dark_dream Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Hei, jeg er en gutt på 15 år som bor i Bergen. Jeg har drevet å tenkt på spillutvikling, dvs. mest på 3d animasjon og mindre programmering. Jeg har prøvd meg litt på blender, visual basic(Veldig basik av C# om jeg ikke tar feil?) Google SketchUp( ), sandbox2, og har prøvd å få tak i gratis versjoner av fks. Maya, 3d studio, osv. uten serlig lykke. Jeg lurer på Om det er noen "gode" programmer (helst gratis) som jeg kan bruke til å eventuelt forbrede meg til videre karriere Jeg lurer også på om det er noen eller en spesiel høyskole som dere vil anbefale å sjekke innom. Har sett litt på Noroff, NITH og idefagskolen. Kanskje dere vet om noen kurs som man kan ta på fritiden for å bli bedre innen dette? Vil bare si takk på forhånd, og unnskylder at dette er nok et "spillutvikling" emne Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Du kan jo starte med å lære deg blender, så har du i det minste et grunnlag til du eventuelt kommer et sted hvor det brukes andre verktøy. Vil du lære deg noe programmering er nok C/C++ veien å gå for spill. Lenke til kommentar
dark_dream Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 Jo, jeg har jo sjekket litt ut blender tutorials på youtube da, og prøvd å finne noen sikkelige "enkle" tutorials på c#/c++. Hadde kanskje vært enklere hvis d fantes et kurs ell noe for slike ting... Noe jeg også har sjekke opp i, fant ikke noe på C# emnet. Fant noe småtteri på animasjon osv. da. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Men hvis det er modellering du vil drive med er det ikke nødvendig å lære seg et så omfattende språk som C++, og du burde muligens heller gå for et språk som er litt enklere, trege og raskere å utvikle i, f. eks. perl eller python. Da har du et grunnlag for å kunne teste ut litt og har et lite programmeringsgrunnlag før en eventuel jobb. Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Har spillutvikler blitt den nye brannmannen? Det er mange tråder om akkurat det samme her. Men programmering og design er nok starten. Er nok en stund før du starter på høyskole eller universitet og innen den tid har det muligens blitt opprettet spillstudier på de fleste offentlige institusjoner også? I mellomtiden ville jeg kanskje sett på det som en hobby og tatt en generell utdannelse fram til høyere utdanning. Men ikke gi opp. Lenke til kommentar
dark_dream Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 hehe, joa, det er vel en stund til høyskole osv. og mye kan skje på den tid.. Men, d gjelder å være forbredt Har faktisk hørt om phyton før, men viste ikke helt om d var 3d ell programmering Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 python er programmering. Det er et høynivå programmeringsspråk. Det er mulig å bruke det språket til litt enkle 3d greier, men er en del tregere enn C/C++ da. På den positive siden er det veldig enkelt å programmere i, altså raskt å drive med utvikling, og enkelt å lære seg. Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Akkurat nå er det native code programmeringsspråk som er de facto for spillutvikling. Mest fordi maskinkode absolutt er det raskeste når man skal utnytte systemressurser tenker da spesiellt på C og C++. Men det er endel overhead for programmereren. Forhåpentligvis i framtiden så vil man se spill bli utviklet i managed code (kjører i VM). Fordelen er at det også blir platformuavhengig (ulempen er at DirectX API er dominerende og da er man bundet opp mot Windows). Et eksempel på spill som er utviklet i Python er EVE Online som er implementert i en variant som heter Stackless Python. Men det er riktignok endel native code også. Det kan uansett være lurt å kunne både det ene og det andre slik at man får litt bredde. Lenke til kommentar
djorgen Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1029463&st=0 Lenke til kommentar
dark_dream Skrevet 14. november 2008 Forfatter Del Skrevet 14. november 2008 takekr for alle svar hittil Men er d noen her som vet noen gode kurs eller noen greier je kan gå på for å bli bedre elelr god i 3D, animasjon, modellering, programmering, IT, osv.? Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Jeg ville startet med et kurs i norsk rettskrivning. Lenke til kommentar
dark_dream Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Slapp av mann. Jeg er liksom ikke ferdig med skolen heller da, og uansett så er dette bare et forum hvor jeg bare legger inn noen spørsmål raskt før jeg stikker ut. Dette er liksom ikke en CV ell noe Dessuten, la oss ikke snakke oss bort ifra at jeg leter etter 3D greier ikke Norsk greier... Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Jeg er ganske avslappet. Grunnen til at jeg nevnte det er at du snakket om programmering. Programmering er å uttrykke seg i et språk og man må uttrykke seg korrekt for at kompilatoren skal forstå det, konsist for å ikke miste oversikten og forståelig for at andre skal forstå deg senere. Språk og programmering er to sider av samme sak! Det er derfor god trening å uttrykke seg korrekt og forståelig! Lenke til kommentar
martbo Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå