Gå til innhold

Smerter i korsryggen når jeg tar push-ups

oslofreak

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg begynte for 3-4 uker siden å ta pushups annenhver kveld. I begynnelsen klarte jeg ikke så mange, ca 10-15 per serie, men har kommet opp i 25~ per serie nå (tar 5 serier). Høyere antall repetisjoner har dessverre begynt å resultere i smerter i korsryggen. I dag måtte jeg bryte på 4e serien før jeg var ferdig rett og slett fordi det ble for ille i ryggen. Det er verken arma eller overkroppen som gjør at jeg må gi meg, men smertene bak i ryggen.

Har jeg for dårlig rygg? Er det mest sannsynlig at jeg gjør noe feil?

Jeg tar helt standard pushups, håndflatene på gulvet i ca skulderbredde, stopper ett par cm over bakken... Noen tips til hva årsaken kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si.

Kan være lurt å passe på å ikke trene hver dag til å begynne med og kan anbefale at du legger til sit-ups og andre øvelser til magen for å hjelpe til å styrke ryggen din.

Å trene en enkelt muskelgruppe hver eneste dag er ikke bra. Musklene våre trenger hvile for å komme seg etter hver økt og for å bli sterkere.

Lenke til kommentar

hmm javel?

annenhver dag er ikke ille, med tanke på restitusjon, bedre enn alle andre kids her inne som kjører pushups og situps både 1 og 2 ganger dagelig fordi de vil bli markerte og få abs - latterlig

Og kjøre situps ødelegger ryggen din, og du mener at man styrker den ryggen ved og trene den motsatte muskelen? det er ihvertfall bare tull,

til trådstarter: ryggen kan rett og slett være pga at du har hatt en dårlig dag, sovet galt, kan ihvertfall gi meg korsryggsmerter, hvis dete vedvarer så prøv å kjør noen lette ryggøvelser, og se om det gjør vondt også, er lurt og styrke korsryggen, men for all del gjør det for vondt - kutt ut..

rygghev er en grei øvelse. siden jeg antar at du trener i heimen :)

Lenke til kommentar
hmm javel?

annenhver dag er ikke ille, med tanke på restitusjon, bedre enn alle andre kids her inne som kjører pushups og situps både 1 og 2 ganger dagelig fordi de vil bli markerte og få abs - latterlig

Og kjøre situps ødelegger ryggen din, og du mener at man styrker den ryggen ved og trene den motsatte muskelen? det er ihvertfall bare tull,

til trådstarter: ryggen kan rett og slett være pga at du har hatt en dårlig dag, sovet galt, kan ihvertfall gi meg korsryggsmerter, hvis dete vedvarer så prøv å kjør noen lette ryggøvelser, og se om det gjør vondt også, er lurt og styrke korsryggen, men for all del gjør det for vondt - kutt ut..

rygghev er en grei øvelse. siden jeg antar at du trener i heimen :)

Du bør nok komme med dokumentasjon for påstandene dine om at sit-ups eller andre mage øvelser ødelegger ryggen din. Jeg fikk personlig veildning av fysioterapaut for nettop ryggproblemer for en stund siden og der var det fokus på å styrke abs samt noen lette ryggøvelser.

Min erfaring er at det fungerer fint.

Lenke til kommentar

har jeg nevnt andre mageøvelser? nei, går fin fint og kjøre crunches f.eks, men alle som har trent litt vet at sit ups ikke styrker ryggen, men stikk motsatte, les litt rundt her på forumet så finner du svaret ditt, for du trener ikke ryggen ved og trene motstående muskel,

hvis du trener biceps, så styrker du triceps? du hører selv hvor dumt dette høres ut?

edit:

les her hentet fra diskusjon.no, les midt på siden, er vel en liten kilde det

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar
har jeg nevnt andre mageøvelser? nei, går fin fint og kjøre crunches f.eks, men alle som har trent litt vet at sit ups ikke styrker ryggen, men stikk motsatte, les litt rundt her på forumet så finner du svaret ditt, for du trener ikke ryggen ved og trene motstående muskel,

hvis du trener biceps, så styrker du triceps? du hører selv hvor dumt dette høres ut?

edit:

Nå beveger du deg litt ut på dypt vann her.Å styrke magen hjelper ofte på ryggplager. At du har vondt i ryggen betyr ikke nødvendigvis at du er for svak i muskulaturen i ryggen.

Lenke til kommentar

edit:

Så Triceps har ingen betydning for styrken og stabiliteten til armen? Jøss da har jeg lært noe nytt.

Selvsagt så ser jeg at jeg kom til for kort i rådet jeg ga i den første posten min, jeg burde definitivt å ha rådet til å trene lette ryggøvelser i tilegg.

En alternativ treningsmetode er å svømme og variere hvordan man svømmer (crawl, bryst , butterfly , ryggsvømming etc) personlig så svømmer jeg ca 3 ganger i uka x 1500 til 3000m. Fin trening men kan være veldig slitsomt om man tar i for hardt og er utrent ;)

Lenke til kommentar
hvorfor begveger jeg meg på dypt vann? har man overdimensjonerte muskler i rygg iforhold til mage så hjelper det til å stabilisere, men å trene mage trener ikke ryggen,vil gjerne se den personen som bytter ut rygghev med sit ups

INGEN har sagt at det trente ryggen! Det er du som som vanlig leser det du selv vil lese. Han sier at det hjelper mot ryggsmerter, og det er ikke til å komme bort fra at det langt fra alltid er ryggen som er problemet når en har vondt i ryggen.

Lenke til kommentar

nå er det du som ikke leser, han sier at det styrker ryggen, noe det ikke gjør, så slutt å kritiser når det er du som ikke leser.

edit:

Så Triceps har ingen betydning for styrken og stabiliteten til armen? Jøss da har jeg lært noe nytt.

Selvsagt så ser jeg at jeg kom til for kort i rådet jeg ga i den første posten min, jeg burde definitivt å ha rådet til å trene lette ryggøvelser i tilegg.

En alternativ treningsmetode er å svømme og variere hvordan man svømmer (crawl, bryst , butterfly , ryggsvømming etc) personlig så svømmer jeg ca 3 ganger i uka x 1500 til 3000m. Fin trening men kan være veldig slitsomt om man tar i for hardt og er utrent ;)

har jeg sagt at triceps ikke stabilserer armen? og har betydning for styrken? les hva jeg skriver du

Lenke til kommentar

Tenkte at du kom til å komentere at jeg sa at det "styrker" ryggen.

Regner med at du forstår at jeg mente dette i den forstand at det hjelper mot ryggproblemer men at du på død og liv skulle henge deg opp i muskelgruppen.

Men så har du jo også bevist i denne tråden at du lett henger deg opp i slike ting.

og kan anbefale at du legger til sit-ups og andre øvelser til magen for å hjelpe til å styrke ryggen din.

Dette var det jeg opprinnelig sa, her hengte du deg opp i nettop sit-ups selv om jeg råder til å trene flere andre magemuskler her. Å "styrke" ryggen sin er også et ordtak som ikke nøvendigvis har noe med å gjøre ryggmuskulaturen sterkere , selvsagt så har jeg kunnet brukt en helt annen ordformulering så jeg forstår godt at det kan misforståes.

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg begynte for 3-4 uker siden å ta pushups annenhver kveld. I begynnelsen klarte jeg ikke så mange, ca 10-15 per serie, men har kommet opp i 25~ per serie nå (tar 5 serier). Høyere antall repetisjoner har dessverre begynt å resultere i smerter i korsryggen. I dag måtte jeg bryte på 4e serien før jeg var ferdig rett og slett fordi det ble for ille i ryggen. Det er verken arma eller overkroppen som gjør at jeg må gi meg, men smertene bak i ryggen.

Har jeg for dårlig rygg? Er det mest sannsynlig at jeg gjør noe feil?

Jeg tar helt standard pushups, håndflatene på gulvet i ca skulderbredde, stopper ett par cm over bakken... Noen tips til hva årsaken kan være?

Hei,

jeg kan tenke meg at antal serier du gjør er problemet.

Ved å ta så pushups må du holde ryggen rett, det er statisk stabiliserende arbeid.

Ved vanlig arbeid skifter muskel fra spent til avspent ofte men med så mangen repetisjoner hindrer du dette.

Så hvis du fordeler trening over tid alså flere ganger for dagen med mindre repetisjoner kan du trene som tidligere forhopentligvis uten smerte.

Så leser jeg dette med mage trening.

Mage har en stabiliserende funksjon, med økt abdomenal press øker du stabilitet i trunkus.

Så sterk mage kan bidra til stabil trunkus og avlaste rygg.

I tilleg så har du noe som heter bekkenbuns muskulatur og multifider.

bekkenbuns muskulatur kan bedre fyring til multifidene som sitter langs ryggsøylen og på den møten stabilisere rygg.

Så det er lurt å trene mage uanset.

men til slut ser jeg alså ikke poeng å trene pushups så mye, hva er mål med trening?

Hilsen fysioterapeut i privat praksis

Lenke til kommentar

Pass på at du ikke får for mye lordose i lumbale collumna, altså at rompa ikke stikker langt opp til værs. prøv å hold ryggen rett, og stram rompeballene (setemusklene). Push-ups er ikke bare en overkroppsøvelse, men styrker også kjernemuskelaturen (gjort riktig)

Lenke til kommentar

ivo_lola_ribar:

ingen her har vel avfeid at man skal trene mage? trener du for mye mage i forhold til rygg får du en usymetrisk kropp, som heller mer bakover enn fremover, og omvendt om man trener for mye rygg, derfor bør man få ett bra forhold mellom motstående muskler, ihvertfall muskler som rygg og mage.

Lenke til kommentar
ivo_lola_ribar:

ingen her har vel avfeid at man skal trene mage? trener du for mye mage i forhold til rygg får du en usymetrisk kropp, som heller mer bakover enn fremover, og omvendt om man trener for mye rygg, derfor bør man få ett bra forhold mellom motstående muskler, ihvertfall muskler som rygg og mage.

Kan heller tenke meg at for korte musklær i hamstrings ( bakksidelår) gir den skjevheten du prater om.

og for mage er det nok iliopsoas som kan vare for kort og lede til økt lumbal lordose som det heter.

alså økt svai i rygg.

det som er probleme med mage øvelser er at hvis du ikke kobler ut iliopsoas så for du smerte i rygg og økt svai for den fester på framsiden av rygg virvel lumbalt alså korsrygg.

Men eg er med på tanken at over trening av enn muskel gruppe kan føre til asimetri.

Lenke til kommentar

ser ikke helt hvordan korte hamstrings skal gi mer skjevhet i rygg, mer krumma, bein på en måte kan skjønne. men er som en skålvekt, legger du mer i på ene siden vil den bli uproporsjonal, hvis du har en meget sterk rygg og ingenting av abs, så kommer man jo til å få en mer foroverbøyd attitude.

resten av posten din gidder jeg ikke kommentere da jeg ikke kan de latinske navnene på alle muskler, og orker ikke sitte å google alt :)

Lenke til kommentar
ser ikke helt hvordan korte hamstrings skal gi mer skjevhet i rygg, mer krumma, bein på en måte kan skjønne. men er som en skålvekt, legger du mer i på ene siden vil den bli uproporsjonal, hvis du har en meget sterk rygg og ingenting av abs, så kommer man jo til å få en mer foroverbøyd attitude.

resten av posten din gidder jeg ikke kommentere da jeg ikke kan de latinske navnene på alle muskler, og orker ikke sitte å google alt :)

ok,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...