Mollenpriz Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Hei! Jeg er på utkikk etter en scanner som kan scanne 120film. Jeg har ingen erfaring med scanning og scannere, men jeg tenkte nå at jeg kanskje skulle investere i en fotoscanner slik at jeg kan få brukt Mamiya M645'et mitt. Er det mulig å få en god fotoscanner til under 5000,-? På forhånd takk; Mollenpriz Lenke til kommentar
Sille Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Hei!Jeg er p� utkikk etter en scanner som kan scanne 120film. Jeg har ingen erfaring med scanning og scannere, men jeg tenkte n� at jeg kanskje skulle investere i en fotoscanner slik at jeg kan f� brukt Mamiya M645'et mitt. Er det mulig � f� en god fotoscanner til under 5000,-? P� forh�nd takk; Mollenpriz Lurer på akkurat det samme. Har drevet å finkjemmet markedet litt, og under 10 000 så er det ikke mulighet å få en dedikert filmskanner som tar 120-film. Det finnes, men er svindyre. Så det blir nok en flatbed på meg. Hva jeg skal velge er jeg usikker på, har lest noen gode tester av toppmodellen til Canon, Canoscan 8800f, men det finnes også noen tester der denne ikke har gjort det så bra. Prisen er hyggelig, ca. 1500,- men hvis resultatet blir rævva, så er jo de pengene bortkastet.... Har hørt godord om noen Epson scannere også,- hva disse heter og koster får andre uttale seg om. Lenke til kommentar
Fiple Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Hei Er ute i samme ærend selv og har landet på Epson V700, pris ca 5000. Det finnes omfattende tester på nettet og den ligger nært opptil dedikerte filmskannere for 35mm. V750 er proffversjon med våtskanning osv. Håper på julenissen Lenke til kommentar
Mollenpriz Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Takker for innspill. Er det noen andre som har erfaringe og evnt testeksemplarer som de kan vise? Lenke til kommentar
se# Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Dette nettstedet har testet ganske mange scannere: http://www.photo-i.co.uk/ Lenke til kommentar
Mollenpriz Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Review av V750 Konklusjonen var at V750 ER bedre en V700, men det var så minimalt det ikke var nevneverdig sålangt du ikke var über kresen. Jeg tror jeg ville gått for V700 hvis jeg hadde hatt pengene nå. Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Du fåes også kjøpt våtskanninsett til Epson V700, noe som gir meget gode resultater. Lenke til kommentar
M.H Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Har Epson V750 PRO. Bruker den til skanning av lysbildefilm. 6x7 for det meste. Har ikke testet med vanlig småbildeformat enda. Må si meg veldig fornøyd med den. Har ikke sammenlignet i mot "proffe" filmskannere som tar 120 film, men den holder i allefall i lange baner til mitt bruk. Edit: Eneste ulempen som jeg kan se, er at det tar lang tid å skanne. Vet ikke hvor lang tid det tar på filmskannere som tar 120 film. Mulig de og bruker litt tid, men syns det går sent. Nå liker jeg å ha bildene i høy oppløsning, så det kan jo være noe av grunnen til at det går sent. Endret 11. november 2008 av M.H Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Når det gjelder 120 og 220 film så vil nok selv en Epson V500 holde lenge. Skal du skanne mindre negativer, så vil en dedikert film-skanner være å foretrekke. Tom Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Har selv en V700 som jeg bruker til 35mm, kostet meg 4000. Det gir resultater som tilfredsstiller mitt behov og klarer batch-scanning bra. Setter på 24 bilder til scanning, og lager meg en kopp te og surfer litt på akam, så er det ferdig. Gleder meg stort til å teste mellomformat på den. Som tomsi nevner holder nok en V500 om du kun skal scanne 120-film. Endret 13. november 2008 av Freem@n Lenke til kommentar
Mollenpriz Skrevet 14. november 2008 Forfatter Del Skrevet 14. november 2008 Har selv en V700 som jeg bruker til 35mm, kostet meg 4000. Det gir resultater som tilfredsstiller mitt behov og klarer batch-scanning bra. Setter på 24 bilder til scanning, og lager meg en kopp te og surfer litt på akam, så er det ferdig.Gleder meg stort til å teste mellomformat på den. Som tomsi nevner holder nok en V500 om du kun skal scanne 120-film. Takk! Nå har de mørke skyene fått litt avklaring:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå