Gå til innhold

Gleden av å være fotograf!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er for tiden bestemt på å utdanne meg som fotograf. Jeg har egentlig aldri vært så opptatt av å ta bilder og sånn, men hvis jeg nå gjør det, er det veldig morsomt. Også filming forsåvidt. Lønnen høres helt normal ut. Jeg har også lest på diverse utdannings-nettsider at hvis man er en god fotograf, kan man tjene rundt 600 000, som høres utrolig bra ut!

Og jeg vil veldig gjerne høre fra en som er utdannet fotograf om hvordan jobben er, hva man gjør og om det er en fin jobb.

Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her tror jeg du må passe deg litt. Fotograf er ikke noe en utdanner seg til å bli, på samme måte som musiker, maler, skulptør, skuespiller osv. Det er noe du blir, ved at du tar drøssevis med bilder, og samtidig er bevisst på hva det er du driver med når du tar de. Hvorfor vil du bli fotograf? Det kan hende du synes det virker lett å ta gode bilder, men en profesjonell fotograf må ta gode bilder hver gang, uavhengig av dagsform, humør, kjemi med og mellom de du tar bilder av etc., dag ut og dag inn. Dette krever rutiner, erfaring og et godt teoretisk grunnlag (helst). Det teoretiske grunnlaget kan du til dels skaffe deg ved en utdanning, men de fleste fotografer er rimelig ufaglærte, og i stor grad selvlærte.

Når det gjelder lønn så er stort sett fotografer selvstendig næringsdrivende/freelancere. Dette betyr at lønnen er det du gjør den til. Jeg kan dog garantere deg at det vil ta mange, mange, MANGE år før årslønnen din blir anstendig i forhold til arbeidstiden. Timesbetalingen som fotograf er latterlig lav, med mindre du klarer å bli ekstremt flink og populær. de færreste blir det.

Hva slags fotograf tenker du forresten å bli? Jobben som studio/bryllupsfotograf er nok SVÆRT annerledes enn for en fotojournalist.

Lenke til kommentar

Ja, for all del! Brenner du for fotografi, så må du bare fortsette med det! Men det holder ikke å bestemme seg for at "nå skal jeg bli fotograf", og så begynner du å lære deg å ta bilder. Du må være flink fotograf fra før, så følelsen er der av at du rett og slett ikke har noe annet valg enn å bli fotograf, fordi det er det eneste du brenner for. I dag er det den eneste måten å bli proff fotograf, på samme måten som det er den eneste måten å bli proff fotballspiller, musiker osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...