Gå til innhold

Ustabil linje med Nextgentel ADSL Mega Fri Fart

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt ADSL Mega Fri Fart fra Nextgentel i et par år, stort sett med stabile hastigheter mellom 7 og 13 mbit/s. De siste ukene har imidlertid linja blitt særdeles ustabil. Hastigheten varierer mellom 13 mbit/s og 0 kbit/s fra minutt til minutt. Noen ganger laster forsiden til vg.no på et blunk, andre ganger tar det et halvt minutt. Svært irriterende!

Se denne grafen fra TPTEST:

post-59774-1226344429_thumb.jpg

Jeg har testet linja fra ulike PC-er, og alle viser stort sett samme variasjon i hastighet både med kabel og trådløst. Ruteren fra NGT er en Speedtouch 585.

Noen tips? Bør jeg klage til NGT?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg og har adsl2+ fra nextgentel, 20/1mbit linje. Men jeg er mest irritert over at ping er så ustabilt. Akkurat nå pinger jeg opptil 80 til hw.no hvor jeg normalt pinger 16ms. Spill server jeg vanligvis er på pinger jeg nå 130-150 som normalt ligger på 40-50ms.

Men det verste er at det er så mye pakketap på linjen.

Jeg vurderer å bytte ISP, men jeg leser at det er slike problemer ifra de forskjellige leverandørene uansett.

Som fører meg til den konklusjonen at da må det være være mest stabilt med telenor, iom. det er de som leier linjekapasitet til de forskjellige ISP'ene.

Jeg ser ikke akkurat så mange valg muligheter. =(

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt riktig det, men jeg vil likevel vite hva du tenkte?

Hvis jeg setter "adsl2" som hastighet i modemet jeg bruker privat, linksys wag200g, setter det linjen til ca 10/1mbit men i "fast mode" istedet for interleaved , "adsl2+" hastighet.

Uten at jeg forsåvidt merker noen forskjell annet enn nedlastingshastighet. Som jeg jo egentlig ikke bryr meg noe særlig om.

Saken er at jeg muligens nå flytter til bergen igjen om en til 3 måneder forhåpentligvis, og om jeg skal beholde ngt vet jeg forsåvidt ikke.

Jeg kunne tenkt meg å prøvd Sdsl/shdsl, men NGT tilbyr ikke dette lenger. Alt jeg kunne tenkt meg var stabil lav ping, og f.eks 300kbyte (drøyt2.4mbit) ned hadde vært greit, sdsl blir noe lavere enn dette men jeg tror jeg hadde drete i det om bare ting var stabilt.

Kort sagt etter at telia tok over ngt, har antall hops og ping gått mer eller mindre ad undas, siden sist nyttår.

Lenke til kommentar
Det er forsåvidt riktig det, men jeg vil likevel vite hva du tenkte?

Hvis jeg setter "adsl2" som hastighet i modemet jeg bruker privat, linksys wag200g, setter det linjen til ca 10/1mbit men i "fast mode" istedet for interleaved , "adsl2+" hastighet.

Uten at jeg forsåvidt merker noen forskjell annet enn nedlastingshastighet. Som jeg jo egentlig ikke bryr meg noe særlig om.

Saken er at jeg muligens nå flytter til bergen igjen om en til 3 måneder forhåpentligvis, og om jeg skal beholde ngt vet jeg forsåvidt ikke.

Jeg kunne tenkt meg å prøvd Sdsl/shdsl, men NGT tilbyr ikke dette lenger. Alt jeg kunne tenkt meg var stabil lav ping, og f.eks 300kbyte (drøyt2.4mbit) ned hadde vært greit, sdsl blir noe lavere enn dette men jeg tror jeg hadde drete i det om bare ting var stabilt.

Kort sagt etter at telia tok over ngt, har antall hops og ping gått mer eller mindre ad undas, siden sist nyttår.

Mulig du ligger på sen såkalt "støyprofil", men som du nevner har du en egen modem. Selv sitter jeg på en 20mbit linje og pinger VG.no med 10ms. Gaming har aldri vært noe problem for min del. Nå spiller jeg mest CS 1.6 og er strålende fornøyd.

Lenke til kommentar
Mulig du ligger på sen såkalt "støyprofil", men som du nevner har du en egen modem. Selv sitter jeg på en 20mbit linje og pinger VG.no med 10ms. Gaming har aldri vært noe problem for min del. Nå spiller jeg mest CS 1.6 og er strålende fornøyd.

Hvordan finner man ut om man er på en "støyprofil" eller ikke? Er dette noe man kan lese ut av ruteren?

Har nylig fått "ADSL Mega Fri Fart" fra NGT, men når ruteren kobler seg opp i ADSL2+ modus er linja ustabil, og nedlastningahstigheten er dårliger enn på min gamle ADSL linje.

Når ruteren velger å koble seg opp i ADSL2 modus, så er linja stabil men da er connect bare på 7523 ned og 1019 opp.

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Ifølge NGT tech support, så er jo sdsl betraktelig bedre på ping. Det var nesten så dette var litt morsomt da det kom opp i tlf samtale med NGT, hvorpå support sier sdsl hjelper på ping veldig, og jeg spør om det ikke var slik at NGT hadde sluttet med dette. Det gikk ett par sekunder før jeg fikk svar tilbake at de hadde det.

Det som jeg finner litt merkelig er at jeg bor i en bank bygning 100% midt i byen, bokstavelig talt, og likevel er det så ustabilt til tider som jeg opplever det. Og at selv under de beste forhold er pingen høyere tilsynelatende enn hos andre. Jeg gjorde en ping til vg.no nettopp og den går ifra 20ms til 73ms.

Ja hei hvor det går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...