# offline Skrevet 17. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2009 Sendte inn K20'en før jeg kjøpte batterigrepet, så den har ikke skylda. Nei, det er svikt i Pentax systemet. Det er samme feilen som sist. Nå laget den samme lyden og jeg fikk ett bilde som jeg har hatt mange av før. Ikke akkurat min interesse innen fotografi, mulig japanere liker denne type kunst? Lenke til kommentar
festen Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 (endret) Fikk tilbake min Pentax 17-70 i dag, reklamerte på den i mai, da jeg ikke var fornøyd med skarpheten i dette objektivet, skal ut å teste i morgen. Det tok lang tid pga nytt service verksted i Frankrike nå, byttet fra Tyskland i denne perioden ble det sagt fra Fovi. Det var det objektivet som satt på når jeg testet K20D mot mit eget minnekort. Under halvparten av bildene ble skarpe sett på en full hd skjerm. Jeg vet ikke om det var min teknikk (det var ikke risting, bildene var bare ute av fokus), men det er hovedgrunnen til at jeg slo fra meg K20D (at bildene jeg tok ikke ble skarpe nok). Jeg likte heller ikke knappesystem for valg ISO og Seriebilde funksjon. Ellers var jeg fornøyd. Endret 17. juli 2009 av festen Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 [...]Vurderte å selge alt Pentax og heller kjøpe Nikon D700. [...]Ja, men då må du jo bytta nick, og det går jo ikkje an! Gjør det vel? Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Det er mulig å konvertere fra å være islamist også, men det er ikke dermed sagt at det alltid er det smarteste å gjøre ... Egentlig en selvmotsigelse, fra vårt vestlige synspunkt. Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Flott. Jeg driver å tester(ser etter feil) kameraet. Jeg trudde den klikka igår, men det er mulig jeg gjorde en tabbe og klikka selv litt for kjapt. Vurderte å selge alt Pentax og heller kjøpe Nikon D700. Jeg håper det var brukerfeil, det blir billigst for meg Jeg tok steget fra K10D til D700 og det var dyrt; kan jeg skrive under på. FX objektivene koster flesk, f.eks 24-70mm koster den nette sum av 13499.- kr Hvilket er betraktelig mer enn nye K7 koster. Jeg bruker Nikon Af-S 24-70mm som walkaround og er imponert over hvor bra den er. AF er rask og lydløs og rent optisk yter den over all forventning. Men kamerahuset er tungt (995g) og 24-70mm objektivet veier (915g) alene mer enn K10 (og K20) alene. Så dette kjennes godt i nakken når jeg går rundt en dag. Jeg lurer på om ikke Nikonen blir igjen i sivilisasjonen når jeg skal på fjelltur i Finnmark snart; vekta i sekken må vurderes. Innimellom så savner jeg kombinasjonen K10D og de både gode og kompakte Limitedobjektivene. Pentaxs innebygde SR savner jeg også. Til Pentax brukte jeg Tamron 28-75 og den var også veldig god; rent optisk syns jeg den ikke står tilbake for min Nikon. Men jeg brukte altså Tamronèn på 1,5 crop og da brukte jeg kun den beste delen av objektivet. Jeg har imidlertid sett f.eks på dpreview at den brukes på D700 med veldig fornøyde brukere. Den er jo billig; men AF er bråkete og langt fra så rask som AF-S 24-70 objektivet. Snakk om crop: Noen mener at croppformatet gir "mer rekkevidde" med tele, hvilket egentlig er "misbruk" av uttrykket. Man cropper som kjent rundt motivet når man bruker samme objektiv og avstand til motivet. Men men les gjerne første setninga over her en gang til så ser du i pengeboka etterpå Vet du hva, jeg har veldig lyst på en Micro Four Thirds; Olympus PEN E-P1. Den er både fin & kompakt Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Den er både fin & kompakt Jeg skulle gjerne hatt et par EP1 jeg også men med dagens priser står jeg glatt over. Jeg tror det markedet skal få modne seg 2-3 år før jeg hopper over på noe sånt. Da vil vi antagelig se flere produsenter med tilsvarende systemer, bedre kompatibilitet (forhåpentligvis med K-fatningen også via adapter), langt lavere priser (1500-5000 kr), og teknisk bedre modenhet. mFT er jo genial på grunn av vekt, størrelse og crop-faktoren. F.eks vil 140-600mm (35mm ekvivalent) f/4-5,6 + adapter + Olympus EP1 veie rundt 1,1 kg til sammen. Man kan jo bare begynne å telle skjerpaer hvis man skal ha tilsvarende utsnitt i full oppløsning for Nikon D700. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 ... Dyrt er det. Men jeg blir ikke å kjøpe Nikon 14-24, 24-70 eller 70-200. Får lånt Tamron 28-75/2.8 og Nikon 50/1.8 til å begynne med. Blir å kjøpe den beste 50/1.4 jeg får tak uansett merke(og pris ) 85/1.8 koster 3000kr. Lyssterk 28mm er det værre med. Sigma har en f/1.8 Lenke til kommentar
sveinmb Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Snakk om crop: Noen mener at croppformatet gir "mer rekkevidde" med tele, hvilket egentlig er "misbruk" av uttrykket. Man cropper som kjent rundt motivet når man bruker samme objektiv og avstand til motivet. Tja, i praksis gir det jo "mer rekkevidde" da, men det gir deg ikke mer brennvidde. For de som har behov for veldig lang rekkevidde (f.eks de som jakter på fugler) tror jeg egentlig det betyr lite om hvor likt forholdet mellom motiv og bakgrunn er på bildet vs hvordan det hadde vært på 135 film (aka fullformat). Fullformat handler først og fremst om å etterligne hva bildet hadde sett ut som om det var tatt med film-slr, selv om det til tider høres ut som om det handler mer om "å bli proff". Det er forøvrig også en vesentlig forskjell å dra på et objektiv som er 400/5.6 vs et som er 600/5.6 - ikke bare for lommeboka. Lenke til kommentar
stejen Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Snakk om crop: Noen mener at croppformatet gir "mer rekkevidde" med tele, hvilket egentlig er "misbruk" av uttrykket. Man cropper som kjent rundt motivet når man bruker samme objektiv og avstand til motivet. Tja, i praksis gir det jo "mer rekkevidde" da, men det gir deg ikke mer brennvidde. For de som har behov for veldig lang rekkevidde (f.eks de som jakter på fugler) tror jeg egentlig det betyr lite om hvor likt forholdet mellom motiv og bakgrunn er på bildet vs hvordan det hadde vært på 135 film (aka fullformat). Fullformat handler først og fremst om å etterligne hva bildet hadde sett ut som om det var tatt med film-slr, selv om det til tider høres ut som om det handler mer om "å bli proff". Det er forøvrig også en vesentlig forskjell å dra på et objektiv som er 400/5.6 vs et som er 600/5.6 - ikke bare for lommeboka. Enig. For en stund siden satt jeg sammen med en kammerat og fotograferte. Kompisen bruker Nikon D3. Han med sin 500mm og jeg med min K20D og Sigma 300/2.8. Forskjell på bildene? Ja selvfølgelig. Ørlite tettere utsnitt på D3. Litt tydeligere bakgrunn på mine bilder (mer dybdeskarphhet). Bilder tatt med lav iso hadde svært liten forskjell på det som ar med støy å gjøre. Forskjellen kom først og fremst da lyset var så dårlig at vi måtte opp på iso 800 og 1600 med full blenderåpning. Selvfølgelig er det stor forskjell på antall bps og fokushastighet, men den lille forskjellen på ferdig resultat har jeg ingen problemer å leve med. Endret 19. juli 2009 av stejen Lenke til kommentar
# offline Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 K20D'en har låst seg 2-3 ganger idag. En kompis lånte kameraet siste gang den låste seg, så det er ikke noe jeg gjør feil. Lagde en liten video med mobilen for å vise hva som skjer når den er låst. Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
gargoyle Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Tror jammen meg du må gjøre noe med den filmen for at vi skal kunne se den. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Funker det nå? Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Du kan bare selge Pentax-systemet ditt — du har jo en fantastisk mobil! Lenke til kommentar
# offline Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Mobilen er en fin vekkeklokke Jeg håndterte gargoyle's D300 idag. Noe annet enn K20D, ja. Nikon D300 og 50/1.8 bråker mye mindre enn K20D og FA 50/1.4 Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Hva annet tente du på da? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Grepet, søkeren, hastigheten, AF, LCD-skjermen.... Har prøvd Canon 40D, Pentax K20D og Nikon D300. Sistnevnte er langt forran de andre. Jeg burde ikke nevne de i samme setning engang Lenke til kommentar
stejen Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Grepet, søkeren, hastigheten, AF, LCD-skjermen.... Har prøvd Canon 40D, Pentax K20D og Nikon D300. Sistnevnte er langt forran de andre. Jeg burde ikke nevne de i samme setning engang Blir det bedre bilder da? Jeg er medlem av et par fotoklubber og kan si med hånden på hjertet at ingen av bildene jeg har sett der har vært avhengi av et spesielt kamerasystem. Også fugler i flugt kan du fikse med hvilket system som helst. Det trening, trening som gjelder. Ikke bytting av systemmer og objektiver Lenke til kommentar
gargoyle Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 ...Ikke bytting av systemmer og objektiver Nei det kan man si. Men når K20'n har vært inne til service i 3 måneder og kommer tilbake med samme feilen, skjønner jeg at man kan se seg om etter andre alternativer. Lenke til kommentar
stejen Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 ...Ikke bytting av systemmer og objektiver Nei det kan man si. Men når K20'n har vært inne til service i 3 måneder og kommer tilbake med samme feilen, skjønner jeg at man kan se seg om etter andre alternativer. Naturlig valg for meg hadde vært nytt kamera i samme system..K7 med k20d som backup når eller hvis det blir fikset. Klart det er frusterene med et kamera som ikke virker som det skal. Har krasjet et kamera selv en gang og fikk låne et av Fovi mens jeg ventet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå