Gå til innhold

Noen erfaringer med "AC Flowsensor 5,6mm"?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer med disse sensorene?

Er det bakdeler med å ha de i systemet?

Har de begrensninger av noe slag som gjør at man ikke vil ha de i systemet?

Viser de nøyaktige verdier?

Er det bedre alternativer?

Beklager mange spørsmål, men vurderer bl.a. disse sensorene når jeg skal sette opp min første vannkjøling, og har ikke lyst til å kaste bort store summer på ubrukelig utstyr som kanskje ikke gir riktig info.

Hadde vært morsomt og eksperimentert litt med vannkjølingsdelene før de blir montert i maskinenen. (bl.a. se hvor mye flowen blir påvirket av forskjellige oppsett)

Hvis de kan brukes til dette og samtidig gjøre nytte for seg i systemet i etterkant, hadde det vært en god lærdom å ta med seg før delene blir montert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har 3,3mm versjonen og den struper nok flowen litt meir enn 5,6mm versjonen men med rundt 75 l/h så ser det ikkje ut til at kjølingseven lider noko særlig av den grunn.

Mange vil nok sei at bakdelen med flowsensor er at den struper flowen men som sakt så opplevde ikkje eg det som noko problem når eg satt in min flowsensor.

Nå bruker eg ein Aquastream XT som vel å merke ikkje er ein high flow pumpe så det kan ha gjort at eg merker mindre til det enn om eg hadde hatt ei Laing D5-Vario pumpe feks.

Begrensninger er nok kun lavere flow og ein ting ekstra å montere opp i kabinettet.

Om den viser nøyaktige verdier kan eg ikkje svare på men vil nå tru at dei er nøyaktig nok til det den brukes til. Uansett vist du berre vil bruke den til å sjå korleis flowen blir påvirka av dei forskjellige blokkene eller radiatorer så vil du få opp ein differanse verdi som du kan bruke.

Om det er nytting i ettertid når du veit du har flow og alt virker spørs men eg syns nå det alltid er fortryggene å sja att eg har flow i systemet mitt :)

Lenke til kommentar

Takker og bukker.

Nå vet jeg ikke om 75 liter er lite eller mye i en normal vannkjøling, men vil tro det er midt på treet hvis jeg leser riktig.

Har du controlleren til aquacomputer også?

I tilfelle er du fornøyd med kjøpet eller ville du vurdert noe annet om du skulle kjøpe igjen?

Da jeg skal ha vannkjølingen inn i et rackskap er det spesielt 1 ting jeg likte med dette utstyret, og det er at maskinene kan skrues av dersom flowen forsvinner(reduseres?).

En fordel dersom en slange ryker i toppen av skapet...

Leser også flere steder på nettet at man anbefaler minimum 2 looper ved bruk av disse, nettopp forde de er små flaskehalser.

Prøver og finne flowmetre ala det Skrue brukte i sine tester, men har ikke klart å finne noen enda. De fleste jeg har funnet har en startpris over 10000,-

Vil være veldig takknemmelig hvis noen som vet hvor rimelige flowmetre kan kjøpes, sender en pm eller poster her.

Må nok uansett prøve å finne ut mer om disse flowmetrene til aquacomputer, før jeg bestiller.

Lenke til kommentar

Eg har ikkje AC aquaero controllern men har ei Aquastream XT pumpe som bruker programmet Aquasuite til å styre flow, vifter og temperatur og må sei meg meget fornøyd med det så eg hadde nok ikkje kjøpt noko anna om eg skulle kjøpa igjen.

Har ikkje sett noko mulighet i Aquasuite som gjer at pcen slår seg av vist den får ein alarm da men ser at det er ein mulighet vist du bruker AC aquaero controller.

Med high flow pumper så er det anbefalt at du bruker ein paralel loop til å montere flowmeteret men da vil det ikkje vise rett da noko av vatnet vil renne forbi uten å bli målt.

Ville nok ikkje brukt 10000,- på ett flowmeter nei men nå synes eg ikkje akkoratt aquacomputer sine flowsensorer er noko spesielt dyre da, 3,3mm til 99,- og 5,6mm til 179,- DKK på http://vcore.dk/ :)

post-32565-1226486680_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har Aquaduct xt 360mk2 som blant annet inneholder dette flow meteret.

Aquasuite støtter alarmer, mens aquaduct støtter shutdown av pc'n dersom flow/temp blir for lav/høy (dette styrer du selv). Det gjør den via det kortet du gir strøm til aquaduct via..

Uansett.. alle AC produkter er basert på low flow, jeg har kjørt både low flow og high flow systemer og har merket liten forskjell. Aqua computer er vel også mest kjent for sine plug and cool slanger/nipler.. Som ikke har særlig stor ID.. Men er en fryd å jobbe med da de er meget stive og ikke lett får knekk på slangen.. Kjører 8x1mm slanger nå og de er veldig tynne og får lett knekk :(..

Hva er formålet med måleren? Om du kobler den til en vifte port på hovedkortet for å måle strømningen så er informasjonen relativt ubrukelig, for å ha en alarm (dersom viften ikke produserer pulser lenger, skru av pc'n) så skal det være mulig dersom hovedkortet ditt støtter den funksjonaliteten..

Ellers er dette glimrende å ha dersom du har andre ac produkter også.. multiswitch + aquaero er meget bra!..

Lenke til kommentar

Hei,

jeg har to slike flowmetere, et med ID på 3,3 (moddet til ID 5,6) og ett med ID på 5,6. jeg har også Aquaero og Power Connect (tillegsutstyr for automatisk shutdown) på begge.

Flow er et relativt begrep, men en flow på 75 L/timen er svært bra om en har litt blokker i loopen sin. Mine maskiner med komplett vannkjøling (mange blokker) ligger fra 70- 100l/timen avhengig av hvor mye som kjøles. Jeg har ikke observert at flowmeteret struper flowen nevneværdig.

Jeg synest absolutt Aquaero m/ Power Connect, flowmeter, tubemeter etc er verd det, det har reddet meg mer enn en gang. For å utnytte aquaero, for å optimalisere støy/ytelse på systemet, vil jeg i tillegg anbefalt par inline temp sensorer til å overvåke vanntemp

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Godt og høre.

Da legger jeg til disse flowmetrene på handlelisten min.

Forskjellen på controllerene er vel bare fargen på displayet ser det ut til.

Skal se om jeg finner litt mere info om disse produktene for å sette opp det jeg trenger.

Ser disse thermometrene har 1/2" dimmensjon.

Vurderer MCP655 pumper til systemet og de har 3/8", men det er kanskje overganger å få tak i for å løse dette?

Kan alle thermometre brukes om hver annen eller er det bestemte thermometre for bestemte display/controllere?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

er du på vcore.dk så står det hva som er til hva

men jeg lurer litt på hvorfor Aquacomputer aquaero 4.00 USB - VF-Display er dyrer en de andre fargene på aquaeroene, noen som vet ??

vurder forresten å gå til innkjøp av full aquacomputer vannkjøling med alt av flowmeter,aquaero,multiswitch og hele pakken, er det noen som har noen positive/negative ting å påpeke noen av aquacomputers vannkjølings komponenter ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...