Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter en scanner som kan scanne 120film.

Jeg har ingen erfaring med scanning og scannere, men jeg tenkte nå at jeg kanskje skulle

investere i en fotoscanner slik at jeg kan få brukt Mamiya M645'et mitt.

 

Er det mulig å få en god fotoscanner til under 5000,-?

 

 

På forhånd takk;

 

Mollenpriz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg er p� utkikk etter en scanner som kan scanne 120film.

Jeg har ingen erfaring med scanning og scannere, men jeg tenkte n� at jeg kanskje skulle

investere i en fotoscanner slik at jeg kan f� brukt Mamiya M645'et mitt.

 

Er det mulig � f� en god fotoscanner til under 5000,-?

 

 

P� forh�nd takk;

 

Mollenpriz

 

Lurer på akkurat det samme. Har drevet å finkjemmet markedet litt, og under 10 000 så er det ikke mulighet å få en dedikert filmskanner som tar 120-film. Det finnes, men er svindyre.

 

Så det blir nok en flatbed på meg. Hva jeg skal velge er jeg usikker på, har lest noen gode tester av toppmodellen til Canon, Canoscan 8800f, men det finnes også noen tester der denne ikke har gjort det så bra. Prisen er hyggelig, ca. 1500,- men hvis resultatet blir rævva, så er jo de pengene bortkastet....

 

Har hørt godord om noen Epson scannere også,- hva disse heter og koster får andre uttale seg om.

Lenke til kommentar

Har Epson V750 PRO. Bruker den til skanning av lysbildefilm. 6x7 for det meste. Har ikke testet med vanlig småbildeformat enda. Må si meg veldig fornøyd med den. Har ikke sammenlignet i mot "proffe" filmskannere som tar 120 film, men den holder i allefall i lange baner til mitt bruk.

 

Edit: Eneste ulempen som jeg kan se, er at det tar lang tid å skanne. Vet ikke hvor lang tid det tar på filmskannere som tar 120 film. Mulig de og bruker litt tid, men syns det går sent. Nå liker jeg å ha bildene i høy oppløsning, så det kan jo være noe av grunnen til at det går sent. :)

Endret av M.H
Lenke til kommentar

Har selv en V700 som jeg bruker til 35mm, kostet meg 4000. Det gir resultater som tilfredsstiller mitt behov og klarer batch-scanning bra. Setter på 24 bilder til scanning, og lager meg en kopp te og surfer litt på akam, så er det ferdig.

Gleder meg stort til å teste mellomformat på den. :)

 

Som tomsi nevner holder nok en V500 om du kun skal scanne 120-film.

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar
Har selv en V700 som jeg bruker til 35mm, kostet meg 4000. Det gir resultater som tilfredsstiller mitt behov og klarer batch-scanning bra. Setter på 24 bilder til scanning, og lager meg en kopp te og surfer litt på akam, så er det ferdig.

Gleder meg stort til å teste mellomformat på den. :)

 

Som tomsi nevner holder nok en V500 om du kun skal scanne 120-film.

 

 

Takk!

Nå har de mørke skyene fått litt avklaring:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...