Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

RH er virkelig flink til å komme med nyheter om K-7:

K-7_Front_s.jpg

Er en ganske komplett spesifikasjonsliste. Høydepunkter er f.eks. filming i 720p (ryktes at kvaliteten er fantastisk), mikrofoninngang (som vel er etablert som "det som trengs" for at video på speilrefleks skal ta av), forbedret AF-system (SAFOX VIII+), kontrast-AF i videomodus, nytt lysmålingssystem, BPS på 5.2 (40 JPEG, 14 RAW),og 1/8000s som raskeste lukkertid. Noen mener blitssynk også er forbedret.

Spennendes! :)

The Pentax K-7 is Here! Finally!

Endret av Aiki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Other Features: HDR (High Dynamic Range) Mode (One Composite Image from 3 Exposure Bracketed Images), Dynamic Range Expansion, Auto Distortion and CA Corrections, Multiple Exposures, Copyright Credits Attachment, Dedicated RAW Button, 16 Digital Filters

Gjelder dette kun JPG?

Spennende. Den skal kjøpes når prisen er nede på 7000kr.

Lenke til kommentar
SRD, hva har du fra før?

Når jeg tenker meg litt om så kjøper jeg heller 2. gen. K-7

Klarer meg fint med K20D, må bare få den tilbake fra Tyskland.

Jeg har GX-10, og K7 ser ut til å ha det jeg savner med det kameraet. Høyere BPS, høyere ISO, og bedre AF, så i tillegg kommer jo bedre søker, video osv. Er det forresten noen som vet hva som skiller det ny WR objektivet fra de andre 18-55mm?

Lenke til kommentar
(...) så i tillegg kommer jo bedre søker, video osv. Er det forresten noen som vet hva som skiller det ny WR objektivet fra de andre 18-55mm?

Ang. "bedre søker" blir det 100% dekning, men ned til 0,92x forstørrelse. Mye mer praktisk, i hvertfall. :)

Når det kommer til DA 18-55 WR er det mest sannsynlig kun at det er vanntett. Antagelig også bedre kvalitetskontroll, men neppe noen revolusjon optisk sett. DA 18-55-konstruksjonen (II) er tross alt ganske så bra enda.

DA 18-55 WR er nok virkelig "det verden trenger". Kan se for meg at en K-m-erstatter vil få værtetning, og da har den allerede en god ledsager. DA 18-55 WR vil kanskje ikke yte K-7 respekt optisk, men neppe noen dum kitmulighet. DA 17-70 tåler fort litt vann, og så har man jo 16-50 i bakhånd også. :)

Havner nok også fort noen slike på bruktmarkedet, og da kan det fort være kjekt å ha noe man vet er like vanntett som huset, og ikke koster skjorta å kjøpe nytt.

Endret av Aiki
Lenke til kommentar
Ser at ISO-specsene er det samme. Tror dere ikke støyreduksjonsegenskapene er forbedret sammenlignet med en K20D?

Usikker. Litt kanskje, men jeg mistenker de har prioritert video i stedet. I følge "fotograf som har sett"-posten på bl.a pentaxforums var det snakk om kraftigere støyredusering ala canon. Kan sikkert justeres som det meste annet og gjelder nok bare jpeg som det meste annet "fjas".

Lenke til kommentar
Spennende. Den skal kjøpes når prisen er nede på 7000kr.
Sånn ca. en til to generasjoner etter lansering altså :p

Det kan faktisk hende det. Det er det beste som kan skje Pentax, en jevn prisreduksjon og ikke ett kraftig hopp slik som skjedde med K20D.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Fra Fangs album ovenfor:

3543613661_cd7e7fe05a.jpg?v=0

Det virker spennende. Var snakk om en tilt/shift-funksjon på sensoren, kanskje dette er det? Eller noe mye mindre spennende som sørger for at SR-systemet roer seg ned litt for at man skal kunne finkomponere uten at brikken flyttes.

Lenke til kommentar

Det RiceHigh (og andre) gjer/har gjort her er som å opna julegåvene eit par dagar før jul og visa dei fram til alle i huset. Eg lurar på om han faktisk gjer det same med julegåvene.

Han har vel ikkje signert ei taushetserklæring så han har vel sitt på det tørre, men eg er spent på om han er med på lista neste gong Pentax skal senda ut prøveeksemplar av nye kameramodellar. Eller er dette ein del av strategien til Pentax?

Lenke til kommentar

Og nå har den berømte ricehigh postet sammenligingsbildet mitt. Flickrstatistikken min har fått fart på seg etter at jeg snekret den i går kveld.

Selv om de har "åpnet julegaven" så er det fremdeles mange ubesvarte spørsmål. F.eks hvordan er søkeren i bruk, hvordan er kvaliteten på høy iso, hvordan er liveview implementert osv. Det er også en del forvirring om alle specs er korrekte. Det er rart at det var så mange som hevdet 1/250s sync og at det nå plutselig er 1/180s. Det kan tyde på at noen sitter på eldre utgave av specs eller at det finnes et sett med typo basert på tidligere modells data.

Sammenligingen min med andre hus er forøvrig her: http://www.flickr.com/photos/sveinmb/3543097453/

Så slipper dere å gi ricehigh ekstra mye trafikk på bloggen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...