SRD Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Nå har DPreview testet Pentax 55mm f1.4 SDM Link De har også testet FA 50mm f/1,4 med samme metodikk. Se en direkte sammenligning. Det jeg konkluderer ut i fra testene er at forskjellene er for små til å forsvare at 55mm koster dobbelt så mye som 50mm. Testen på dpreview har vel ikkje fått så mykje skryt frå dei som har objektivet og har hatt FA50/1.4 etter det ein kan lese på dpreviewforumet. SLRgear, som også har testa objektivet, rangerer det som den beste 50mm objektivet http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...uct/1235/cat/45 elles har blende8 en grundig samanlikning her http://www.informatik.uni-bremen.de/foto-ag/DA55/DA55.html og en annen tyskar har en test her http://www.tzcobretti.de/testberichte.html Til slutt ei samanlikning av ein brukar på Fotosidan.se http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=109251 Forskjellane er der nok i DA* sin favør, men om det er verdt prisen er noko anna.. Jeg mener at det finnes flere argumenter for å velge DA* 55mm f1.4 fremfor FA50, selv om det er ganske stor foskjell i pris. Husk på at det snakk om to veldig gode objektiver, og DA* 55mm vil være noe av det beste en får tak i av opptikk i mange mange år fremover (det samme gjelder tildels også FA50), men i motsetning til FA har DA* værtetting, noe som er med på å øke mulighetene (kan fotografere i dårlig vær), den har også bedre beskyttet frontelement, både med solblenderen og at frontelementet ligger mye lengre inne i objektivet. Jeg tror også at det mye bedre å fokusere manuelt på DA* 55mm, enn FA 50 pga større fokusring, quickshiftfokus (og antagelig bedre motsand i fokusringen). Fordelene til FA 50 er jo størrelse og pris, så hva en ønsker kommer jo an på hva en prioriterer. Personlig vurderer jeg å erstatte min Tamron 17-50mm med Pentax 16-50mm pga av at jeg liker mye bedre byggekvaliteten og fokusringen, byggekvaliteten, værettingen og AF på DA* enn Tamron. Optisk er nok begge to gode nok for meg. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 5. august 2009 Forfatter Del Skrevet 5. august 2009 Det er ufattelig hvor lite folk skal betale for brukte objektiver. Får bud helt nede i 4500kr på DA*50-135mm. Dem folkan skulle hatt go' gammeldags juling Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Halv pris av nypris er da ikke så uhørt.. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 5. august 2009 Forfatter Del Skrevet 5. august 2009 Halv pris? Litt drøyt for et objektiv som er 6mnd. gammel og har 3,5år med JP superforsikring. Har en kjøper som er villig til å gi 2 lapper mer. Må bare få svar fra Fovi angående K20D greia før jeg selger eller ikke selger den(les;Olympus eller K-7). Lenke til kommentar
sveinmb Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 men hvilken vanlig blitz anbefales til dette kameraet? planen er at det skal bli brukes ganske alsidig innendørs. 540fgz eller 360fgz, enkelt og greit. Klarer du deg med helt manuell strobist-style kan du kjøpe noen brukte nikon sb-24/26/28 eller noe deromkring. Ringblitz har et veldig snevert bruksområde.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Japanphoto har fått K-7 på lager og prisen er bra! Lenke til kommentar
bjordal Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 (endret) Det er ufattelig hvor lite folk skal betale for brukte objektiver. Får bud helt nede i 4500kr på DA*50-135mm. Dem folkan skulle hatt go' gammeldags juling . Men, noen priser høyt og andre lavt. For nøyaktig 1 år siden kom jeg over en annonse på finn.no der selger skulle selge en komplett pentax fotopakke. Han hadde satt prisen til 11000 kr for følgende utstyr. Pentax k-10 med kit objektiv Batterigrep Ekstra batteri Minnekort og fjernkontroll Tamrac fotoryggsekk Manfrotto stativ FA 50mm f 1,4 DA* 16-50 DA* 50-135 Blits AF 360 FGZ UV filter på alle objekiv ND filter til begge DA* Jeg kjøpte selfølgelig pakken og fikk den levert i posten etter 4 dager. Kvitterig fra Det Digitale mørkerom følgde med i pakken så det var "lovlige" varer. Ingen bruksmerker på utstyret og alt fungerte perfekt. Jeg spurte selger om hvorfor han skulle selge. Systembytte til Nikon D-700 var svaret. Systembytte kan være en svindyr affære..... Endret 6. august 2009 av bjordal Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Det var litt av et kupp. Lave bruktpriser er en fordel når man skal kjøpe brukt, men en ulempe når man skal selge. Om lave priser er en fordel totalt sett kommer an på om man kjøper mer enn man selger eller omvendt. Og ikke minst om man kjøper mye brukt eller bare kjøper nytt. Lenke til kommentar
bjordal Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Det var litt av et kupp. Lave bruktpriser er en fordel når man skal kjøpe brukt, men en ulempe når man skal selge. Om lave priser er en fordel totalt sett kommer an på om man kjøper mer enn man selger eller omvendt. Og ikke minst om man kjøper mye brukt eller bare kjøper nytt. Godt sagt. Mine er erfaringer ved kjøp og salg er at dersom du vil selge raskt så priser du lavt, har du tid å vente på den "rette" kjøperen så priser du varen høyere. Jeg prøver og begrense meg på nyinnkjøp, men når K-7 dukket opp klarte jeg ikke motstå fristelsen selv om det "økonomisk" sett hadde lønt seg å vente 6mnd for å spare noen lapper. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Det skulle ikke forundre meg om Ildhode har gjort både ett og to kupp på bruktmarkedet så det virker noe hyklersk å klage på at andre også prøver å finne bruktkupp og spøke med at de skulle hatt juling. Lenke til kommentar
espenoen Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Men, noen priser høyt og andre lavt. For nøyaktig 1 år siden kom jeg over en annonse på finn.no der selger skulle selge en komplett pentax fotopakke. Han hadde satt prisen til 11000 kr for følgende utstyr. Pentax k-10 med kit objektiv Batterigrep Ekstra batteri Minnekort og fjernkontroll Tamrac fotoryggsekk Manfrotto stativ FA 50mm f 1,4 DA* 16-50 DA* 50-135 Blits AF 360 FGZ UV filter på alle objekiv ND filter til begge DA* Jeg kjøpte selfølgelig pakken og fikk den levert i posten etter 4 dager. Kvitterig fra Det Digitale mørkerom følgde med i pakken så det var "lovlige" varer. Ingen bruksmerker på utstyret og alt fungerte perfekt. Jeg spurte selger om hvorfor han skulle selge. Systembytte til Nikon D-700 var svaret. Systembytte kan være en svindyr affære..... Så det var du som kjøpte den. Jeg prøvde meg, men var for sen Lenke til kommentar
bjordal Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Så det var du som kjøpte den. Jeg prøvde meg, men var for sen Jeg slo til umiddelbart når jeg så annonsen, selger sa han hadde startet på 18000 kr, men da hadde han ikke fått noe respons. Derfor bestemte han seg for å "dumpe" prisen for å få varene unna i en fei. Synest huske han betalte frakt også. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Jeg slo til umiddelbart når jeg så annonsen, selger sa han hadde startet på 18000 kr, men da hadde han ikke fått noe respons. Derfor bestemte han seg for å "dumpe" prisen for å få varene unna i en fei. Synest huske han betalte frakt også. ville det ikke lønnt seg å dele det opp til flere mindre annonser egentlig? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Det hadde nok lønnet seg å dele opp annonsen og vente på kjøpere som er villig til å betale godt. Men han hadde vel hastverk.. (Hastverk er lastverk) Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. august 2009 Forfatter Del Skrevet 6. august 2009 Det skulle ikke forundre meg om Ildhode har gjort både ett og to kupp på bruktmarkedet så det virker noe hyklersk å klage på at andre også prøver å finne bruktkupp og spøke med at de skulle hatt juling. Har kun kjøpt K10D og K100D brukt. Det var normale priser og jeg betalte det selger forlangte. All optikk er blitt kjøpt nytt i Norge og fra utlandet. Optikken som er kjøpt i Norge har jeg tapt penger på og optikken/blitsene som er kjøpt i utlandet har jeg tjent på eller gått i null. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 fotografering er iallefall en dyr (men herlig) hobby Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. august 2009 Forfatter Del Skrevet 6. august 2009 Hobbyen er ikke dyr, men gadget interessen kan bli og er det Lenke til kommentar
fototim Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Hobbyen er ikke dyr, men gadget interessen kan bli og er det Klokt sagt Hr,"Du" Gadget-interessen kan og rett og slett komme i veien for fotograferinga. Umotiverte eller dårlig funderte endringer i utstyrsparken gjør oss nærmest impotente som fotografer. Det tar verdifull tid, og tapper oss for kreative ressurser, som heller burde vært brukt på å utvikle seg som fotograf. Dette gjelder og når utstyret er innkjøpt. Da bruker vi ressurser på å lære det å kjenne. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. august 2009 Forfatter Del Skrevet 6. august 2009 Hva ikke DU vet Da gikk DA*50-135mm unna og tar mitt siste sukk som Pentax'aner. Fovi og Aronsen er i "forhandlinger" om K20D'en min og Aronsen lover å komme med et forslag på mandag. Jeg er mektig lei og dropper K-7 for denne gang. Prøver meg litt i Olympus leiren. Pluss at jeg plutselig trenger penger. Jeg trur girkassa på Calibra'en er kaputt. Utrolig vanskelig å få den i gir og jeg gidder ikke å ordne den. Må kjøpe en "billig" bil og vurdere om jeg skal selge Calibra'en i deler heller som hel bil. Har montert Lexmaul grenrør og innsug som jeg lett får 6-8000kr. for. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 (endret) Hva ikke DU vet Egenerfaring, desverre. Forøvrig skjønner jeg godt at du er lei. Håper inderlig at det blir orden på servicesituasjonen snart. Tidligere var god service i alle ledd et godt argument for Pentax. Vi var nærmest bortskjemt (i hvert fall her på berget), nå blir vi bortskremt. Ikke bra. Virker på meg som om Fovi er bundet på hender og føtter. Endret 6. august 2009 av fototim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå