Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.


Anbefalte innlegg

noen som har noen erfaringer de vil dele med en nybegynner innen Pentax speilrefleks??

1: Kameraet er etter all sannsynlighet bedre enn deg i lang tid fremover.

2: Det er ikke teknikken som teller, men resultatet.

3: Det er vanskelig å ta gode bilder. Å trykke på utløserknappen er lett nok, men å uttrykke noe av verdi krever pokkers hard jobbing, tålmodighet og omtanke.

 

Det jeg prøver å si er ikke at det er dumt å kjøpe et ålreit kamera. Tvert imot. Det viktige er å være bevisst på at det nå bare er egen kreativitet og egne evner som setter stopperen; utstyret setter ingen begrensninger, minnekort og lagringsplass er så godt som gratis – og for noen hundrelapper får man trykt en bok på blurb.com. Det er ikke mulig å komme opp med unnskyldninger å gjemme seg bak når resultatene ikke blir som man håper på, men om man snur det litt på hodet og ser på mulighetene en faktisk sitter med er utfordringen ganske morsom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg prøver å si er ikke at det er dumt å kjøpe et ålreit kamera. Tvert imot. Det viktige er å være bevisst på at det nå bare er egen kreativitet og egne evner som setter stopperen; utstyret setter ingen begrensninger,

Bra formulert, selv om jeg mener dette gjelder for samtlige DSLR kamera på markedet i dag.

 

Blir selv stadig vekk brutalt straffet for eget slurv (kan egentlig ikke skylde på manglende kunnskaper heller lengre - jeg vet bedre, men klarer ikke alltid følge opp).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Nei jeg bruker CS-205, orginal Pentax, men jeg antar at den du prater om gjør omtrent samme jobben.

Kontakta ser i hvert fall identisk ut på den du prater om, dømt ut fra bilde jeg fant på amazon.

Det du risikerer å miste er muligheten til å låse lukkerenknappen. Det vet jeg ikke om Canon har. Med mulighet for låsing kan du bruke kamera som "automatisk fuglefanger" hvis du setter opp kamera til å eksponere når noe kommer inn i fokusområdet.

 

Kanskje noen canonister kan svare på om canon sin lar seg låse?

Lenke til kommentar
noen som vet hvorfor jeg ikke får til å trykke på Shake reducion i menyen på mitt k10d?

det er der men det går ikke ann å trykke på d!

Fordi når du har F, FA, DA optikk, eller avarter av disse, på kamera, da får det brennviddeinformasjon fra en liten chip i objktivet. Da har du altså ikke bruk for denne innstillingsmuligheten.

 

Hvis du derimot monterer K, A, skrufatning, M, eller avarter av disse, da mangler chipen. Dermed vet ikke Shake Reduction hvilken brennvidde objektivet har, og er avhengig av din hjelp. Da er altså denne menyfunksjonen tilgjengelig. Der kan du altså manuelt fortelle kameraet hvilken brennvidde du bruker, slik at det vet hvor mye det trenger å kompensere for bevegelser.

 

Ble det begripelig, eller uttrykte jeg meg for knotete?

Lenke til kommentar
noen som vet hvorfor jeg ikke får til å trykke på Shake reducion i menyen på mitt k10d?

det er der men det går ikke ann å trykke på d!

Fordi når du har F, FA, DA optikk, eller avarter av disse, på kamera, da får det brennviddeinformasjon fra en liten chip i objktivet. Da har du altså ikke bruk for denne innstillingsmuligheten.

 

Hvis du derimot monterer K, A, skrufatning, M, eller avarter av disse, da mangler chipen. Dermed vet ikke Shake Reduction hvilken brennvidde objektivet har, og er avhengig av din hjelp. Da er altså denne menyfunksjonen tilgjengelig. Der kan du altså manuelt fortelle kameraet hvilken brennvidde du bruker, slik at det vet hvor mye det trenger å kompensere for bevegelser.

 

Ble det begripelig, eller uttrykte jeg meg for knotete?

ok.

har en gamel sigma 70-200mm. når jeg monterer på den så går det ikke ann å ta bilder og ikke ann å stille på SR i menyen.

hva kan gjøre dette?

Lenke til kommentar
har en gamel sigma 70-200mm. når jeg monterer på den så går det ikke ann å ta bilder og ikke ann å stille på SR i menyen.

hva kan gjøre dette?

 

Gå inn i custom meny, og fana "custom setting" og set "using aperatur ring" til permitted.

 

Bruk kamera i M-Modus, foreta lysmåling via green bottom,(Då høyres eit swisj) og du får opp lukkartid. Om du må korrigere blender, må du ta ny lysmåling for å korrekt lukkartid.

 

SR-Brennvidde stilles på i første fane "rec mode" på input focal length.

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar
har en gamel sigma 70-200mm. når jeg monterer på den så går det ikke ann å ta bilder og ikke ann å stille på SR i menyen.

hva kan gjøre dette?

 

Gå inn i custom meny, og fana "custom setting" og set "using aperatur ring" til permitted.

 

Bruk kamera i M-Modus, foreta lysmåling via green bottom,(Då høyres eit swisj) og du får opp lukkartid. Om du må korrigere blender, må du ta ny lysmåling for å korrekt lukkartid.

 

SR-Brennvidde stilles på i første fane "rec mode" på input focal length.

det der skjønnte jeg ikke en ting av.

Lenke til kommentar
det der skjønnte jeg ikke en ting av.

 

Har du bruksanvisning ? om ikkje last den ned her: http://www.fovi.no/accounts/433774/File/Br...r/SLR/11087.pdf

 

Gå til side 33,34,35 og still Using aperture ring til permitted.. (nest siste funksjon under denne menyen)

Du kan no ta bilder med eldre objeketiver, men uten korrekt lysmåling. For å få lysmåling og korrekt eksponering, still kamera i M-modus. (Side 156 i manual) Sikt på det du skal ta bilde av og trykk på den knappen med en grønn prikk i, ca 1,7 cm frå avtrekksknappen. Du vil no høyre eit swisj, og kamera foretar ei lysmåling, og du vil få opp ei ny lukkartid i søkar. Er denne lukkartida for lang, må du endre blendaråpning ved å vri på den ringen bak på objeketivet med tal på. Desto lavere tal, desto større høl, og kortar lukkar tid. Trykk på den svarte knappen med ein grønn prikk i en gang til, og du får ei ny lysmåling

Gjenta prosessen til du finn ei lukkartid som passer.

 

NB! Dersom objektivet er merka med A, på den ringen der alle tala står. Skru då til A, då slipp du å justere noko i menyen, eller bruke M-modus og grønn knapp..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...