men gjelder denne for mat og?

Det er flere ting jeg har forestilt meg å kjøpe:

• Sjokolade (trøfler)
  • godterier
  • beef jerky
  • julekaker
  • tørrmat

Har også tenkt litt på kjøp av vitaminer til familie og venner, noen som vet noe om hvordan det norske regelverket fungerer for dette?

Jeg tenkte og aldri handle for mer enn 200 kr av gangen, dette er for å ligge under tollfrigrensen.

Kjempefint hvis noen kunne hjelpe med informasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vitaminer og kost tilskudd ville jeg vært forsiktig med.

Har lest flere steder at dette er produkter du ofte må betale en høy regning for at staten(?) må destruere, da det (vil anta) inneholder ting som ikke er tillatt innført til Norge.

Når det først er kommet inn til Norge, er det av en eller annen grunn ikke mulig å returnere det, det går hvis automatisk til destruering.

Klarer ikke komme på hvor jeg har lest dette men kommer jeg over det i det nærmeste kan jeg poste en link her.

200 kroners grensen ser jeg selv bort fra. Totalt sett tror jeg det blir rimeligere å kjøpe de fleste produktene i større mengder grunnet fraktprisen.

Ofte kommer det et fortollingsgebyr i Norge på ca. 300 kroner pr. forsendelse i tillegg til frakt og mva på hele beløpet.

Ettersom du har bodd i USA og derfor kjenner endel folk der ville jeg bedt dem sende varene til deg, som gave.

Da slipper du avgiftene i Norge.

Men dersom du kontinuerlig får tilsent mange "gaver" hele tiden kan hvistnok dette bli lagt merke til.

Lenke til kommentar

200 kroners grensa går visst du kjøper varene sjølv. Om varene blir sent som gave så slep du momsen, merk at dette ikkje gjeld alkohol.

Sidan det er små forsendelsar av meir eller mindre vilkårlige varer så er det nok enklast å få ein privatperson i statane til å kjøpe inn og send til deg, er vell heller tvilsomt at du finn noken nettbutikk som sender deg ein og ein pakke med snop.

Lenke til kommentar

Holder du deg mellom 200-1000 kan du fortolle selv eller betale et gebyr på cirka 85 kr, hvertfall det jeg har betalt hver gang. Kommer du over 1000 kr er gebyret litt høyere etter hva jeg har forstått, har aldri fått fortollet noe som har kostet over 1000 kr. Dette gjelder posten Norge, hva andre aktører tar vet jeg ikke.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Fant en epost fra jet carrier hvis den er av interesse :

JC LOGO

Login Hjem Min Konto Prisliste Kontakt Info Guide

Informasjon og nyhetsbrev fra JetCarrier.

Som vanlig på denne tiden av året er høsten i anmarsj, det går mot kaldere tider og før man vet ordet av det er det jul. Kanskje det kan lønne seg å handle litt uvanlige julepresanger og sende hjem med båt?

1. Egenfortolling av matvarer

2. Gaver fra utlandet

3. Fortolling via internett

1 Egenfortolling av matvarer:

Det er strenge regler om hva som kan importeres av mat eller medikamenter og i de tilfeller våre kunder sender slikt gods må de fortolle selv. Reglene for denne type varer finner man hos mattilsynet og på tollens websider.

Mer informasjon finnes hos mattilsynet.

Tollvesenets Innførsel veileder

Litt informasjon om forbud of restriksjoner finner man her.

2 Fortolling via internett:

Dette er en forenklet løsning for fortolling hvor du som privatperson kan fortolle varer på din hjemme-PC. I utgangspunktet kan de fleste vareslag fortolles her, med unntak av restriksjonsbelagte varer slik som alkohol, tobakk, matvarer, kjemikalier, medisiner, våpen osv.

Mer informasjon finnes her.

3 Gaver fra utlandet:

En gavesending er en vare som sendes uten noen form for vederlag fra privatpersoner bosatt i utlandet til privatpersoner i Norge. Dette forutsetter at verdien på varen uten frakt er under 1000 norske kroner. Du kan motta gaver avgiftsfritt så lenge den skal brukes av deg eller din familie.

Fullt regelverk finner du her.

Et lite tips: Høst og hyttesesong - mange kunder handler Incinolet hytte/forbrenningstoalett og Mosquito magnet fra USA.

Sist men ikke minst ønsker vi våre kunder en fortreffelig høst!

JetCarrier.com - magnum no AS

Ikke for å reklamere for Jetpak, men dersom du skal kjøpe fra USA og butikken kun sender til adresser i USA, hjelper bl.a. Jetpak deg ved å gi deg en adresse i USA.

Kan også hjelpe med betaling hvis jeg ikke husker feil.

Håper infoen er matnyttig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...