Gå til innhold

stille og bra skjermkort til shuttle

heggi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke hør på nvidiotene :lol: Just kidding :D

Men på den seriøse siden vil jeg anbefale et ATi Radeon 9500. Da får du bra saker med god ytelse til ca 1500 spenn. Støtter DX9 som jo er greit selv om det ikke er noen spill som har dette enda.

Ti4200 kort er og helt OK, men jeg ville definitivt ikke byttet mitt R9500 kort i et Ti4200.

Andy

Lenke til kommentar

Men saken er at heggi har et Shuttle-system, heatpipes for skjermkort passer rett og slett ikke inn i slike.

Jeg har ikke hørt det MSI-kortet i aksjon, så jeg kan ikke gi deg noe sikkert svar på spørsmålet ditt. Skulle det vise seg at vifta bråker mer enn det du setter pris på, kan man alltids kjøre en 7V-mod på vifta. Du tar da 5V (rød ledning fra harddisk/floppykontakten) og kjører inn på jordledningen (som regel svart) på vifta. Du løfter dermed jordpotensialet, 12V - 5V = 7V. Jeg gjorde dette på min GF4 Ti4400, støynivået ble betydelig mindre.

Lenke til kommentar

Eg har akkurat det kortet som EviLEddiE nemner, i ein shuttle-boks, men stillegåande.. ikkje akkurat. Det kjem seg vel viss du set inn ein motstand mellom skjermkort-vifte og hk (7V-modden), eller monterer ein viftelaus Zalman-kjølar...

Nokre av mine erfaringar: Dersom eg brukar CPUfan og skrur av heatpipe-vifta minkar ikkje lyden særleg for å sei det sånn. Pr no har eg tre (omtrent like store) støykjelder i min shuttle: PSU, heatpipe-vifte og skjermkort-vifte. Men så er heller ingenting modda (endå). Støyen er verkeleg til å bli gal av sidan boksen står kun 1 meter frå meg.

Skal du bruka maskina mest til speling eller 2d-baserte program? I tilfelle 2d vil det vera lurast å kjøpa seg eit ATi-kort, for eksempel dette. Uten vifte og kostar lite.

Du må tenkja gjennom kva du skal bruka maskina mest til og ta eit val ut frå det..

Edit: Eg er usannsynleg treg til å skriva..

Lenke til kommentar
Skulle det vise seg at vifta bråker mer enn det du setter pris på, kan man alltids kjøre en 7V-mod på vifta. Du tar da 5V (rød ledning fra harddisk/floppykontakten) og kjører inn på jordledningen (som regel svart) på vifta. Du løfter dermed jordpotensialet, 12V - 5V = 7V. Jeg gjorde dette på min GF4 Ti4400, støynivået ble betydelig mindre.

Svart = Jord = 0V

Gul = +12V

Rød = +5V

Dersom du tar Rød og Svart (som du gjorde) kjører vifta på 5V - 0V = 5V

Dersom du tar Gul og Rød kjører vifta på +12V - +5V = +7V

Tar forbehold om feil, men er veldig sikker på at det er slikt.

Lenke til kommentar
Skulle det vise seg at vifta bråker mer enn det du setter pris på, kan man alltids kjøre en 7V-mod på vifta. Du tar da 5V (rød ledning fra harddisk/floppykontakten) og kjører inn på jordledningen (som regel svart) på vifta. Du løfter dermed jordpotensialet, 12V - 5V = 7V. Jeg gjorde dette på min GF4 Ti4400, støynivået ble betydelig mindre.

Svart = Jord = 0V

Gul = +12V

Rød = +5V

Nå regner jeg ikke med at jeg skal koble for mye om på ledninger med mindre det er veldig enkelt...

Men takker for alle svar. Har egentlig mest lyst på et g-force kort, men alle anbefaler jo radeon..

Lenke til kommentar

Nokre av mine erfaringar: Dersom eg brukar CPUfan og skrur av heatpipe-vifta minkar ikkje lyden særleg for å sei det sånn. Pr no har eg tre (omtrent like store) støykjelder i min shuttle: PSU, heatpipe-vifte og skjermkort-vifte. Men så er heller ingenting modda (endå). Støyen er verkeleg til å bli gal av sidan boksen står kun 1 meter frå meg.

Driver og modder for å dempe støy i Shuttle. Følg mine desperate forsøk på www.oesolberg.com/shuttle.asp eller følg EvilEddie sine meget bra moddinger av kabinettet på http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=9...0587&highlight=

Lenke til kommentar

ShitHead_No, hvorfor tar du ikke ut psu-vifta og setter på en papst 60mm 16dB@7V på utsiden av der hvor den orginale 40mm vifta blåser ut?

har sett flere som har gjort dette (noen bruker trakt, andre skrur den på direkte (med gummi-demping)) og fått et godt resultat.

selv venter jeg på gjerde til hammer-shuttle eller liknende kommer, Odie (på sff forumet) har antydet at neste generasjon shuttle vil være betydelig mer støysvak (nye kjøleløsninger).

gleder meg, dessuten, flere aktører på markedet, større konkurranse og forhåpentligvis bedre priser.

(har hatt sv24 og den bråket som jetmotor med en via c3 866mhz!!-modda)

Lenke til kommentar

sapphire-03.jpg

The new Radeon 9200/9200/9600/PRO cards from Sapphire.

Sapphire showed a few graphics cards based on ATI graphics chips. What's striking is the passively cooled Radeon 9600 PRO, which goes along with the trend of quiet graphics cards.

hentet fra Toms hytte[/img]

Lenke til kommentar
ShitHead_No, hvorfor tar du ikke ut psu-vifta og setter på en papst 60mm 16dB@7V på utsiden av der hvor den orginale 40mm vifta blåser ut?

Har nå bestilt 80-60mm fanadapter og en ny 80x80 papst 12 dB og kommer til å gjøre noe lignende det du skriver. Skal sette inn lengre ledning på Zalmans spenningsregulator for slik å kunne finne riktig hastighet på viftene (PSU og Heatpipe).

Så blir det vel å kjøre igang ett program for å registrere varme og finne optimale settinger. Pokker så mye de småviftene bråker i forhold til at Slix reklameres som "Ultra quiet"

Lenke til kommentar
Svart = Jord = 0V

Gul = +12V

Rød = +5V

Nå var jeg ikke helt 100% sikker på denne påstanden jeg kom med, så det kan meget godt være mulig at jeg kjører vifta på 5V og ikke 7V. Som sagt: Jeg kjører 12V inn på den røde ledningen til vifta (der det normalt skal være 12V) og 5V inn på den svarte ledningen (der det normalt skal være 0V). Er det en ting jeg har lært i dette forumet, så er det å ALDRI komme med påstander man IKKE har ryggdekning for. Så sånn sett vil jeg beklage påstanden min hvis flertallet av dere denne er feil.

Kortet som heraldo anbefaler (Asus sitt GFFX 5200 med video-inn), er også et meget bra alternativ siden, som han selv sier, kortet mest sannsynlig vil kun trenge en passiv kjøleribbe for GPUen. Men er det kortet kommet i salg enda, eller må man vente til senere denne måneden?

Edit: Det ble nok litt sent, ja...hadde glemt et meget viktig ord, dette er nå lagt til og uthevet.

Lenke til kommentar
Er det en ting jeg har lært i dette forumet, så er det å ALDRI komme med påstander man har ryggdekning for.

:lol: det var kanskje ikkje HEILT det du meinte..

takk for til ShitHead_No for link i stad forresten, sjølv om eg har sett den nevnte tråden..

skal snart bestilla frå microplex eg og no, kjekt å kunna læra av andre sine erfaringar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...