SRD Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 -- if it comes in around $1000, it'll be a solid competitor to the Canon Rebel T1i and the Nikon D5000. Jeg tror dessverre det er mer drøm enn realistisk. Jeg tipper 1500$ i USA og 11000 kr i Norge i starten. Jeg tror også den vil ligge over 10 000 kr i veilledene pris, men jeg tror/håper pris fort vil komme under 10 000 kr. Og når en ser på konkurransen så må nesten K-7 koster under 10 000 kr. Den vil jo konkurrere mot 50D, E-3, A700 og D300, og alle disse (bortsett fra D300) ligger godt under 10 000 kr idag. En ting som er litt dumt er at det kommer WR versjon av 50-200mm. Jeg synes heller de burde prioritert WR-versjon av 55-300mm. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 En ting som er litt dumt er at det kommer WR versjon av 50-200mm. Jeg synes heller de burde prioritert WR-versjon av 55-300mm. NEI! Jeg har jo akkurat kjøpt 55-300 Lenke til kommentar
sveinmb Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 En ting som er litt dumt er at det kommer WR versjon av 50-200mm. Jeg synes heller de burde prioritert WR-versjon av 55-300mm. Det kommer nok. Jeg tror nok flere objektiv, både den og 17-70 vil få værtetting nå. Det vil ellers være vanskelig å forklare at de selger værtett kitobjektiv, men om du spanderer noen tusenlapper ekstra mister du den egenskapen. Lenke til kommentar
sveinmb Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Når det bare er timer og minutter igjen så får jeg vel slenge på litt ekstra her og oppsummere noen ubesvarte spørsmål på tampen: Først av alt.. et offisielt bilde jeg fant på flickr. Finnes i full størrelse på flickr om du klikker på bildet: Noen spørsmål gjenstår, jeg husker ikke alle, men her er noen: - hvorfor har ingen stilt spørsmål med at det eneste bildet som viser K-7 med blitzen oppe er kappet av på toppen? - hvorfor hevder en tysk(?) fotograf som har sett K-7 at den har grønt fokushjelplys samtidig som det bildet av en blitz med grønne leds på toppen er blitt avvist som fake? - hvor i Norge skal K-7 vises frem i dag? - hvorfor Norge i så fall? - hvorfor har det nye batterigrepet _to_ hulrom som ser ut som plass til en gummipakning, når K-7 bare har _en_ slik pakning i bunn for batterigrep-kontakt, akkurat som K10 og K20? - er D-LI90 basert på et annet batteri som finnes billig OEM? - bruker K-7 samme strømforsyning som K10 og K20? - er den noe bedre enn K20 på høy iso? - hva blir prisen? - hvordan er det nye 30mm da* objektivet? det har tidligere blitt sagt at det ble tilpasset K-7 og at det ville være tydelig ved lansering hva denne tilpassingen var for noe. - hvor rask er ny 30mm da* ? f2? f1.8? f1.4? f1.0 ?? ... - hva skal ricehigh klage på nå? - er vi alle blitt lurt? - vil alle fjortiser kjøpe K-7 fordi den har innebygget HDR? - blir det billig nok til å konkurrere med 500d og d5000? - vil alle bli filmprodusenter og vinne oscar nå? - setter sammenligningsbildet mitt enda en ny rekord i antall visninger på flickr i morgen? Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 - vil alle fjortiser kjøpe K-7 fordi den har innebygget HDR?Du sier noe der. Nå får vi vel et lass med unge C*/N*-brukere som skal skifte system. — Gud forby! Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 For å snakke om noe annet enn K-7 et lite sekund: Ble hvitbalansen oppdatert i siste fw-oppgradering på K20D? Jeg tok bilder av solnedgangen i går bare for å vise en venn av meg hvor mye dette kameraet bommer i slike situasjoner, men bildet ble bra det. Det så faktisk ut til å være hakket bedre på skjermen enn virkeligheten. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Mens vi er inne på det at ting ser bedre ut på skjermen enn irl, er dette veldig vanlig på Pentax? Opplever stadig et "Nice!"-moment når jeg ser bildet på kameraet, men når det kommer seg til PC-skjermen går det brått til et "wtf?!"-moment. Kan ikke si jeg har opplevd det problemet med Nikon og Canon-kamerater jeg har prøvd. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Ciryaher: I følge Pentax er det kun SR (Shake Reduction) som har blitt oppgradert. Wikipedia legger til at AF-ytelsen skal være forbedret. Altså ingen forbedret eksponering. Forrige oppdatering (v1.01) ga mindre støy ved bruk av 2s selvutløser. Wheelman: Jeg opplever det samme, men det er som oftest på grunn av at motivet beveger seg og gir uskarphet. Noe som ikke er særlig synlig på et display med 320x240 pixler i forhold til en skjerm med 1920x1200. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Har ikke vært borte i slike "wtf-moments" jeg nei. Synes skjermen viser det den skal. Bilder som blir alt for lyse til å kunne reddes kan ha en tendens til å bare se litt for lyse ut på skjermen. Sunset-bildet ble bra på pc'n også det Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Med en godt kalibrert skjerm skal det problemet være minimalt. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Stemmer. Det er jo egentlig et ikke-problem. Jeg skal ikke bomme så mye på lyset uansett når jeg tar bilder. (Enkelte ganger glemmer jeg bare å bruke grønnknappen..) Hvis noen andre med K20D har strevd med fargene på bilder av feks solnedgang opplever korrekte farger etter oppgradering, tror jeg Pentax oppgraderer litt mer enn bare det de sier de gjør. Jeg merker ikke noe forskjell på SR (, men det er kanskje ikke så lett heller da..). Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Wheelman: Jeg opplever det samme, men det er som oftest på grunn av at motivet beveger seg og gir uskarphet. Noe som ikke er særlig synlig på et display med 320x240 pixler i forhold til en skjerm med 1920x1200. På min laptop ser mange av bildene forøvrig gode ut, ganske nær det kameraet viser, men over på skjermen (2560x1600) med S-IPS-panel blir det en helt annen verden. Endret 20. mai 2009 av WheelMan Lenke til kommentar
SRD Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 - hvor i Norge skal K-7 vises frem i dag?- er den noe bedre enn K20 på høy iso? - hva blir prisen? - hvordan er det nye 30mm da* objektivet? det har tidligere blitt sagt at det ble tilpasset K-7 og at det ville være tydelig ved lansering hva denne tilpassingen var for noe. - hvor rask er ny 30mm da* ? f2? f1.8? f1.4? f1.0 ?? - 1. Oslo ? Typisk at alt det gøy skjer der :/ - 2. Jeg tror den blir litt bedre, men sikkert ikke noe å hoppe i taket for. - 3. Skal 30mm DA* komme samtidig som K-7!? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 På min laptop ser mange av bildene forøvrig gode ut, ganske nær det kameraet viser, men over på skjermen (2560x1600) med S-IPS-panel blir det en helt annen verden. Er begge skjermene kalibrert? Hvis ikke har du både diagnose og oppskrift på løsning ... (Og hvis begge skjermene er kalibrert, men viser forskjellige ting er det kanskje på tide å bytte skjerm.) Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 - hvor i Norge skal K-7 vises frem i dag? Hm, eg såg nettopp ein semitrailer med diger Pentax-logo og bilde av eit speilreflekskamera på sida forvilla seg oppover vegen forbi kontoret mitt. Han kjem sikkert snart ned att. Det gjer dei fleste. Dette er berre tull. Eg prøver berre på å setta ut eit sløvt rykte. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 - 3. Skal 30mm DA* komme samtidig som K-7!? Hmm.. kanskje det var derfor de tok den bort fra roadmappen sin? Hadde passet meg bra om den kom nå og er rask som fy Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 På min laptop ser mange av bildene forøvrig gode ut, ganske nær det kameraet viser, men over på skjermen (2560x1600) med S-IPS-panel blir det en helt annen verden. Er begge skjermene kalibrert? Hvis ikke har du både diagnose og oppskrift på løsning ... (Og hvis begge skjermene er kalibrert, men viser forskjellige ting er det kanskje på tide å bytte skjerm.) Ingen spesifike kalibreringsinnstililnger på noen av de, så nei. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Ingen spesifike kalibreringsinnstililnger på noen av de, så nei.Skjermer bør hardware-kalibreres for riktig fargevisning, så en Spyder3 vil gjøre susen... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Hmm.. kanskje det var derfor de tok den bort fra roadmappen sin? Hadde passet meg bra om den kom nå og er rask som fy Jeg håper den blir så dyr at Sigma 30mm f/1.4 uansett var det riktige kjøpet for meg :-) Lenke til kommentar
sveinmb Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 På min laptop ser mange av bildene forøvrig gode ut, ganske nær det kameraet viser, men over på skjermen (2560x1600) med S-IPS-panel blir det en helt annen verden. Snakker du om farger nå, eller om "billedkvalitet" og opplevd skarphet? Hvis det handler om skarphet så må du regne med at det ser ganske ræv ut på en sånn skjerm i full oppløsning. Det blir nesten som å zoome inn til 1:1. Mine bilder ser overraskende kjipe ut på min 24" 1920x1200 vs på macbook i 1280x800 eller enda bedre på web i 800x600 - 3. Skal 30mm DA* komme samtidig som K-7!? Det virka sånn i PMA-tider. Jeg husker ikke hvem det var lenger, men det var en pentax-representant i etterkant der som snakka vagt om "new K" og sa at det ikke var en direkte etterfølger av K20 men "more advanced" og som også nevnte at det nye kameraet skulle være mer i "ånden" til limited-serien. Han sa også at det var på grunn av det nye kameraet at DA 30mm ble tatt bort fordi det skulle tilpasses det nye kameraet. Det ville være åpenbart for alle hva denne endringen bestod i når det nye kameraet ble lansert. Dårlig oversatt fra japansk eller noe sånt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå