Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enda en gem — helt i tråd med nyttårsforsettet mitt om å bestreve mer vann/loddrette bilder er den elektroniske nivvelatoren. Den er vist i LiveView men er noe jeg håper kan brukes med glugga trøkka i okkularet også, for det nyttårdforsettet har jeg ikke levd helt opp til — enda.

post-79107-1242837999_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Det er litt forbanna med alt det snacks de putter i, som overskygger stygge ting som gjør effektiv bruk enda mer utfordrende. Hvorfor de har fjernet SR-knappen skjønner jeg foreløpig ikke - med mindre det er like greit at den står på alltid. Men før anbefalte de jo å slp detn av ved bruk av stativ.

Jeg er kjempe glad for at de har fjernet den. Min erfaring er at den knappen bare gjør at SR blir skrudd av med uhell (at man kommer borti knappen). Er jo ikke noe stort problem om den er aktivert på stativ heller.

Lenke til kommentar

For de som ikke vandrer rundt på pentaxforums. En blogger, Mark Dimalanta fra California skriver om hva han liker med K-7.

What I really enjoy:

1. The shutter is well dampened, nearly silent, and solid in its operation

2. 5.2 FPS (40 JPG Continuous Hi /15 Raw PEF, 14 RAW DNG)

3. Viewfinder with 100% field of view

4. Improved low light AF performance and AF algorithms

5. “Green” almost subdued focus assist lamp (it operates quick and efficiently and more subtle than a bright white light)

6. AF tracking in AF-C is vastly improved

7. The AF point selector toggles faster than on K10/K20

8. The mode dial locks in place with a centrally located release button

9. When in portrait mode, the rear LCD will orient itself in the portrait view as well. (No more tilting of head to read info.)

10. The dust removal system is now “hypersonic”, no longer a vibration, but a high frequency shake that is almost inaudible.

11. 3” TFT IPS LCD (it’s the same LCD technology used in the best color proofing monitors) improved clarity, anti-glare, and with 921,000 dot resolution

12. Longer battery life 900+ shots per charge

13. Magnesium alloy shell over stainless steel chassis (can operate at temps 14 – 104 degrees F)

14. 77 Multi Segment metering

15. EV comp is +/- 5

16. HD video recording at 720p (1280x720 resolution with 16:9 aspect ratio) at 30 FPS

Edit:

Den eksterne mikrofonen er jo litt "kul" :p

Spennende å se hva slags egenskaper den får.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Alt i alt så synst eg dette er en virkelig spennende pakke. Ser ikkje bort fra at K10D'en min blir nedgradert til reserve ila året.

Svenske Kamera & Bild har prøvd K-7 og skriver bl.a:

"Pentax har kanske den tystaste slutar- och spegelmekanismen hos någon systemkamera."

Jøss..!

Endret av Kenneth_S
Lenke til kommentar

Jeg er overrasket over lanseringsprisen den var mye bedre enn jeg hadde frykta. Det virker som et veldig gjennomført produkt.

Mark Dimalanta er forresten ikke bare "en blogger", han er sponset av Pentax og figurerer som en av de utvalgte fotografene i pentaxian-kampanjene deres.

Lenke til kommentar

Her har vi tydligvis alt jeg savner med mitt K10D, i tillegg til mye mer. Holder bildekvaliteten og støynivået et bra nivå, kan dette bli veldig bra (...og et kjøp en gang) :yes:

Jeg synes fortsatt det bråkte den del, ut fra hva kunne høre i videoen, men selvsagt en del bedre...

Endret av HetrTiXc
Lenke til kommentar
Hør forskjellen på K20D og K-7, ca. midt i videosnutten.

Det eneste interessante å høre for oss som ikke forstår spansk.

Videoen kan til dels se ut til å understøtte at man får tilgang til kontrollpanelet uten å være i Live view. Skulle ønske de spesifikt viste hvordan de kommer seg til det skjermbildet ...

Dette skjermbildet ser ut til å være litt annerledes enn tidligere vist, mer "fargerikt" og større "symboler".

post-79107-1242846441_thumb.jpg

For sammenligning.

post-79107-1242846524_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Mer om Pentax in-camera HDR.

Edit: 10K for kamerahuset er en fin pris. Jeg hadde forventet en høyere pris.

I motsetning til de fleste andre er jeg veldig positiv til denne HDR-funksjonen. I motsetning til all HDR-software, vil Pentax vite responsfunksjonen til bildebrikken og dermed gjøre en mye bedre jobb i å kombinere de forskjellige eksponeringene. Øyet har et mye større dynamisk omfang enn bildebrikkene og en slik HDR-funksjon kan gi uante muligheter.

Merk: Jeg mener ikke tegneserieaktig ekstrem tone-mapping (som gjerne er basert på en eksponering og dermed ikke har høyt dynamisk omfang i det hele tatt).

Jeg synes det er rart at det blir sett på som så utrolig viktig med høyt dynamisk omfang, mens HDR er sett så ned på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...