Simpy Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Heisann! Jeg har et lite spørsmål angående nettverk hjemme. Jeg leier en kjellerleilighet med inkludert internett, som kommer fra en kabel gjennom veggen til utleieren. Leverandøren er NGT, men jeg har ingen tilgang til ruter, etc, bare kabelen. Jeg ønsker å koble til 2 PC'er som kan bruke internett, 1 trådløs og en stasjonær. Den stasjonære vil jeg gjerne koble til med kabel (dette er slik det er tilkoblet i dag, men samboeren min vil gjerne bruke trådløst internett til sin laptop). Hva trenger jeg for å sette opp dette? Jeg ser for meg at jeg trenger å koble kabelen fra utleierens leilighet til en ruter / switch / eller noe, men jeg har virkelig null peiling på dette. Og jeg vil ha både trådløs og mulighet for å bruke ledning. Noen tips hadde blitt satt stor pris på! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Du kan kjøpe en trådløsrouter og koble den til. Et bra og billig produkt får du her: https://prisguiden.no/fritekst_sok....mp;search=S%F8k Lenke til kommentar
Simpy Skrevet 22. november 2008 Forfatter Del Skrevet 22. november 2008 Har nå den ruteren det ble linket til ovenfor, men jeg har problemer med å få det til å funke. Jeg får kontakt med ruteren fra PC'en ( både den trådløse og den stasjonære ), men internett fungerer ikke. Når jeg kobler internettledningen i ruteren lyser heller ikke LED opp, både på WAN og LAN portene. ( Jeg tror den skal stå i LAN, så den bare fungerer som hub? ) Kan ruteren være defekt, siden LED ikke lyser opp i det hele tatt? Eller er det jeg som er komplett tett i skallen når det gjelder nettverk? Hadde satt stor pris på en liten pekepinn! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 (endret) Du kan godt plugge den i en av lanportene for da fungerer den som switch og aksesspunkt. http://192.168.1.1/ Setup, network, DHCP Server Settings, fjern haken ved DHCP. Skal du ha tilgang til routeren senere må du sette den opp med fast ipadresse i samme range som NGT-routeren. Setter du opp d-link med 10.0.0.254 med subnett 255.255.255.0 så har du tilgang til den etterpå. Nå kan du fornye ipadressen til maskinen din og du vil få ny IP fra NGT-boks med 10.0.0.xxx og gateway 10.0.0.1. Da burde det funke. PS: Det skal lyse eller blinke et grønt symbol på fronten av router når du plugger i nettverkskabel i router og PC. Endret 22. november 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Simpy Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 Ok, takk for svar, skal teste. Men det lyser ikke i det hele tatt når jeg plugger internettkabelen i ruteren ( ingen av LAN portene eller WAN porten, prøvd alle ). Kabelen som går fra PC'en til ruteren lyser derimot opp, uansett hvilken LAN port jeg plugger den i. Hmm... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Du får bytte nettverkskabel og se om det hjelper. Hvis ikke så prøv med reset (stikke pennespiss inn bak i 10 sek til lamper foran blinker). Funker ikke det så foreslår jeg du leverer den tilbake. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå