Gå til innhold

Vidvinkel linse til Canon HF100


Anbefalte innlegg

Ganske klart at man trenger en vidvinkel linse til dette kameraet og lurer på om noen har noen tips? Har vel egentlig kommet til at jeg kunne tenke meg Raynox HD-5050 Pro (0.5x). Problemet er at jeg ikke har funnet noen som har noen på lager i Norge, og blir litt dyrere å bestille fra usa, ihvertfall fra en plass jeg fant der. Tips til forhandlere som og har greie priser? Evt i utlandet

 

Evt forslag til andre leverandører av kurante tilsvarende linser, ca 1200,- maks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ganske klart at man trenger en vidvinkel linse til dette kameraet og lurer på om noen har noen tips? Har vel egentlig kommet til at jeg kunne tenke meg Raynox HD-5050 Pro (0.5x). Problemet er at jeg ikke har funnet noen som har noen på lager i Norge, og blir litt dyrere å bestille fra usa, ihvertfall fra en plass jeg fant der. Tips til forhandlere som og har greie priser? Evt i utlandet

 

Evt forslag til andre leverandører av kurante tilsvarende linser, ca 1200,- maks.

 

hvis du kan tøye strikken 200kr til får du canons originalvidvinkel

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=41285

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Overgangen er ikke akkurat avskrekkende dyr. Fant forresten den billige vidvinkelen også.

Dette var ikke spess dyrt nei :)

Men hvor bra er det? Jeg er totalt rookie på dette området. Jeg ser at denne linsen har 0.45x, de andre har 0.5x. Hva vil det si?

 

Har man kjøpt et kvalitetskamera, er det liten vits å sette på simpelt objektiv. Da kan man like gjerne kjøpe et rimelig kamera til tusenlappen.

 

Gå inn på Raynox sin hjemmeside, så ser du hvordan resultatet blir med forskjellig vidvinkel.

Lenke til kommentar

Skjønte etterhvert forskjellen på 0.5x, 0.45x og 0.3x ja.

Ifølge videoen på Raynox sin side (link), så ser det ikke ut til å være så enormt stor forskjell på 0.5x og 0.3x. Iallefall så kom ikke det fram på den videoen.

 

Men annen info jeg har funnet på forskjell mellom 0.5x og 0.3x, så har jeg på følelsen av at 0.3x blir litt for mye, bildene vil bli altfor buet og ikke gi et "ekte" inntrykk lenger.

 

Canon sin origiale ser ut til å være "bare" 0.7x da, og det høres litt lite ut igjen.

 

Raynox sin høres unektelig interessant ut, men fant dessverre ikke denne modellen på ebay (eller noe annet sted).

Lenke til kommentar
Dette var ikke spess dyrt nei :)

Men hvor bra er det? Jeg er totalt rookie på dette området.

Jeg har ikke prøvd det så veldig mye ennå, men det funker helt greit, og er mye for pengene. Byggekvaliteten kjennes bra ut, men jeg antar at det ikke er særlig avansert overflatebehandling. Når det er 58mm er tanken at man ikke er så sårbar for forvrenging og dårlig skarphet i kantene.

 

Om du har tenkt å ha vidvinkelen permanent fastmontert er det sikkert greit å sjekke de dyre utgavene fra Canon, Sony og Raynox, men for meg som bare bruker vidvinkelen for effekt av og til, og uten vanskelig motlys eller lignende er en billig utgave fra eBay midt i blinken og absolutt verdt 250 kroner.

 

Om du har polafilter og lignende til speilrefleks er det forresten greit å kjøpe en omformer så du kan bruke den på videokameraet, du må bare huske å slå av hurtigfokusen når du har ting foran som skjuler sensoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...