Supreme P. Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Hei, jeg har bare noen få spørsmål. Jeg går i 10.klasse og har tenkt til å bli IT-konsulent eller Data ingeniør. Hvilken linje skal jeg ta på VGS, vil helst slippe allmen, vil heller ha elektrofag. Noen som er IT-konsulent eller data ingeniør som kan fortelle litt om hva de to yrkene jobber med, og hva gjennomsnitts lønnen er? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Hei, og velkommen til forumet jeg er IT-konsulent for en større bedrift i norge. etter det jeg har sett(godt mulg det er feil) er IT-konsulentene de som faktisk jobber med systemene, mens data ingeniørene designer det, men it-bransjen er ganske variert, IT-konsulenter sitter med alt fra call-desk til drift og utvikling, vanskelig å si hva IT-konsulenter faktisk gjør. har desverre lite erfaring med data ingeniør Jeg har kun IKT-Driftfag(heter vel IKT-Servicefag nå?), det er 1 års valgfritt GK, 1 år skole og 2 år som lærling, så får man fagbrev. Lønnen min ligger på ~400k +overtid og div. goder, har 2 års erfaring. Lenke til kommentar
Supreme P. Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 Takk for svar, men hvis jeg skal bli IT-konsulent hvilken linje anbefales? Lenke til kommentar
discostu Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Tror nok en vanlig informatikklinje passer bra her, da får du gjennomgang av forskjellige deler innen IT (programmering, databaser, nettverk) og du kan somregel velge litt fag selv. Du må nok ha studiekompetanse for det, du kan jo ta elektro og ta almenne påbygning senere? Lenke til kommentar
phsyco Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Hvis du vil bli it-konsulent er enkleste og letteste vei å gå ikt-servicefag som 2. år på videregående og så 2 år i lære. Deretter kan du jo velge om du vil studere videre eller gå ut i jobb som it-konsulent Edit: Hvis du vil studere videre må du som regel ha studiekompetanse, noe du kan få ved å enten gå almenn påbygning eller ta fagene som trengs som privatist. Endret 11. november 2008 av phsyco Lenke til kommentar
BeyondDeath Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Har en kompis som driver med det samme. Han gikk 1.året elektro og går nå andre året IKT. for så å gå 2 år i læra. (Man må gå Elektro 1.året, for så å starte på IKT 2. året. ) -BD Lenke til kommentar
Supreme P. Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 Takker for svar, men er det noen karakter krav? Jeg ligger bra på matte og naturfag (5+ - 6), men resten har jeg ca.4 i. Lenke til kommentar
forvirra92 Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 vell, vet ikke hvor i norge du bor. Men i akershus der jeg bor, så lå snitte på 3,5 på det laveste så det går nok bra :!: Lenke til kommentar
Supreme P. Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 vell, vet ikke hvor i norge du bor. Men i akershus der jeg bor, så lå snitte på 3,5 på det laveste så det går nok bra :!: Bor i Østfold, men hvis det var snittet tror jeg ikke jeg kommer til å få problemer med å komme inn :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå