FaSM Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Hei. Jeg setter stor pris på hvis noen kan hjelpe meg med følgende oppgave: Jeg skriver hele oppgaven nedenfor, det blir noe rart skrevet, men håper det er forståelig nok. Et mulig reaksjonsuttrykk for spalting av 235 U, (der 235 er nukleontallet) Protontallet/ladningstallet er 92) er: 235, 92U + 1,0n --> 148, 57La + 85,35Br + 3*(ganger)1,0n a) Finn reaksjonsenergien i en slik spalting. Jeg har funnet reaksjonsenergien, den skal være lik 2,98*(ganger)10^-28kg. b) Hvor mye energi blir frigjort ved spalting av alle kjernene i 1,0 kg U? Gi svaret i kilowatt-timer. Svaret skal bli 1,91*(ganger)10^7 kilowatt-timer. Hvordan kommer jeg framtil dette svaret? Håper på hjelp! Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 For å finne ut hvor mange urankjerner som fins i 1 kg uran, må du slå opp massen til en 235U-nuklide. Er nuklidemassen oppgitt i enheten u, må du gjøre om til kilogram. Hvordan finner du nå antall uranatomer i ett kilogram? Så er det bare å gange opp energien for spalting av ett uranatom med antallet atomer. Lenke til kommentar
FaSM Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Ja, jeg har funnet ut antall uranatomeri ett kg. Men hvordan finner jeg videre ut hvor mye energi som blir frigjort ved spalting av alle kjernene i 1,0 kg U? Jeg har vært inne på cappelen sine sider,men jeg forstår det fremdeles ikke:/ Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Sjekk i formelheftet, mener å huske at 3,6 W er 1 mJ (10^-3), er ikke sikker, men det er vel veien til svaret? Vi holder på med kapittel 5 nå om bevegelse, så er vel litt borte fra det temaet . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå