Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter for muntlig gjeld

Ehcoj

Anbefalte innlegg

Min venninne dro på utenlandsferie med en annen venninne av henne. I løpet av denne turen lånte hun ut kr 15 000 til hun andre. Etter turen har hun derimot holdt stor avstand, svarer ikke på telefoner, og har tydeligvis ingen intensjoner om å betale tilbake denne gjelden. Denne personen er også en "F-kjendis" og har vært flere ganger i media for tilsvarende pengesvindel.

Hva kan gjøres med denne saken?

Vil det være mulig å oppspore foreldrene til denne damen, og håpe at de innehar nok æresstolthet til å gjøre opp for dattera si?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kanskje ikke lurt å låne ut penger til personer som har vært i medienes søkelys nettopp pga. svindel..?

Men etterpåklokskap til side: Hvis skyldneren ikke vil betale, er det visse rettslige skritt man kan ta. Man trenger selvsagt ikke finne seg i at folk ikke betaler tilbake. Men skal man komme noen vei, må man klare å bevise at vedkommende faktisk skylder pengene. Siden gjelden i dette tilfelle ble stiftet muntlig, vil det lett bli ord mot ord. Har man derimot vitner, dokumentasjon eller en forklaring som det klart kan festes lit til, kan man ha en sak. Hvis ikke, sliter man dessverre.

Rent praktisk ville jeg anbefale å konfrontere denne damen, gjerne ansikt til ansikt. Gi klart uttrykk at pengene SKAL betales tilbake. Fastsett deretter en frist, og det ned på papiret om hun erkjenner ansvar. Dersom heller ikke dette funker, ville det antagelig være hensiktsmessig å ringe foreldrene. Først dersom heller ikke dette fungerer, får man vurdere å gå videre med saken.

Lenke til kommentar

Hun angrer selvfølgelig veldig og var uvitende om venninna sin fortid som svindler. Venninna unngår henne selvsagt, og er komplett umulig å få fatt i. Pengene ble også overlevert i løpet av ferien, så kan bli vanskelig å komme med noen håndfaste bevis.

Tror foreldra kanskje vil være den beste løsninga her. Hvordan får jeg fatt i navnene deres? Har for eksempel skatteetaten lov til å gi ut slikt?

Lenke til kommentar

jeg skal ikke uttale meg bastant, men kan ikke hun si at det var en pengegave, eller gjeld som din vennine betalte tilbake, det blir ord mot ord. Og som med alt annet i dette land, som blir henlagt pga. bevisets stilling, så ser det stygt ut for venninen din. :(

Lenke til kommentar
Hva kan gjøres med denne saken?

Her gjelder vanlig prosedyre for innkreving av enkle pengekrav, uavhenig om kravet er skriftlig eller muntlig. Bevismesig stiller du seff mye sterkere om du kan dokumentere kravet (noe hun helt sikkert uten slik dok. kommer til å bestride).

Undersøk mulighetene til å skaffe dokumentasjon. Selv om du ikke har en skriftlig avtale kanskje du kan finne annen dokumentasjon som kan underbygge din påstand. Vitner? Annen felles venninne som hun kan ha uttalt seg til? kvitteringer? 15000 KR høres mye ut til å bare være gitt i kash. Kvitteringer på kontooverføringer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...