Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å vente uten å kikke rundt på ryktene ...

Det jeg tenker mest på er at jeg ikke helt liker det retro/volvo utseendet. Det er et tilbakesteg. Skulle vel egentlig ikke bety så all verdens, men det var det som plaget meg mest når jeg fikk høre om det, og se de første siluett-bildene.

Det aller vigtigste blir jo ting som ISO og AF-ytelse, som jeg egentlig aldri har vært spesielt fornøyd med siden min første DSLR (DS).

Noen som allerede har forelsket seg i nye tall/egenskaper — eller lagt noen av dem for hat?

Jeg har veldig lyst på høyere sync-hasighet med eksterne lyskilder, og kunne vel heller tenkt meg mer forstørring i søkeren enn å se mer av søkerbildet. Vi er jo ikke vant med å se alt som kommer med på bildet likevel ...

Må vel innrømme jeg er veldig spent på hvor godt videomuligheten er integrert og hvor praktisk de har løst valg av fokus punkter nå som FN-knappen er fjernet.

Lenke til kommentar
Må vel innrømme jeg er veldig spent på hvor godt videomuligheten er integrert og hvor praktisk de har løst valg av fokus punkter nå som FN-knappen er fjernet.
Jeg har grubla en del på det siste. Jeg ser to mulige løsninger, ut fra den informasjonen vi har.

1. At fireveiskontrollen funger som tidligere, når AF-punktvelger står på Select.

2. At vi må bruke en kombinasjon av OK-knapp og foreveiskontroll fror å endre aktivt fokuspunkt. Når jeg studerer OK-knapp http://www.flickr.com/photos/peter_fang/se...438434400/show/ så kan det se sånn ut.

Håper inderlig at de ikke har valgt det siste alternativet. Å måtte kombinere knapper som ligger så tett med votter på hendene, er ikke akkurat min våte drøm om ergonomi.

Lenke til kommentar
Jeg har grubla en del på det siste. Jeg ser to mulige løsninger, ut fra den informasjonen vi har.

1. At fireveiskontrollen funger som tidligere, når AF-punktvelger står på Select.

2. At vi må bruke en kombinasjon av OK-knapp og foreveiskontroll fror å endre aktivt fokuspunkt. Når jeg studerer OK-knapp http://www.flickr.com/photos/peter_fang/se...438434400/show/ så kan det se sånn ut.

Håper inderlig at de ikke har valgt det siste alternativet. Å måtte kombinere knapper som ligger så tett med votter på hendene, er ikke akkurat min våte drøm om ergonomi.

Hmm kan se ut som at det er siste alternativ som er aktuelt...... :hmm:

Lenke til kommentar
At vi må bruke en kombinasjon av OK-knapp og foreveiskontroll fror å endre aktivt fokuspunkt.
Det høres ut som en show-stopper for min del, for jeg bruker manuelt valg av fokuspunkt 96 % av tiden, og det går tidvis seint nok som det er når man må flytte fingeren fra en knapp til en annen. Det ideelle hade vært en joystick — som fungerer skikkelig.
Lenke til kommentar

Jeg slenger ut et spørsmål til Peter Fang som har tatt og følt på kameraet. Går ut fra at han har prøvd ut akkurat dette.

Problemet er bare at det er hundrevis av andre som har andre spørsmål å stille han. Så han rekker neppe over alle.

Lenke til kommentar

Fikk svar ganske raskt, men ikke fra rett person, så jeg vet ikke hvor pålitelig svaret er.

"You press the OK button once, then use the 4 way control to select."

Høres både logisk og relativt praktisk ut, og stemmer bra med symbolene på Ok-knappen vist i bildet jeg lenka til.

Så inntil i morgen slår jeg meg til ro med det svaret. Men å slutte og røyke gjør jeg neppe nå ;)

Lenke til kommentar

Det var tanken jeg gjorde meg også, ut fra bildene. I såtilfelle håper jeg man må OK'e før man velger funksjon (WB, Drive etc) og ikke før man velger fokuspunkt.

Pentax har jo egentlig driti seg ut angående valg av fokuspunkt på tidligere kameraer også. Hvis man har visning av tatt bilde aktivert, og sitter med glåpa i okkularet for å se hvor man vil ha fokuset neste gang man trykker ned, så endte man opp med å istedenfor låse kameraet i visnigsmodus og flippe opp og ned mellom snitt og RGB-histogram.

Lenke til kommentar
Hvis man har visning av tatt bilde aktivert, og sitter med glåpa i okkularet for å se hvor man vil ha fokuset neste gang man trykker ned, så endte man opp med å istedenfor låse kameraet i visnigsmodus og flippe opp og ned mellom snitt og RGB-histogram.

Heh... trodde eg var den eneste som gjorde det.. :)

Lenke til kommentar

Kanskje bare du og jeg?!

Det betød i alle fall slutten på bruken av auto-visning for min del, hvilket tidvis betyr at jeg må fikle mer for å sjekke høylys/skygger som er i faresonen.

Det er slike små idiotiske ting som gjør meg mest frustrert, for de er så unødvendige.

Lenke til kommentar
-- if it comes in around $1000, it'll be a solid competitor to the Canon Rebel T1i and the Nikon D5000.

Jeg tror dessverre det er mer drøm enn realistisk. Jeg tipper 1500$ i USA og 11000 kr i Norge i starten.

Redigert: Sammenligningen var litt teit ja. Det burde vært sammenlignet med Canon 50D og Nikon D90/D300.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...