Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med fysikkoppgave,krefter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet beregnes opplagerkreftene ut i fra likevektsbetraktninger, så kreftene fordeles i x- og y-komponenter i A og B.

Derfor spurte jeg over om det var snakk om leddlagre eller rullelagre. Leddlagre kan ta opp krefter i x- og y-retning, mens rullelagre kun tar opp krefter i y-retningen.

Så hvilke(n) av disse er i figuren i oppgaven (leddlager til venstre, rullelager til høyre)?

post-33254-1226419800_thumb.png

Edit: Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke ser noen umiddelbar løsning dersom det er leddlagre ved både A og B.

Endret av teveslave
Lenke til kommentar

Ok, da ble ting litt greiere.

For å beregne opplagerkreftene Ax, Ay og By (Bx = 0 pga. rullelageret) kan du anta at systemet er i likevekt, og du har da 3 likevektsligninger:

∑Fx = 0 (summen av kreftene i x-retningen er lik null)

∑Fy = 0 (summen av kreftene i y-retningen er lik null)

∑Mom ethvert punkt = 0 (summen av momenter om ethvert punkt er lik null)

Du har altså 3 ukjente og 3 ligninger.

Det er forresten vanlig å definere positivt moment til å virke mot klokka.

Klarer du resten selv?

Lenke til kommentar

Det ser ut som om du først beregner momentet om B, og deretter momentet om A? De beregningene ser riktige ut, men det du kaller FA er faktisk FA,y (og FB tilsvarer FB,y), altså y-komponenten til opplagerkraften. Som nevnt er det også en horisontal opplagerkraft i A, ettersom det er en skrå kraft i denne oppgaven.

Du beregner en ny vinkel, men oppgaven kan løses uten å finne denne. Men hvis det er sånn du har lært det er det sikkert greit.

Jeg løste det slik:

Kalte altså skråkraften for U, og dekomponerte den i Ux = U·cos(40) og Uy = U·sin(40).

Kalte den verikale kraften på 9 kN for P.

(i) ∑Fx = 0 = Ax + Ux

(ii) ∑Fy = 0 = Uy - P - Ay - By

(iii) ∑Mom A = 0 = P·4m + By·7m - Ux·4.5m

(i) gir Ax = -Ux-15.32 kN

(ii) gir Ay = Uy - P - By

(iii) gir By = (4.5Ux - 4P)/7 ≈ 4.71 kN

svaret fra (iii) innsatt i (ii) gir Ay-0.85 kN

Lenke til kommentar

Vi har ikke akkurat lært å gjøre det på den måten,jeg har bare prøvd å illustrere hvor kraften ville treffe for å "kunne se" om svaret jeg fikk var logisk.

Denne oppgaven er et lite hakk over hva vi har lært på samlingene..

Det er der jeg sliter litt med å forstå at Ay blir minus,altså at den vil løfte seg oppover.

Men nå er jeg trøtt,så får gruble på det på jobben imorgen :hmm:

Lenke til kommentar

Vi definerte de vertikale opplagerkreftene til å virke oppover i likevektsberegningene, så et negativt fortegn foran Ay betyr at den virker nedover (langs positiv y-akse).

Tolkningen av dette bør du spørre om på en samling. Det blir vel strekk i noen av stavene og kompresjon i andre. Men dette tar jeg ikke på stående fot.

Lenke til kommentar

Takker for hjelp,har nå ført det inn og levert det nå,men regnet det en gang med din metode også.

Liker å sette meg litt inn tingene ved å regne det ut på forskjellige måter visst mulig.

bare jeg ender opp med samme svar!

Jeg har blitt litt klokere på det med krefter og håper det synker inn skikkelig til slutt,blir en del energi fremover nå og regner med at det er en del krefter som spiller inn der også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...