Gå til innhold

[LØST] ALSA og hardware mixing [Echo Mia Midi]

Anbefalte innlegg

Ja, å skrive wiki er litt triks. Men det viktigste er at informasjonen er der, andre kan sikkert mekke formateringen. Har du sett denne forresten? http://wiki.archlinux.org/index.php/ArchWi...orial_(English)

EDIT: forøvrig er vel dette også en bug i driveren, så jeg håper du rapporterer det på bugtrackeren eller allerhelst upstream til alsa. Hvis du lurer på noe her så kan det hende at gutta på #archlinux (freenode) kan hjelpe deg, litt avhengig av kanalens dagsform :p

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Awaken the thread from the dead. :wee:

Ny distro her, og kjører nå Jack som hoved-soundserver. Men så er det ikke alle programmer som støtter lyd ut til Jack.

Kan jeg da sette PulseAudio til å bruke noen av de andre virtuelle lydkanalene. Slik som der er nå så får jeg ikke lyd fra programmer som ikke støtter Jack, og å rute PulseAudio til Jack ser ut til å være en helvettes jobb.

Lenke til kommentar

Ja, men er det ikke mulig å kjøre jack som en enkelt enhet, og bruke de andre ledige subdevicene på mia midi-kortet til å kjøre ren alsa, eller er det umulig å kjøre ren alsa samtidig med jack? Jeg vet det finnes en oss til jack-wrapper som kanskje er brukende. oss2jack heter den.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar
Ja, men er det ikke mulig å kjøre jack som en enkelt enhet, og bruke de andre ledige subdevicene på mia midi-kortet til å kjøre ren alsa, eller er det umulig å kjøre ren alsa samtidig med jack? Jeg vet det finnes en oss til jack-wrapper som kanskje er brukende. oss2jack heter den.

Jo, det er jo det jeg vil fram til her.

Jack bruker V0 og V1, så jeg kan sette de andre til å bruke hva jeg vil.

Har en god del av disse *2jack installert, men jeg vet ikke hvordan jeg aktiverer de. Derfor ville jeg bruke PulseAudio, fordi PulseAudio gjør dette automatisk.

Endret av Xecuter
Lenke til kommentar

Ja, alsa støtter software-mixing gjennom dmix-pluginen, men hvorfor bruke cpu-krevende sw-mixing når man kan bruke hw-mixing? :) Det er sikkert mulig å sette opp alsa til å gjøre noe liknende som dette:

pcm.!default{ # ALSA defaulter til software-mixing

type plug

slave.pcm "dmixed"

}

ctl.!default{

type hw

card 0

}

pcm.dmixed{ # software-mixing

type dmix

ipc_key 1024

# ipc_key_add_uid false # let multiple users share

# ipc_perm 0666 # IPC permissions for multi user sharing (octal, default 0600)

slave {

pcm "softmix" # Bruker en annen pcm for å sende ut lyd

# rate 48000

# period_size 512

}

}

pcm.softmix{

type hw

card 0

subdevice 0

}

pcm.alt1{

type hw

card 0

subdevice 2

}

pcm.alt2{

type hw

card 0

subdevice 4

}

pcm.jack{

type hw

card 0

subdevice 6

}

Kanskje noe sånn som dette?

Hvis du får jack til å kjøre ut på sin egen device "jack", så har du i tillegg 3 andre devices. Den ene default, kjøres inn i software-mixeren, de to andre står du fritt til å definere i programmer der man kan det. Video på en av devicene og musikk på den andre kanskje?

Har selv hatt problemer med software-mixing på mia midi... Er noe som ligger og skurrer veldig i de driverene/alsa ...

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Må bare meddele at oppsettet fungerte perfekt! :D

Dvs, jeg måtte fikse litt på det. Jack nektet å starte hvis jeg kjørte programmer som brukte alsa, så jeg satt jack til å bruke oss, og forandret asound.conf til at alsa skulle bruke SubDevice 2-7, slik at oss kunne bruke 0 og 1 automatisk.

Viser seg til og med at oss er enda bedre på low latency enn alsa. :)

Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...