Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bandwidth Management, dele nett

Anbefalte innlegg

Har et Zyxel Prestige 660HW-T3 modem. Jeg deler internett med 4 andre i dette huset, men det er ingen form for "Bandwidth Management". Skulle gjerne hatt det slik at en person ikke kan ta all båndbredden. For slik som det er nå så går det plutselig sørpe tregt.

Har vært inne på modemet og kikket, men under Media Bandwidth Management så er det bare en link som heter "Monitor", ingen mulighet for å endre på det, bare se hva som blir brukt.

Det funket fint i et år intill et intetvitende krek flyttet inn. Hva personen driver med vet jeg ikke, men hvis personen bruker torrents uten å strupe opp og ned hastighet så skjønner jeg jo hvorfor det går tregt. Jeg skal jo ikke ha all båndbredden for meg selv, vil bare ha det delt ut rettferdig til alle. Hvis det blir gjort så kanskje jeg kan spille WoW igjen uten 2000ms...

Må jeg skaffe meg en ny router for å få til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er vel å koble fra han som laster ned og si at han ikke få koble seg til før han struper linjen sin til 20-25% up/download og max 20 samtlige IP forbindelser (ikke 20 torrents!). Greier han ikke holde seg i skinnet så er det bare å be han skaffe seg eget bredbånd. Det finnes løsnininger som nevnt over, men det koster jo å fikse en slik løsning og det er heller ikke enkelt å finne egnede routere i konsumerklassen.

Lenke til kommentar

Nettet er trådløst da men. Hvis jeg setter en router til med kabel i f.eks port 1 på modemet, vil min trafikk, siden den ble koblet til tråd, blir prioritert over andre?

Er ikke jeg som eier nettet, så kan ikke komme å forlange alt for mye. Skulle gjerne hatt eget nett, men det koster jo litt i året det og. Og som en fattig student så er det greit å spare litt her og der.

Er jo ikke sikkert det er torrent trafikk, kan jo være at de sitter og surrer rundt på Youtube, kan jo ikke akkurat nekte noen det. Og hvis 4 stykker sitter på nettet samtidig og gjør dette, på en 3,5Mbit linje, så blir det nok litt dårlig.

Lenke til kommentar

Jeg har en Linksys WRT54GL flashet med DD-WRT som jeg bruker som repeater allerede, men det er bare repeater for meg selv. Jeg kunne kanskje brukt den som modem istedet, men er da usikker på om signalet er sterkt nok opp til meg.

Sliter med dårlig signal fra Zyxel modemet. Stasjonære PC'n får ikke nok signaler til å virke sikkelig, derfor jeg satt opp Linksysen.

Linksysen burde vel ha bedre signalstyrke enn Zyxel modemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...