jonnor Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Ja, å skrive wiki er litt triks. Men det viktigste er at informasjonen er der, andre kan sikkert mekke formateringen. Har du sett denne forresten? http://wiki.archlinux.org/index.php/ArchWi...orial_(English) EDIT: forøvrig er vel dette også en bug i driveren, så jeg håper du rapporterer det på bugtrackeren eller allerhelst upstream til alsa. Hvis du lurer på noe her så kan det hende at gutta på #archlinux (freenode) kan hjelpe deg, litt avhengig av kanalens dagsform Endret 17. november 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Awaken the thread from the dead. Ny distro her, og kjører nå Jack som hoved-soundserver. Men så er det ikke alle programmer som støtter lyd ut til Jack. Kan jeg da sette PulseAudio til å bruke noen av de andre virtuelle lydkanalene. Slik som der er nå så får jeg ikke lyd fra programmer som ikke støtter Jack, og å rute PulseAudio til Jack ser ut til å være en helvettes jobb. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Hvis du også har Mia Midi kan du jo prøve med løsningen jeg la ut på http://wiki.archlinux.org/index.php/Echo_Mia Da får du ren ALSA, og det funker bedre enn fancy pulseaudio og jack Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Men ren ALSA slår ikke Jack på low latency. Men skal prøve det. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Vel, hva er det du trenger så ekstrem lav latency til? Da går det jo an å bruke jack kun til lydopptaksprogrammet du kanskje bruker Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Til musikkproduksjon trenger jeg lav latency. Er også kjekt å kjøre andre programmer gjennom jack slik at jeg kan bruke lyd fra de også. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 (endret) Ja, men er det ikke mulig å kjøre jack som en enkelt enhet, og bruke de andre ledige subdevicene på mia midi-kortet til å kjøre ren alsa, eller er det umulig å kjøre ren alsa samtidig med jack? Jeg vet det finnes en oss til jack-wrapper som kanskje er brukende. oss2jack heter den. Endret 5. januar 2009 av TheMaister Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 (endret) Ja, men er det ikke mulig å kjøre jack som en enkelt enhet, og bruke de andre ledige subdevicene på mia midi-kortet til å kjøre ren alsa, eller er det umulig å kjøre ren alsa samtidig med jack? Jeg vet det finnes en oss til jack-wrapper som kanskje er brukende. oss2jack heter den. Jo, det er jo det jeg vil fram til her. Jack bruker V0 og V1, så jeg kan sette de andre til å bruke hva jeg vil. Har en god del av disse *2jack installert, men jeg vet ikke hvordan jeg aktiverer de. Derfor ville jeg bruke PulseAudio, fordi PulseAudio gjør dette automatisk. Endret 5. januar 2009 av Xecuter Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 alsa er jo støttet av praktisk talt alt, så det beste måtte jo være å bruke en alsa til jack bru? For de applikasjonene som ikke har jack støtte direkte altså. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Ja, er det jeg er ute etter. Men får ikke til å sette det opp. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Men støtter Alsa sw-mixing? Får det ikke til nå i hvertfall. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 (endret) Ja, alsa støtter software-mixing gjennom dmix-pluginen, men hvorfor bruke cpu-krevende sw-mixing når man kan bruke hw-mixing? Det er sikkert mulig å sette opp alsa til å gjøre noe liknende som dette: pcm.!default{ # ALSA defaulter til software-mixing type plug slave.pcm "dmixed" } ctl.!default{ type hw card 0 } pcm.dmixed{ # software-mixing type dmix ipc_key 1024 # ipc_key_add_uid false # let multiple users share # ipc_perm 0666 # IPC permissions for multi user sharing (octal, default 0600) slave { pcm "softmix" # Bruker en annen pcm for å sende ut lyd # rate 48000 # period_size 512 } } pcm.softmix{ type hw card 0 subdevice 0 } pcm.alt1{ type hw card 0 subdevice 2 } pcm.alt2{ type hw card 0 subdevice 4 } pcm.jack{ type hw card 0 subdevice 6 } Kanskje noe sånn som dette? Hvis du får jack til å kjøre ut på sin egen device "jack", så har du i tillegg 3 andre devices. Den ene default, kjøres inn i software-mixeren, de to andre står du fritt til å definere i programmer der man kan det. Video på en av devicene og musikk på den andre kanskje? Har selv hatt problemer med software-mixing på mia midi... Er noe som ligger og skurrer veldig i de driverene/alsa ... Endret 5. januar 2009 av TheMaister Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Må bare meddele at oppsettet fungerte perfekt! Dvs, jeg måtte fikse litt på det. Jack nektet å starte hvis jeg kjørte programmer som brukte alsa, så jeg satt jack til å bruke oss, og forandret asound.conf til at alsa skulle bruke SubDevice 2-7, slik at oss kunne bruke 0 og 1 automatisk. Viser seg til og med at oss er enda bedre på low latency enn alsa. Takk for hjelpa! Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Oppdaget nå at programmer som bruke alsa ikke spiller stereo. Har du ei løsning? Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Tror løsninga ligger i Echomixer =P Kan hende at du har rutet venstre og høyre kanal på inputen på begge utgangene, slik at du får dobbelt opp med lyd på venstre og høyre, eller noe sånt. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Nei, har sjekket der. Står korrekt der. Virker som om alsa spiller begge kanaler til begge kanalene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå