Gå til innhold

Hvor ofte kan jeg trene samme muskelgruppe?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg lurer på hvor mange ganger jeg kan trene samme muskelgruppe i løpet av en uke? F.eks viss jeg trener rygg og biceps på mandag, hvor lenge bør jeg vente før jeg trener det igjen?

Du kan trene rygg/biceps + bakside lår på mandag, bryst/skulder/triceps + forside lår på tirsdag, og så kjøre hele greia en gang til i løpet av uka.

Lenke til kommentar
Sannsynligvis, siden du stiller spørsmålet, trenger du å fokusere mer på baseøvelser og mindre på tull, og sannsynligvis har du best av å kjøre maks en to-splitt, etter helt andre prinsipper enn det du tror.

Hva mener du med tull? Og hvordan får du alt det ut av spørsmålet mitt?

åssen program kjører du?

Tren muligens en 2-split 2 ganger i uka altså 4 treningsdager, mandag,tirsdag,torsdag,fredag, det funker helt greit, eller kjør fullkropp

Har trent 3-4 dager i uken. Rygg+biceps en dag, bryst+triceps en dag og bein+ mage en dag. I tillegg har jeg endel fotballtreninger.

2-split 2 ganger i uka hørtes ikke så dumt ut.

Lenke til kommentar

Det får jeg fra at 99% av alle som er helt ny til trening, lurer på alle mulige slags fantastiske systemer og all vitenskapen bak treningen og vil gjerne vite på minuttet hvor lenge de skal hvile mellom hver trening, om det er best med 120 eller 130 sett med bicepscurl per dag etc.

Det de alle glemmer er at det som gir resultater hovedsakelig er masse knebøy, en god del markløft og benkpress, litt annet tjafs (hvorav bicepscurl og alle mulige slags fantastiske "muskelmaskiner" ikke inngår) og masse mat av riktig type.

Lenke til kommentar

hvis man bare trener isolasjonsøvelser så får man ikke balansegang i treningen. å trene f.eks markløft så trener man mange muskler samtidig, alt fra hamstring, legger, rompe, korsryggen, lats, skuldre, trapz, coremuskler, hele armen, men spesielt får underarmene godt med juling. Det er litt rart med det, jeg har trent på to forskjellige treningssentre, et medium stort og et veldig stort og det er bare et fåtall, et svært fåtall som løfter markløft. jeg vet ikke hvorfor. hver eneste gang jeg er der er det alltid bare jeg som trener markløft. og jeg er der på forskjellige tider også, så når på dagen spiller liten rolle. De sitter enten i benken og tuller eller så sitter de å svaier med hantler over hodet mens 60% av de andre josser rundt med isolasjonsøvelser og jogging på mølla.

Lenke til kommentar

Har faktisk trent en stund, men har tidligere hatt 4-5 fotballøkter i uken og da blir det ikke så mye tid til overs til styrketrening. Grunnen til at jeg spør er jo at man hører så utrolig mange forskjellige meninger om hvordan man bør trene, og det er lett å bli usikker på hvem man skal høre på:p

Kan vell innrømme at det blir endel isolasjonsøvelser selv om jeg trener benk og knebøy.

Lenke til kommentar

Hvis det er fotballen som er hovedfokuset, er det desto større grunn til å droppe isolasjonsøvelsene. Knebøy, ettbensøvelser (spesielt disse), markløft, pullups, benkpress, pushups med vekter, militærpress, roing og slededytting er gode øvelser for å supplere fotballen. Bicepscurl, benpress, leg extensions, lårcurl, franskpress, gynekologmaskin osv. er IKKE det.

Lenke til kommentar

Fotball er ikke lenger hovedfokuset. Etter 2 kneoperasjoner(menisk) har jeg rett og slett mistet interessen for fotball. Fokuset nå er å bli sterkere og å komme i form.

Men skal prøve å kutte litt ned på isolasjonsøvelsene. Trener en del benk, knebøy, dips på stativ, stående roing og pullups. Er dette bra øvelser?

Lenke til kommentar

jeg har kjørt et egenoplegg i 4 uker nå (der jeg kjører fullkropp 3 ganger i uka), var egentlig ganske skeptisk til dette ganske lenge, men har hatt veldig gode resultater foreløpig.. Gått signifikant opp i dips, chins, knebøy og DB-benk!

Tror effekten av å trene hele kroppen hver gang varrierer veldig fra person til person. Jeg fokuserer hovedsakelig på å oprettholde/bygge litt muskler og mye deff fordi jeg spiller fotball og ror 3 ganger i uka utenom styrketreningen, derfor funker programmet så bra for min del. Syntes det også er greit å kjøre full kropp fordi man har gode og dårlige dager. Da jeg trente 3-splitt kunne feks. rygg/biceps dagen min være på en dag med lite energi eller mangel på søvn. Dette påvirket igjen progresjonen på de spesifikke øvelsene. Når man trener fullkropp derimot har man fortsatt muligheten til å yte ekstra på alle øvelser når man kan, noe som igjen har gitt mye bedre resultater for min del!

Anbefaller derfor å kjøre fullkropp eller 2-splitt som nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...