Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det har vel alltid vært snakk om at 645 digital skal være et cropformat som bruker 645-fatning og optikk (på samme måte som DA-formatet er croppet fra 135-format).

Men DA-linser kan du ikkje bruka på analoge 35 mm-kamera, så det blir vel det same forholdet med nye 645-linser til analoge 645-kamera.

Lenke til kommentar
Det har vel alltid vært snakk om at 645 digital skal være et cropformat som bruker 645-fatning og optikk (på samme måte som DA-formatet er croppet fra 135-format).

Men DA-linser kan du ikkje bruka på analoge 35 mm-kamera, så det blir vel det same forholdet med nye 645-linser til analoge 645-kamera.

DA objektiver kan nok brukes på nyare filmkamera med styring av Blender og lukker. Vil nok bli vignitering i i vidaste enden, på DA Normal og vidvinkelsoomer. Her er en tråd på Pentaxforum der dette er uttesta. http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-...ots-thread.html

Lenke til kommentar

Fristende å spekulere i om 645D-objektiver i praksis blir tilsvarende "D-FA" til 35mm (digitalt tilpassede 35mm-objektiver) på grunn av at et 645D-hus ikke har noe behov for å være lett og hendig, og er ment til et mer stasjonært liv.

Min gjetning er nok at det blir en mellomting (ala DA), primært vidvinkelobjektiver som får redusert bildesirkel.

Lenke til kommentar
Originalt Pentax grep til 3-400kr?? Bare de uoriginale som kostet så lite da jeg bestilte for en uke siden. Billigste jeg fant på ebay kostet meg 923kr. inkl. porto(tax-free).

I midten på mai solgte Ritz Camera d-bg2 til 43usd, og Jessops i UK solgte dem for 44 pund på samme tid. Ritz gikk vel konk på den tida.

Lenke til kommentar

Apropos D-BG2, kjenner til at dette ikke har noen AF-knapp, noe som er kjedelig for oss som bruker AF-knappen hele tiden.

Nå, mens jeg jeg kjedet meg på jobben, kom jeg på at jeg for en del måneder siden testet en 2,5mm-kabel (egentlig tilhørende Casio-kalkulatoren min) som hjemmelaget fjernkontroll og mener å huske at jeg fikk kameraet til å fokusere ved å kortslutte to av polene på pluggen i andre enden.

Skal lage en prototyp så snart jeg får kjøpt meg batterigrep og gått innom Clas Ohlson en tur. I praksis blir det vel en 2,5mm-plugg i fjernkontrollinngangen, med en liten knapp på enden som lar autofokusen slå inn.

Oppdatering: Når jeg tenker meg om, er AF i kabelutløseren koblet som halvtrykk av utløseren, og ikke som AF-knapp. :(

Endret av Aiki
Lenke til kommentar
Derfor de hadde så lav pris. Ritz er konk og jeg finner verken grep eller Pentax dSLR hos Jessops. De hadde sikkert sluttsalg på Pentax utstyr.

ritzcamera konkurs? Nettsiden deres er nå ihvertfall fortsatt i live.

Oppholdet mitt i Florida avsluttes i morgen, men fikk tak i en AF-540 flash til 2000 kr, så fikk et røverkjøp (tror jeg ;) Da gjennstår det bare å lære seg å bruke den, som jeg skjønner er en hel vitenskap i seg selv. Heldigvis er det automatikk, men hadde vært morro å forstå hva som faktisk foregår.

Endret av intox_neb
Lenke til kommentar

Rykter om en ny Samsung GX-30.

Samsung GX30 full specifications sheet:

-Magnesium alloy body

-Environmentally sealed (dust and weather resistant)

-CMOS sensor 14.6 effective pixels (15 total pixels)

-ISO 100-6400

-RGB primary color filter

-4 channel data read-out

-Built-in OIS system (Hyper OIS system*)

-Dual Dust Removal system

-DRIM Engine II image processor

-JPEG / DNG / JPEG + DNG image format

-Pentax KAF2 bayonet mount

-11 AF sensors (10 simple-cross AF sensors and center double-cross AF sensor)

-Built-in AF illuminator LED

-AF-S, AF-A and AF-S focus mode

-77 metering zones

-Pentaprism OVF 100% coverage and 0.95X magnification

-Ultra Clear Screen Focus

-High continue shooting 6fps (50 high quality JPEG and 16 DNG)

-Low continue shooting 4fps (JPEG full card and 24 DNG)

-Pop-up flash

-Flash Sync 1/250 (1/200 OIS on)

-3”Intelligent AMOLED 780K** dots swing and tilt display

-Automatic brightness adjustment

-Live View system

-Live View with contrast AF, face detection and tracking AF

-Video HD 720p/30fps (contrast AF available)

-Exposure, ISO and aperture control on video

-USB 2.0, Wi-Fi, HDMI and Video out connectivity

-Built-in GPS

-Double SD/SDHC slots

-Lithium Ion battery SLB-2000***

-Dimensions: 138×100x72mm

-Weight 728gr (no battery)

*Computational based power

**800×600 resolution

***GX10 and GX20 compatible

Lenke til kommentar

Det ser glimrende ut. Men jeg stusser litt på et par ting:

- Video i kun 720p (ikke 1536x1024, 30bps)

- 780k dots skjerm (= 442 x 589 x 3 farger) samtidig som det står 800x600 (=1440k dots) en annen plass.

- noen millimeter bredere og høyere, trolig høyere vekt med batteri enn K-7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...