Gå til innhold

Noen få spørsmål om to forskjellige yrker

Supreme P.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har bare noen få spørsmål.

Jeg går i 10.klasse og har tenkt til å bli IT-konsulent eller Data ingeniør.

Hvilken linje skal jeg ta på VGS, vil helst slippe allmen, vil heller ha elektrofag.

Noen som er IT-konsulent eller data ingeniør som kan fortelle litt om hva de to yrkene jobber med, og hva gjennomsnitts lønnen er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, og velkommen til forumet :)

jeg er IT-konsulent for en større bedrift i norge.

etter det jeg har sett(godt mulg det er feil) er IT-konsulentene de som faktisk jobber med systemene, mens data ingeniørene designer det, men it-bransjen er ganske variert, IT-konsulenter sitter med alt fra call-desk til drift og utvikling, vanskelig å si hva IT-konsulenter faktisk gjør.

har desverre lite erfaring med data ingeniør

Jeg har kun IKT-Driftfag(heter vel IKT-Servicefag nå?), det er 1 års valgfritt GK, 1 år skole og 2 år som lærling, så får man fagbrev.

Lønnen min ligger på ~400k +overtid og div. goder, har 2 års erfaring.

Lenke til kommentar

Hvis du vil bli it-konsulent er enkleste og letteste vei å gå ikt-servicefag som 2. år på videregående og så 2 år i lære. Deretter kan du jo velge om du vil studere videre eller gå ut i jobb som it-konsulent

Edit: Hvis du vil studere videre må du som regel ha studiekompetanse, noe du kan få ved å enten gå almenn påbygning eller ta fagene som trengs som privatist.

Endret av phsyco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...