Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

[...]

- Råformat: Proprietær NEF vs åpen DNG + proprietær PEF (i Pentax sin favør)

- Video: 1536*1024 30fps + 1280x720 30 fps vs kun 1280x720 24 fps (i Pentax sin favør)

- Batteri: 740 vs 950 bilder (i Nikon sin favør)

- Norske menyer: ja vs nei (i Nikon sin favør)

- Blitssynkronisering: 1/180s vs 1/250s (i Nikon sin favør)

[...]

Har du bytta om rekkefølga mellom Pentax og Nikon på dei to utheva linjene? I så fall, kvifor? Det vart litt forvirrande. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet om K20 sender signaler til videoutgangen under Live View?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har drevet med litt fuglekassefotografering hvor jeg setter kamera på stativ ved kassa og bruker snorutløser. Da kan det være kjekt å kunne se det samme som kamera ser.

Ser og andre bruksområder for en slik signalføring.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Noen som vet om K20 sender signaler til videoutgangen under Live View?
Da har jeg funnet svar andre steder. Men siden det kanskje er andre som lurer på det samme, tenkte jeg at jeg ville poste litt info her.

Den gode nyheten er at videoutgangen gir signal ut under Live View, men kvaliteten på bildet er dårlig. Kanskje kvaliteten holder, jeg trenger egentlig ikke mer enn å se hva som er i billedflata.

Samtidig så kan det hende jeg en gang i framtida bruker dette som en unnskyldning for å overtale meg til å kjøpe K-7, siden det vil gi høyere kvalitet på bildet på monitoren ;)

Her har dere forresten bilde av K-7 med Ikan V5600 5.6" HD LCD Monitor. Ser ganske heftig ut, men moroa koster.

Jeg tenker mer i retning av en Vosonic VP8860 Nultimedia Storage Unit, som vil gi meg dumpemulighet for minnekort på kjøpet. Billigere er den og, men skjermen er mindre.

Vi får se hva økonomien tillater når den nye hekkesesongen begynner.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
- Stabilisator: i kameraet vs i objektivene (i Pentax sin favør)

- Seriebildehastighet: 5,2 vs 7-8 (i Nikon sin favør)

- Eksponeringsmålefelter: 77 vs 1005 (i Nikon sin favør)

- Fokuspunkter: 11 vs 51 (i Nikon sin favør)

- Vekt: 750 vs 918 gram = 22% forskjell (i Pentax sin favør)

- Volum (b*h*d): 913 vs 1240 cm2 = 36% forskjell (i Pentax sin favør)

- HDR-funksjon: ja vs nei (i Pentax sin favør)

- Automatisk horisontkorreksjon: ja vs nei (i Pentax sin favør)

- Råformat: Åpen DNG + proprietær PEF vs proprietær NEF (i Pentax sin favør)

- Video: 1536*1024 30fps + 1280x720 30 fps vs kun 1280x720 24 fps (i Pentax sin favør)

- Batteri: 740 vs 950 bilder (i Nikon sin favør)

- Norske menyer: nei vs ja (i Nikon sin favør)

- Blitssynkronisering: 1/180s vs 1/250s (i Nikon sin favør)

Det som er markert med rødt er ikke akkurat viktig.

HDR er ved bruk av JPG. NEF filene kan konverteres til DNG ved LR import eller med stand-alone konverteren til adobe.

Det som er uthevet er viktig blant mange her inne. Ristebrikke, vekt og sync speed. Spesielt sitnevnte for de som driver med portrett fotografering. Det halve trinnet utgjør litt.

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg er til de grader på ville veier nå – men kan et HDR-bilde være noe annet enn en behandlet fil? En råfil er jo definisjonsmessig en fil med all info sensoren har klart å fange opp, når man lager HDR ber man kameraet om å bruke en del informasjon fra hvert av de tre bildene, da må jo nødvendigvis en del av informasjonen forsvinne.

(Nå tror jeg generelt bruk av råfiler er litt oppskrytt; ikke fordi det er uten fordeler, men fordi mange ikke gidder å utnytte de.)

Lenke til kommentar

Stiller meg ikke bak deg på at DNG rett fra kameraet ikke er viktig/vesentlig.

Flere har satt spørsmåltegn med om all informasjon kommer med når man konverterer til DNG, og det er et tidsmessig en betydelig del av arbeidsflyten med konverteringen.

Jeg har hatt en DNG som en del av arbeidsflyten i mange år, fra når jeg hadde Raw Converter i pakket format på minnekortet, til konvertering ved import i LR.

Nå har endelig DNG blitt helt voksent på Pentax, med at det leverer komprimerte (selvfølgelig tapsfri komprimering for dem som måtte bli betenkt) DNG-filer som mest sannsynligvis ikke (jeg har ikke sjekket, og ikke er det spesielt viktig for meg) mangler noen form for informasjon.

Jeg har primært brukt 3 maskiner til konvertering oppgjennom årene. Og på den svakeste (bærbar som vle med på uteoppdrag) tok konvertering fra DS'en (den minste Pentax modellen jeg har hatt) 1,5 minutt/bilde. Da snakker vi timer når man er "ivrig" på utløseren.

Lenke til kommentar

Jeg bruker DNG, men jeg konverterer til komprimert DNG ved import. Dette tar selvfølgelig mye kortere tid enn å konvertere NEF eller PEF. Hvis K-7 kommer med komprimert DNG rett fra kamera så er dette en stor fordel.

DNG vs proprietært RAW format er ikke så viktig at det er en "deal-breaker" ved kjøp av kamera.

Lenke til kommentar

Det skal det være, og med full size JPG-preview innbakt er filene samme størrelse som PEF-formatet.

Det står ikke direkte i manualen til K-7 at det er snakk om komprimerte DNG-filer, men i tabellen over hvor godt man får utnyttet minnekort, må man opp i et 4GB kort før man klarer å få innpå et ekstra bilde i PEF-formatet (162 mot 161 bilder).

Lenke til kommentar

Jeg driver å tenker på å kjøpe Pentax 16-50mm f2.8 for tiden, siden jeg savner quickshift fokus og værtetting på min Tamron 17-50mm f2.8, så har jeg sett at jeg kan få den en del billigere hvis jeg bestiller den utenfor norge, men er det dumt å bestille den fra f.eks USA?

Har forresten noen hørt noe om det kommer værtett vidvinkel fra Pentax snart?

Lenke til kommentar

Du sparer 2000kr.+ på å kjøpe den fra Canada. Men så er det usikkerhet med kvalitetskontrollen på dette objektivet og den har SDM som kan svikte. Jeg har ingen problemer med å kjøpe objektiver med vanlig AF, SDM objektivene kjøper jeg i Norge med norske forbruker rettigheter.

Nå som nesten alt er solgt og hvis jeg fortsetter med Pentax? Da skal jeg ha DA*16-50/2.8 SDM. Regner med 16mm er vidt nok og jeg kommer sikkert ikke til å savne 12-24mm.

Lenke til kommentar
Har forresten noen hørt noe om det kommer værtett vidvinkel fra Pentax snart?
Kitobjektivet til K-7 er værtett. Men det er kanskje ikke vidvinkel nok :blush:

Tenkte en ny 12-24mm eller DA* 11-16mm f2.8 ;) Har drømt om dette i nesten ett år nå, så nå synes jeg at det er på tide at Pentax gjør noe :p

Sa ikke Pentax for en stund siden at de skulle komme med nye versjoner(værtette) av de esksisterende objektivene sine?

Lenke til kommentar
Sa ikke Pentax for en stund siden at de skulle komme med nye versjoner(værtette) av de esksisterende objektivene sine?
Sånn som jeg husker dette, så gjaldt det ikke all eksisterende optikk.

Tror det kun gjelder DA serien. Og ikke nødvendigvis alle.

I tillegg vil det ta tid. Vi må ikke glemme at de har andre ting på gang. Virkelig ny optikk, og ikke minst 645D.

Lenke til kommentar
Hei du. Tim-O'tei :)

Du har 16-50/2.8, er det ofte du føler du trenger noe mer vidvinkel når du tar lanskapsbilder evt. bilder i mere urbane strøk?

Med skam og melde. Min 16-50 står i en eske og venter på å bli brakt til posthuset. Der har den stått en god stund.

Den er nemlig blitt syk i zoomringen sin. Muligens etter et fall, men den virka og litt småsyk før dette. Derfor er jeg usikker på om dette er en garantireperasjon, eller om det å sende den vil innebære uforutsette uttgifter. Så nå har 18-250 faktisk erstatta den på ubestemet tid.

Men. Når den var i bruk, så var det sjelden jeg følte behov for noe videre. 16mm er i de fleste tilfeller plenty til landskap.

Har du bruk for noe videre, så er kanskje panorama et bedre alternativ. Litt mer styr, men en aldeles utrolig forskjell når det gjelder detaljeringevne. 3 eksponeringer i høydeformat på 24mm utgjør vel omtrent det samme som 10-12mm. Har ikke prøvd dette selv, men tror kanskje jeg ville gått den veien om jeg hadde behov noen ekstra millimetre til landskap.

Jeg prøvde forresten Kaffilkars sin 15 mm i sommer. Følte at det er mer enn vidt nok til normal bruk.

Det skulle vært artig å prøvd den til noen skikkelige panoramabilder, siden den tegner praktisk talt helt rett.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Har du bruk for noe videre, så er kanskje panorama et bedre alternativ. Litt mer styr, men en aldeles utrolig forskjell når det gjelder detaljeringevne. 3 eksponeringer i høydeformat på 24mm utgjør vel omtrent det samme som 10-12mm. Har ikke prøvd dette selv, men tror kanskje jeg ville gått den veien om jeg hadde behov noen ekstra millimetre til landskap.

Jeg har faktisk heller aldri prøvd dette. Det skal være meget simpelt med photoshop. Du kan gjøre alt håndholdt og PS gjør resten. Det er bare å huske å overlappe med noe rundt 20%.

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...