Asbjeurn Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Ja, eg kom til å tenka på at det nye patentet kanskje heller opnar for eit meir kompakt prisme, enn lenger veg frå objektiv til sensor. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Det er spennende uansett hva det blir. En ting jeg ikke skjønner når de lager dSLR. Ta f.eks. K200D og K20D(og modellene før). Kvalitetsmessig er det ikke stor forskjell på husene, så hvorfor lager de ikke en type hus/skall og gjør forskjell på de med innmaten. Det må bli billigere med en produskjonlinje istedet for to. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Hum ... Liker jeg dette?Første inntrykk av det Simen1 sier; nei, jeg liker det ikke. Jeg ønsker virkelig en etterfølger til K20D, altså K30D. En K?D vil nok bli for dyr for meg (feil side av 15k), helst ønsker jeg en K30D som lander prismessig rundt der K20D er i dag før jeg kjøper noe nytt. (Fremdeles student i 7 mnd til før jeg kan smykke meg med M.Sc tittelen). Så jeg håper spekulasjonene dine er "off the mark" denne gangen, Simen1. Mvh, Beej80 Om det kommer en K7D med APC-H sensor som skissert for ~10 innlegg siden så kan den umulig prises så høyt som Nikon D700. Et mer naturlig prissjikt er ~12000 kr i starten (omtrent samme som K200D hadde ved lansering) og et par tusenlapper lavere et halvår senere. Fra venstre:2. K20D Aha, nå ser jeg det. Da er det kun kamera nr 1 som er nytt og ukjent. Kan ikkje dette opna for ein fullformatsensor der ein fortsatt kan bruka dei "gamle" DA-objektiva? Flyttar ein det fokale punktet (rette uttryket?) framover, betyr det jo at bildet dekkar ei større flate på sensorsida. Det vil gjøre omtrent det samme som en mellomring. Problemet er at svært mange objektiver ikke vil klare å fokusere på uendelig med en sånn løsning. (Dårligere lysstyrke er en annen og langt mindre alvorlig bieffekt). Mulig det vil gi noen triste optiske bieffekter for særlig vidvinkler. (K-ryeng: Kom gjerne med noen kommentarer her siden jeg er på tynn is ) Glemte det nesten, husk at Pentax har sagt at det ikke blir noe elektronisk søker, og at de holder seg til standard K-fatning. Og heller ikke fullformat. Eller APS-H. Uten mer detaljerte bilder enn det vi har, lar jeg selv være å spekulere, men holde meg til fakta, i noen grad. Dessuten er denne nykommeren, la oss kalle den for K7, ment til å selges ved siden av K20D og ikke egentlig erstatte den, i følge Pentax. Kan tenke meg at utvalget blir stokket litt om på for å tilpasses markedet. En ting er hva de sier offisielt, en annen ting er hva som egentlig skjer bak kulissene. Spekulasjoner er gøy! Det kan godt hende "K7D" plasserer seg over K20D i spesifikasjoner og pris ja. Da vil nok K20D forbli i utvalget en stund til. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Om det kommer en K7D med APC-H sensor som skissert for ~10 innlegg siden så kan den umulig prises så høyt som Nikon D700. Et mer naturlig prissjikt er ~12000 kr i starten (omtrent samme som K200D hadde ved lansering) og et par tusenlapper lavere et halvår senere. Ca. €1500 er prisen det snakkes om, så enig der. K20D startet i følge Prisguiden på ca. 10500, og var nede i 6000 senhøsten 2008. En ting er hva de sier offisielt, en annen ting er hva som egentlig skjer bak kulissene. Spekulasjoner er gøy! Uten tvil. Et par ting kan man dog utelukke, ettersom Samsung samarbeider med Pentax. Jeg går ut fra at de satser på litt ulike ting. Pentax tar seg av det tradisjonelle, Samsung virker det som går mer etter f.eks. Panasonic. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 En ting er hva de sier offisielt, en annen ting er hva som egentlig skjer bak kulissene. Spekulasjoner er gøy! Men det er vel uansett tvilsomt om dei vil lansera eit fullformatkamera. Dei måtte jo då ha sett i gang eit voldsomt produksjonsapparat for å få på plass eit sett med linser som tilfredsstiller proffmarkedet. Det ville vera sjølmord å lansera eit fullformatkamera, og så må kundane venta i eit par år på å få eit brukande sett med objektiv til kameraet. Eit alternativ er jo at dei kan starta opp att produksjonen av FA-objektiva for å ha noko å tilby til dei får på plass eit nytt sett med fullformatobjektiv. Eit anna alternativ er å bruka same innfatning som på 645D. Dei får ikkje utnytta objektiva maksimalt, men dei får i alle fall bilde utan svarte hjørne. Aberet med dette alternativet er at dei får vel ikkje kameraet så kompakt som dei kunne tenka seg, så det er vel eit nokså lite sannsynleg scenarium ... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Et par ting kan man dog utelukke, ettersom Samsung samarbeider med Pentax. Jeg går ut fra at de satser på litt ulike ting. Pentax tar seg av det tradisjonelle, Samsung virker det som går mer etter f.eks. Panasonic. For meg virker det som samarbeidet kun gjelder speilrefleks og ikke noe annet. I grove trekk tror jeg Samsung står for utvikling av det elektriske mens Pentax står for mekaniske og optiske. Hvis Pentax/Samsung lar seg inspirere av Panasonic/Olympus sin Micro Four Thirs så tror jeg de vil samarbeide på grunn av k-fatningen. Arbeidsfordelingen tror jeg blir rimelig likt som på speilrefleks. Hvis de velger å ikke samarbeide så tett som med speilrefleksene tror jeg fortsatt de vil kjøpe/lisensiere komponenter og systemer fra hverandre til bruk i disse kameraene. F.eks at Pentax kjøper elektronikken fra Samsung mens Samsung lisensierer k-fatningen til sitt bruk. Men det er vel uansett tvilsomt om dei vil lansera eit fullformatkamera. Helt klart. Jeg har ingen tro på noe fullformat fra Pentax. Deres format vil nok forbli APS-C (1,5x) og snart også mellomformat. Men jeg utelukker ikke at de også kommer med en "K7D" med kvadratisk APS-H sensor som kan brukes med nåværende DA-optikk. (Selektivt utsnitt: høydeformat eller breddeformat crop pga hjørneproblematikk) Lenke til kommentar
fototim Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Men det er vel uansett tvilsomt om dei vil lansera eit fullformatkamera. (...) Det ville vera sjølmord å lansera eit fullformatkamera, og så må kundane venta i eit par år på å få eit brukande sett med objektiv til kameraet.Dette argumentet blir stadig brukt, og jeg er delvis enig. Men ikke helt. Var det ikke sånn de aller fleste produsentene håndterte overgangen fra SRL til DSRL? Fortsatt har en del andre produsenter store hull når det gjelder såkalt digitaltilpassa optikk. Men de selger altså. Så jeg tror ikke at dette argumentet er almengyldig. En annen ting er at noenlunde komplett objektivpark for fullformat er langt fra umulig. Det Pentax kan gjøre, er å sette logoen sin på f.eks Tamron 28-75/2,8. Følger de så på med 17-35/2,8-4 og 70-200/2,8 har de en ganske komplett zoompark. Alle tre finnes allerede med K-fatning. Enkelt og greit, med null utviklingskostnader. De har allerede gjort dette med 18-250, så det burde være politisk mulig og. Hvis de ønsker. Men personlig håper og tror jeg at dette ikke skjer med det første. For de trenger å feste grepet bedre på det markedet som selger først, nemlig APS. Og for virkelig å feste grepet, trenger de en etablert firemodells serie. Først da er de klar for å prøve seg med fullformat. Og nå ser vi vel egentlig bort fra 645D? Jeg tror faktisk at de mener alvor med den. Å skulle etablere to systemer, samtidig som de opprettholder APC, det blir vel litt i overkant? Selv Sony med sine ressurser, ville nok kvidd seg litt på en sånn satsig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Såkalt digitaltilpassa optikk er vel bare optikk med redusert bildesirkel - for reduserte produksjonskostnader sammenlignet med fullformat med samme brennvidde. En fordel med overgangen fra 35mm film til digitale cropformat er at man kunne bruke de gamle fullformatobjektivene. Motsatt vei kan man ikke bruke optikk med redusert bildesirkel på fullformat. Det er et klart hinder for bakoverkompatibiliteten som brukere med en digital optikksamling vil merke. Jeg synes ikke det argumentet er helt på bærtur selv om det skulle være en smal sak å enten restarte produksjonen av gammel FA-optikk (gjerne med nytt ytre design) eller merke om Tamron-objektiver. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Så var det den lille detaljen om at Pentax offisielt har avkreftet at de skal arbeide/lansere noe FF i "nærmeste fremtid" - and then some ... Lenke til kommentar
fototim Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 (endret) ... Jeg synes ikke det argumentet er helt på bærtur selv om det skulle være en smal sak å enten restarte produksjonen av gammel FA-optikk (gjerne med nytt ytre design) eller merke om Tamron-objektiver. La meg sitere meg selv Første setning: "Dette argumentet blir stadig brukt, og jeg er delvis enig. Men ikke helt." Endret 23. april 2009 av fototim Lenke til kommentar
# offline Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 Hvor mange av oss ville kjøpt ett Pentax FF dSLR? De fleste av oss har bruk for crop-faktoren dagens APS-C kameraer gir oss. Devisor er den eneste jeg kommer på som kanskje ville ha gjort nytte av en Pentax FF. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Kun de som jobber med foto og lever av det kan ha bruk for fullformat. Hobbyfotografer som gjør det for gøy har isåfall alt for mye penger og alt for lite vett. Føler for eksempel at jeg ikke helt har for vane av å lage reklameplakater på 10x17 meter. Lenke til kommentar
wailer Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 kommer ikke til og kjøpe et Pentax FF dSLR, eneste som nå kunne fått meg til og kjøpe et nytt Pentax dslr er om det kommer med gps og kanskje video. er ofte ute og reiser og liker og kunne sette av på kart hvor jeg har hvert som i iphoto, slev om nyeste iphoto fortsatt er ganske ubrukelig med og plassere steder på kart. kommer k30d med gps kjøper jeg det, kommer det uten fortsetter jeg med k20d Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Tanken om Pentax FF er gøy bare fordi man kunne brukt all den gamle optikken på en skikkelig måte. Lenke til kommentar
johnny87 Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 hei jeg har no en samsung gx-1l men har i nærmere fremtid tenkt å investere i ett nytt kamerahus siden jeg har pentax linser. vil ha ett bra kamera men ikke ett altfor dyrt (ca. 7000 - 8000) Hva anbefaler dere av det som er og kanskje er på vei? Håper på svar:) PS er Pentax like bra/bedre enn canon og nikon kameranene??? Lenke til kommentar
Fredrik Gløckner Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Hva anbefaler dere av det som er og kanskje er på vei? Det er jo vanskelig å anbefale noe som er på vei, siden det ennå ikke er kjent. Hvis du vil vente, så vent å se, foreslår jeg. PS er Pentax like bra/bedre enn canon og nikon kameranene??? Hehe, dette er et morsomt spørsmål. Jeg tror ikke noen kan gi et objektivt svar. Lenke til kommentar
johnny87 Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Hva anbefaler dere av det som er og kanskje er på vei? Det er jo vanskelig å anbefale noe som er på vei, siden det ennå ikke er kjent. Hvis du vil vente, så vent å se, foreslår jeg. PS er Pentax like bra/bedre enn canon og nikon kameranene??? Hehe, dette er et morsomt spørsmål. Jeg tror ikke noen kan gi et objektivt svar. Ja tror jeg kommer til å vente litt, kommer sikkert snart noe nytt. får heller kjøpe linse å kose meg med samsungen imens:P Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 PS er Pentax like bra/bedre enn canon og nikon kameranene??? Nei - det kan de jo umulig være siden de selger mye mer og de fleste ikke velge Pentax ... 8o) Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 (endret) PS er Pentax like bra/bedre enn canon og nikon kameranene??? Nei - det kan de jo umulig være siden de selger mye mer og de fleste ikke velge Pentax ... 8o) hehe Endret 24. april 2009 av Phaser_ Lenke til kommentar
espenoen Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 hei jeg har no en samsung gx-1l men har i nærmere fremtid tenkt å investere i ett nytt kamerahus siden jeg har pentax linser. vil ha ett bra kamera men ikke ett altfor dyrt (ca. 7000 - 8000) Hva anbefaler dere av det som er og kanskje er på vei? Håper på svar:) PS er Pentax like bra/bedre enn canon og nikon kameranene??? Jeg er i akkurat samme situasjon (Har GX-1L, skal oppgradere). Tror jeg vil anbefale K20D. Det kommer alltid noe nytt og det vil alltid være dyrt i starten. K20D får du jo for under det beløpet du skisserer og det som har kommet av offisiell informasjon, tyder vel på at det blir en mindre oppgradering av K20D. Uansett vil GX-1L -> K20D være en mye større oppgradering enn K20D -> det som kommer. Grunnen til at jeg venter, er at jeg ikke prioriterer oppgraderingen nå (finanskrise... ). Men K20D vil sikkert være den naturlige oppgraderingen for meg etter at K30D (eller hva det nå blir) er lansert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå