hakon1006 Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Hei: Har ett problem jeg lurer litt på sidene rundt? I helgen var jeg på en fest med kompisen min. Vi drakk en del og utover kvelden ville kompisen min låne bilen. Jjeg sa ikke direkte nei, men de andre på festen reagerte på det. Heldigvis var det en som var edru som sa han kunne kjøre. Jeg ga da nøkkelen til den edru personen og de gikk ut for å kjøre. Videre ble det litt diskusjon mellom kompisen min og han som skulle kjøre. den edru personen la da igjen bilnøkkelen i bilen og gikk tilbake for å snakke med meg. Da så vi plutselig kompisen min kjøre avgårde med bilen. Han greide selvfølgelig å krasje bilen inn i flere andre biler og ble tatt av politiet. '' Det jeg lurer på er hva som må skje videre? Jeg har IF Fullkasko. Må jeg annmelde han for biltyveri for ikke å måtte betale for skadene han påførte de andre? Bilen min er det ikke så farlig med, men de andre bilene han krasjet med blir nok dyrt. Kompisen min hadde heller ikke førerkort(det viste ikke jeg) Hvilken straff kan han regne med for biltyveri av denne sorten eventuelt? Ville vel si han "tyvlånte" bilen mer enn han stjal den. Hvilken straff kan eventuelt jeg få i denne saken? TAKK FOR ALLE INNSPILL I DENNE SAKEN:: Helst unngå pekefingerkommentarer da jeg tar fullstendig avstand fra fyllekjøring og kjøring uten førerkort. Lenke til kommentar
frankS2 Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 http://www.dagbladet.no/art/promillekjorin...ulykke/3671807/ Din bil? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Tråden er feilpostet og flyttes til jussforumet. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Du kan ringe politiet på 02800 og høre med dem... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Forsikringsselskapet krev nok at du skal anmelde før dei betalar ut forsikringspremie. Etter anmendelsen så vil forsikringsselskapet rette krav mot vennen din for å få dekka sine utgifter. Med forbehold om at din versjon stemmer (du gav kun nøkklane til den edru personen med førerkort) og du har folk som kan bevitne dette så risikerer ikkje du straff for dette. Men du må antagleigvis klare deg utan bil ei stund sidan forsikringsutbetaling for reprasjon eventuelt kjøp av ny bil vil ta tid. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Hvis du gav nøkklene til en edru person som du visste/ sjekket hadde gyldig førerkort så er det bare å kontakte 0200 å si i fra til dem. Mest sannsynlig må du nok anmelde forholdet også. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Sannsynligvis slik: 1. Forsikringselskapet krever anmeldelse 2. Anmeldelse + innrømmelse fra kompis 3. Forsikrinsselskapet betaler skader 4. Forsikringsselskapet regresserer kompis 5. Kompis gjeldsslave Endret 11. november 2008 av Demantios Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Sannsynligvis slik: 1. Forsikringselskapet krever anmeldelse 2. Anmeldelse + innrømmelse fra kompis 3. Forsikrinsselskapet betaler skader 4. Forsikringsselskapet regresserer kompis 5. Kompis blir velfortjent gjeldsslave 6. Kompis får velfortjent politioppmerksomhet Mine endringer uthevet... Endret 11. november 2008 av Osse-Mon Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Det interessante spørsmålet her blir hvilke konsekvenser det får for den edru personen som først fikk nøklene i handa, for så å etterlate dem i bilen sammen med den berusede kompisen når han gikk for å prate med trådstarter... Uaktsomt? Absolutt, etter mitt syn, men var det grovt uaktsomt? Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Uaktsomt? Absolutt, etter mitt syn, men var det grovt uaktsomt? Kanskje lite gjennomtenkt men ikke straffbart. Likevel er denne personen kanskje den minst uaktsomme her, han tilbyr seg faktisk å kjøre for å hindre en eventuell promillekjøring som uheldigvis skjer likevel. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Du nå må dere gi dere her folkens, foreldrene mine var borte istad, nøklene hadde jeg i lomma og det var sååååååå fristenes å kjøre meg en tur, men jeg klarete faktisk å holde maska, og hvis man ikke klarer det så har man ikke noe å gjøre bak en bil, sånn helt seriøst han burde få livstid uten lappen. Når man kjører kompiser sine bil, må man være ekstra forsiktig, når man i tillegg er drita full og driter seg ordentlig ut så må man bare rett og slett ta på seg all skyld, det er liksom ikke greit nok å skylde på at det var fint vær og jeg har odentlige dekk og sånn, er man drita så er man drita og da funker det sånn at man ikke kan kjøre vbil. Når han satte seg i bilen hadde han et valg, han kunne velge å kjøre og ikke kjøre men han valgte å kjøre, til tross for uten tilatelse av deg og da fortjener han og bli en rotte, gjeldslave med andre ord, andmeld dritten ut av han så er du ferdig med den saken. Med andre ord ville jeg aldri lånt bort en bil til enk kom plis, du kan aldri vieto m han er full eller edru og det er rimelig fort gjort å gjøre en feilvurdering, når du kjenner personen halveis kan du heller ikke vite io m han har lappen elelr ikke men det er du som får all skyld så ikke ta det inn over deg og tro han ditcher deg fordi du ikke gr hapn bilen, bilen er veldig viktig for oos vettu så vi må ikke låne bort til alle mann, nå annemelder du kompisen din og sier han er en gris så fikser det seg til slutt, stå på ditt, han var dum som tok bilen din og han må ta på seg ansvaret, du skal ikke ta støyten for det har han har gjort bare så dt er sagt!!!!!! Sov godt a folkens ;D Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Uaktsomt? Absolutt, etter mitt syn, men var det grovt uaktsomt? I mine auge har ikkje den edru personen gjort noko gale i denne situasjonen. Han la igjen nokre bilnøklar i ein bil, og ein full person greip sjansen til å drite seg ut. Det kan jo sjølvsagt argumenterast for at Herr Edru skjønte, eller burde ha skjøna at Herr Dritings kom til å setja seg bak rattet. Dermed burde kanskje Herr Edru teke med seg bilnøklane og gitt dei til rette eigar. Men han sette seg ikkje bak rattet på noko som helst oppfordring. Det er altså, i mine auge, ikkje ei årsakssamanheng mellom Herr Edrus handling og skaden som oppsto. Dette var nok ei handling som hadde rot i dumskap kombinert med alkohol, og ansvaret bør liggja fullt og heilt på Herr Dritings. (med forbehold). Lenke til kommentar
frankS2 Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 noen oppdatering på saken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå