Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvorfor filmmulighet er så kontroversielt. Fint for mange at det er der. Uviktig for andre. Men det er jo ikke noe hinder på noen måte. Jeg bryr meg egentlig ikke. Samme som som bildemulighet på mobilen. Plager meg jo ikke selv om jeg ikke bruker det.

Håper forresten at spekulasjonene om stor søker på K-7 er riktig. Selv om jeg nok ikke kommer til å kjøpe K-7 på en stund savner jeg søker tilsvarende de gamle analoge (har en Super-A som jeg av og til kikker inn i). Gjerne over 100% forstørrelse. Ikke bare for kritisk fokus, men for å komponere bilder bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et DV-kamera som ligger i skuffen fordi det er for stort og tungvindt i bruk (import fra tape til enorme filer). Skal jeg dra på noe stort (og det gjør jeg ofte), foretrekker jeg Pentaxen.

Vårt lille kompaktkamera kan også filme, i en på tryne oppløsning og kvalitet, men det det blir i alle fall brukt fordi det stort sett får være med på tur, og er lett å hente ut snuttene fra.

Kan neste Pentax filme, i god kvalitet - med fleksibilitet/kontroll på blender/DOF og fokus under filming, ser jeg for meg at kompaktkameraet blir glemt hjemme — til fordel for videosnutter i nær fotokvalitet ... (rare perspektiv etc.) 8o)

Lenke til kommentar

Nå er det lekket at K-7 får 1/8000s lukkertid, da kan de også hende at ryktet om 1/250s sync stemmer. Men hvor mye bedre er resten blitt? Kan godt hende at 5fps stemmer også da om de har laget ny lukkermekanikk, men jeg har ennå ikke hatt behov for raskere seriebilder. Jeg ser for meg at det blir "litt bedre på flere områder", men slett ikke den revolusjonen som ryktemakerene vil ha det til.

99% av alle DSLR-filmklipp jeg har sett som er laget av amatører er til å bli skjøsyk av. Ekte blair witch project-tendenser pluss hoppende bilde under panorering, endeløs leting etter fokus osv. Det er veldig mange som vil ha video-opptak i speilrefleksen og veldig få som mestrer å bruke det praksis.

Den viktigste årsaken til at jeg ikke er noe stor tilhenger av video i dslr, er at de da bruker en masse ressurser på å utvikle den funksjonaliteten i stedet for å forbedre stillbilde-teknologien. Hva om de brukte alle de pengene og arbeidstimene på å forbedre autofokus som alle klager over, eller mer nøyaktig lysmåling osv ?

Men jeg skjønner at neste modell fra Pentax må ha video, det er bestemt av snart samtlige konkurrenter. Det er vel bare å regne med at "60D" og "D400" også får video?

Hva skal vi regne med at veiledende pris blir her i landet? 14.000 ?

Lenke til kommentar
Kan godt hende at 5fps stemmer også da om de har laget ny lukkermekanikk

Det er vel ikke lukkermekanismen men prosesseringskraften som har satt begrensningen på seriebildehastigheten.

Den viktigste årsaken til at jeg ikke er noe stor tilhenger av video i dslr, er at de da bruker en masse ressurser på å utvikle den funksjonaliteten i stedet for å forbedre stillbilde-teknologien. Hva om de brukte alle de pengene og arbeidstimene på å forbedre autofokus som alle klager over, eller mer nøyaktig lysmåling osv ?

Godt poeng, men ser man på etterspørselen virker det som mange kjøpere synes video er såpass viktige at de er villige til å få litt tregere utvikling på andre områder for å få video.

Men jeg skjønner at neste modell fra Pentax må ha video, det er bestemt av snart samtlige konkurrenter. Det er vel bare å regne med at "60D" og "D400" også får video?

Canon 50D og 500D har allerede video. Nikon har video i sine D90 og D5000. D400 får garantert video når det kommer.

Hva skal vi regne med at veiledende pris blir her i landet? 14.000 ?

Det kommer an på hvordan kameraet blir. Ut i fra rykter, uttalelser og veiledende intropris på K20D virker det som det vår en villedende pris på 10-15 tusenlapper.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke lukkermekanismen men prosesseringskraften som har satt begrensningen på seriebildehastigheten.

Ja, for all del, men jeg tror det er litt mekanikk inne i bildet også - ikke selve lukkeren kanskje, men jeg tenker mest på speilet og å få redusert tida du ikke har bilde i søkeren.

Canon 50D og 500D har allerede video. Nikon har video i sine D90 og D5000. D400 får garantert video når det kommer.

Ok, jeg visste ikke at 50D hadde video. 500D regner jeg for å være en mer "forbruker"-utgave enn K20 og forhåpentligvis K-7. 5D er jo forøvrig 3 ganger så dyr som en K20, så det er definitivt ikke samme segmentet der heller. Men det kommer nok, dessverre vil jeg si. Det er allerede for lite prioritet på å luke vekk småfeil i firmware pr i dag, og det blir ikke bedre når de skal bruke ressurser på slike hybridløsninger.

Jeg leste forøvrig på pentaxforums at de begynte å få problemer med speilrefleks på sportsarrangementer i USA. Siden de ikke liker "uautoriserte" høykvalitets videoopptak og noen speilrefleksmodeller nå kan ta opp slikt, ble alle med speilrefleks og manglende pressepass stanset i døra. :ohmy:

Lenke til kommentar
Kan godt hende at 5fps stemmer også da om de har laget ny lukkermekanikk

Er dette en antagelse, eller bygger du det på reell informasjon?

Jeg trodde det samme før, men det er såpass mange som hevder med såpass styrke at det er lukkeren som er den mest begrensende faktoren, at jeg har endra oppfatning.

Lenke til kommentar

Jeg har kanskje lenka til denne bloggen før? Husker ikke helt.

http://swedishpentaxian.blogg.se/

Der blir det sluppet ulike detaljbilder. I dag ser vi en WR (værtettet) utgave av kitzoomen, og et glimt av fokuspunktvelgeren. Ny bryter, som sitter rundt AF-knappen, i stedet for rundt fireveisvelgeren.

Forfatteren har et vist samarbeid med Pentax sin svenske importør Focus Trading. Det styrker trovedigheten.

Når jeg nå er ferdig, kom jeg på at jeg har lenka dit før. Jaja ;)

EDIT: Etter å ha kikka på kameraet mitt kom jeg fram til at at jeg var litt for fantasifull når jeg tolka symbolene på fokuspunktvelgeren. Så jeg har fjerna noen spekulasjoner rundt det.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Var innom pentaxphotogallery isted, og må bare understreke hvor utrolig mange flotte bilder som ligger der. Anbefales til alle! Når jeg bladde igjennom recently added, syns jeg jeg også kjente igjen noen navn fra tråden her, det er alltid gøyalt :)

Jeg både håper og regner med at video kommer på k7. Pentax har strengt tatt ikke så mye valg sett fra et markedsmessig ståsted da.

Personlig syns jeg det virker kult med video på speilrefleksen, men mye brukt hadde nok ikke funksjonen blitt uansett.

Kommer ikke til å oppgradere huset med det første, føler ikke jeg trenger noe bedre enn k200d per dags dato ihvertfall (i tillegg kommer jo økonomien selvsagt), men det blir jo spennende å se hva Pentax hoster opp.

Lenke til kommentar

Siste ryktene på pentaxforum vil ha det til at presentasjonen av K-7 skal være i Norge(!).. Har sett det tidligere også, på det russiske forumet, men da trodde jeg det var translator.google.com som spilte meg et puss. Det virker jo som om aronsen gir komplett blaffen i pentax, og flere butikker har den siste tiden sluttet å føre pentax. Veldig rart at en lansering skal skje her.

Lenke til kommentar
Ren antagelse. (Åpen for revurdering selvsagt)
Det har vært diskutert på PentaxForums og andre steder, der troverdige kilder har påpekt at det er speilmekanismen som ikke tillater mer enn 3-3.5 b/s. Speilhuset (ikke prismehuset) på Pentax er visstnok bygget opp litt annerledes enn på konkurrentene, hvilke fordeler det gir vet jeg ikke, men ulempen er visstnok at det ikke går så fort.
Lenke til kommentar
Det har vært diskutert på PentaxForums og andre steder, der troverdige kilder har påpekt at det er speilmekanismen som ikke tillater mer enn 3-3.5 b/s. Speilhuset (ikke prismehuset) på Pentax er visstnok bygget opp litt annerledes enn på konkurrentene, hvilke fordeler det gir vet jeg ikke, men ulempen er visstnok at det ikke går så fort.

Men nå skal vel K7 ha nytt speilhus, eller har jeg missforstått?

Hadde forresten passet veldig bra om presentasjonen er i Norge :D

Men nå skal vel K7 ha nytt speilhus, eller har jeg missforstått?

Hadde forresten passet veldig bra om presentasjonen er i Norge :D

Lenke til kommentar

Svenske Digitalfoto har hatt test av Pentax X70 superzoom.

Canon SX1 IS kom best ut, Nikon P90 og Pentax X70 var ganske like med noen forskjeller.

P90: Ikke spesielt skarpe bilder, LCD av dårlig kvalitet og dårlig ved høy ISO.

X70: Svak AF på lengre brennvidder, best på ISO 1600 og føles billig.

Her har gode gamle Pentax rotet til med byggekvalietet, litt synd med tanke på hvordan de bygger speilrefleksene.

Sammenligning i prisguiden.

Fovi har X70 til 3995,-

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar
Hmmnei får klare meg med K20d ei gooood stund til! :whistle:

Jeg er i ferd med å konkludere det samme. Det jeg har sett så langt kan jeg ikke forsvare å bruke en månedslønn på. Jeg ser til stadighet at en lanseringspris på 1300 euro blir nevnt. Vi kan vel trygt ta en 10x på det for å få norske kroner, om ikke 12x. Og så dette nye batterigrepet og nye batteri.. *grøss*

Pentax-eiere ser dessuten ut til å være flinke til å underby seg selv når de skal selge kamerahus. Jeg så en K100D senest i dag til 1200kr. En K20 er vel knapt verdt 3000kr nå som K7 blir lansert.. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...