Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Jeg skal være den første som innrømmer at jeg kan ha feil.

Men jeg ser det som meget lite sannsynlig at Pentax kommer med fullformat på lang tid.

Jeg tror heller ikke en eventuell K1D, om den skulle bli lansert i år, vil ha en fullformat sensor.

Pentax har satset alt på crop-formatet, og jeg tror ikke de har musklene til å hevde seg blandt Canon/Nikon/sony i fullformat. Isåfall har de tenkt alt for kortsiktig med tanke på de nye objektivene som de har kommet ut med de siste årene.

Hadde disse objektivene støttet fullformat så hadde det kanskje kommet.

Jeg har heller mye større tro på at de går for en kvadratisk sensor som utnytter lyskjeglen fra objektivene de allerede har. Og det syns jeg er en langt mer interessant tanke også.

Jeg har sagt det før, og sier det igjen, jeg håper virkelig ikke at Pentax kaster seg på fullformat-gimmicken med det første. Jeg ser mange flere fordeler for de med å satse på en kvadratisk bildesensor.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det vel heller ingen andre grunner enn bakoverkompatibilitet til at akkurat 36x24mm er et bra format. Pentax kan jo godt velge å ha et større sprang enn Canon og Nikon. F.eks fra 24x16mm til 60x45mm og få bakoverkompatibilitet med optikk i en annen klasse.

Lenke til kommentar

En pro 645D som lages i få eksemplarer til en meget høy sum pr. stk. Det trur jeg kan komme.

Ett Pentax FF hus, ikke før om 2-3 år. Pentax har bygd opp ett godt utvalg av DA optikk, det er dårligere med FA optikk. Tviler på at Pentax har planer om å selge FF hus og så be kundene kjøpe brukt FA optikk på ebay :roll:

En Kx utgave av APS-C, det har vært noe :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg ser vel egentlig kun en grunn til å ønske meg FF, og det er bedre søker. Jeg er ikke intersert i å betale tusenvis ekstra for den ene fordelen.

Syltynn DOF er sikkert fint og flott det, men ikke helt min greie. Lyssterk optikk på APS holder lenge til mitt bruk.

Så gi meg heller en virkelig killer av et APS kamera. Fordelene ved APS oppveier for min del ulempene. I hvert fall der jeg står i dag.

Et annet argument for FF er selvfølgelig signaleffekten i markedet. Sånn i forhold til det å bli tatt seriøt. Men når 645D kommer, så vil det være et mye sterkere signal enn et "Me to" FF kamera.

Lenke til kommentar
Dette intervjuet tror jeg vi bør ta med en klype salt.

Kamera & Bild er ikke akkurat et magasin med stor integritet. En stor del av artiklene deres er direkte oversettelser av oppkjøpt stoff.

Journalisten fra Kamera & Bild går nå ut på Fotosidan.se og nyanserer sin tidligere uttalelse om at Samsung NX vil bruke K-fatning. Nå sier han "att det skulle finnas en koppling bakåt till GX20, alltså att man ska kunna använda K-objektiv."

Da blir dette atskillig mer troverdig i mine øyne.

Lenke til kommentar
Syltynn DOF er sikkert fint og flott det, men ikke helt min greie. Lyssterk optikk på APS holder lenge til mitt bruk. Så gi meg heller en virkelig killer av et APS kamera. Fordelene ved APS oppveier for min del ulempene. I hvert fall der jeg står i dag.

Enig i det. Jeg vil heller ha den ekstra telen som crop gir enn ennå større dybdeskarphet enn det f/2,8 gir.

Journalisten fra Kamera & Bild går nå ut på Fotosidan.se og nyanserer sin tidligere uttalelse om at Samsung NX vil bruke K-fatning. Nå sier han "att det skulle finnas en koppling bakåt till GX20, alltså att man ska kunna använda K-objektiv." Da blir dette atskillig mer troverdig i mine øyne.

Glimrende! Da betyr det nok en adapter a la den mellom FT og microFT.

Jeg har heller mye større tro på at de går for en kvadratisk sensor som utnytter lyskjeglen fra objektivene de allerede har. Og det syns jeg er en langt mer interessant tanke også.

Jepp, det hadde vært noe. Det gikk noen rykter om 1,3x crop men det kan godt bety endring av formatet. Om ikke kvadratisk så kanskje høyere og bredere slik at man kan velge 16:9, 3:2 eller 4:3-format.

Her har jeg innskrevet 4 ulike formater i den samme bildesirkelen:

post-3851-1236592032_thumb.png

Fra bredest til høyest: 16:9, 3:2, 4:3 og 5:4. De grå hjørnene faller utenfor bildesirkelen. Det gjør altså ikke noe at hjørnene på sensoren er noe utenfor bildesirkelen siden de ikke utnyttes likevel.

Her har jeg også lagt til høydeformatet 4:5

post-3851-1236592409_thumb.png

Lenke til kommentar

Meiner vagt å huske at ein har diskutert Katz Eye tidligare i tråden. Men... Har vi nokon erfaringar med dei billige ($30) kinesiske ebay split screenane?

Som oftest så får ein det ein betaler for... ;) Men om forskjellen ikkje er alt for stor, så er det fristande å handle inn ein billig knock-off.

[Edits: Skrivefeil og @£$@€ knoting]

Endret av Kenneth_S
Lenke til kommentar

Jeg har ikke direkte kjennskap til hvordan de funker. Men det dukker med jevne mellomrom opp folk på DPR og Pentaxforums som har prøvd de. Noen er storfornøyd, mens andre blir skuffa. Jeg har inntrykk av at felsteparten er fornøyd. Jeg har og inntrykk av at det har med hvilken leverandør de satser på. Så mitt råd er å søke på disse to plassene, om du vil ha split screen. Plukk deg ut noen som er fornøyd og bestill fra samme firma. Bommer du, så har du ikke tapt noen formue.

Ellers så er jeg storfornøyd med øyemuslingen som forstørrer søkerbildet fra Pentax, http://fovi.no/productview/19410795/ Den har ikke split screen, men den funker bra for meg. Split screen gir større trygghet i forhold til manuell fokus, men jeg synes at den kan bli litt forstyrrende i søkerbildet.

Lenke til kommentar
Ellers så er jeg storfornøyd med øyemuslingen som forstørrer søkerbildet fra Pentax, http://fovi.no/productview/19410795/ Den har ikke split screen, men den funker bra for meg. Split screen gir større trygghet i forhold til manuell fokus, men jeg synes at den kan bli litt forstyrrende i søkerbildet.

Aye.. takker for tilbakemelding. Ser at en del splitt prismer faktisk blir solgt med 0-ME53 i pakke også. Øyemuslingen er forsåvidt også interessant. Men har også der lest litt varierende tilbakemeldinger. Blant annet at info i søkerbildet kan forsvinne ut (må flytte øynene litt for å få med seg alt).

Lenke til kommentar
Øyemuslingen er forsåvidt også interessant. Men har også der lest litt varierende tilbakemeldinger. Blant annet at info i søkerbildet kan forsvinne ut (må flytte øynene litt for å få med seg alt).
Ja det stemmer at du kan miste informaasjon med øyemusling. Fordi søkerbildet blir forstørra inne i den lille ruta, havner tallene og slikt helt i ytterkant. Så for ikke å miste den må du plassere øyet riktig. Men dette er nok mye en tilvendingssak. Etterhvert plasserer du nok øyet riktig uten å tenke over det. Og noe stort problem er det ikke etter min mening, så sant du ikke bruker briller i søkeren.
Lenke til kommentar

www.amateurphotographer.com har en artikkel om Hoya/Pentax sine framtidige planer. Lite opplysninger som vanlig :hrm:

Google oversettelse for de som ikke liker nynorsk:

Pentax har antydet at planene om å lansere en entusiast-level digital SLR senere i år, men innrømmer at det DSLR har blitt truffet av den økonomiske nedgangen og "hard konkurranse.

Lanserte for et år siden, K20D er en 14,6-millioner-pixel "mid-range"-modellen.

Det nye kameraet er ventet å innføre "nyskapende"-funksjoner, samt forbedringer i menyen, håndtering og Live View-systemet, sa Pentax USA produkt markedsføring og support manager John Carlson.

I et intervju med Amateur Photographer sa han at firmaet ikke ønsker å miste fokus på oppføring nivå eller entusiast-markedet.

I mellomtiden, Mario Britschgi, leder for markedsføring på Pentax Europas Imaging Systems Division inntatt: "I DSLR segment vi ikke vil nå våre mål for denne regnskapsår (sluttet mars 2009).

"Economic downtrend absolutt har hatt en innvirkning på virksomheten vår fremgang, men også konkurranse mellom de få DSLR spillere ble ganske sint i fjor."

Britschgi sa at Pentax vil satse på lønnsomhet, om nødvendig være på bekostning av markedsandeler. 'If only a smaller market position allows us to do so, we will accept and adapt accordingly,' he told us. Hvis bare en mindre markedsposisjon gjør at vi kan gjøre det, vil vi akseptere og tilpasse seg deretter, "sa han til oss.

Men Pentax sier det vil fortsette å forfølge sine mål å oppnå en 10% andel av DSLR markedet.

Nyheten kom som Pentax gjenopplivet planlegger å lansere den langvarige ventet medium format digitalt kamera.

Altså...

K20D er "mid-range" modell

K-m er "entry-level" modell

K200D er noe mellom disse to.

Pentax skal komme med en "entusiast" modell i år.

K20D får ikke en etterfølger ifølge diverse intervjuer.

Hvis Pentax skal ha foten inne i begynner-modell, mellomklasse og entusiast-modell, da regner jeg med at det blir K-m, K200D/K20D(slått sammen til en modell) og en ny entusiast-modell... :hmm:

Det er flere skremte Pentaxianere som trur det blir en annen type fatning. Jeg tviler på dette og trur ikke det blir noe FF. Det blir APS-C hele veien.

Flere linker:

[PMA09] "K20D" and will launch this summer with a different concept of the new SLR

Ricehigh's oversettelse av linken ovenfor.

Har postet denne tidliger, Pentax på PMA. Sjekk videoen fra 00:55 og utover.

Lenke til kommentar

Jeg tror K200D-klassen fases ut. Den blir for inneklemt mellom nybegynner og midtsjiktet. Værtetting og forsterket chassi er noe som tilhører midtsjiktet hos de fleste konkurrerende merker. Pentax har tatt seg opp i markedet ved å tilby dette i en klasse under det konkurrentene har gjort. Nå tror jeg denne sjarmoffensiven er over.

Fra nå tror jeg det blir:

Nybegynnersjiktet (konsument) - veldig kostnads og prisorientert (K-m)

Midtsjiktet (konsument) - for de kvalitetsorienterte og funksjonsorienterte som veier egenskaper opp mot pris (K20D)

Toppsjiktet (konsument) - for de som skal ha det beste og bryr seg mindre om prisen (K1D?)

Toppsjiktet (yrkesfotografer type studio) - 645D

Den nye "K1D" kan muligens tilby nye ting som større sensor uten å miste kompatibilitet med dagens Pentax-optikk, HD video, HDMI ut, kompensasjon mot vignettering, CA og sikkert noen flere godsaker.

Lenke til kommentar
Meiner vagt å huske at ein har diskutert Katz Eye tidligare i tråden. Men... Har vi nokon erfaringar med dei billige ($30) kinesiske ebay split screenane?

Som oftest så får ein det ein betaler for... ;) Men om forskjellen ikkje er alt for stor, så er det fristande å handle inn ein billig knock-off.

Jeg har en billig utgave kjøpt på eBay, og er svært fornøyd. Den er basert på Minolta X700, mens Katz Eye er basert på Nikon K3. Mitt tregeste objektiv er 3.2, det er mulig man blir mindre fornøyd om man har trege zoomobjektiver. Jeg har også O-ME53.

focusingscreen.com har noen eksempler på hvordan ulike mattskiver ser ut.

Lenke til kommentar
...

K20D får ikke en etterfølger ifølge diverse intervjuer.

...

Det er klart at de har planer om en etterfølger. Skulle de lansere et nytt entusiastobjektiv i APS klassen (DA 15/4 Ltd), samtidig som de forteller at de vil avslutte sitt APS engasjement i entusiastsegmentet?

Det er ikke det de sier, hverken i orginalteksten eller i din oversettelse. De sier faktsik det stikk motsatte "Pentax has hinted at plans to launch an enthusiast-level digital SLR later this year...", og fortsetter "The new camera is expected to introduce 'innovative' features, along with improvements to the menu, handling and Live View system, ..."

Det er viktig at vi er språklig presise i slike sammenhenger. Det blir sagt at K20D ikke kommer til å få en oppfølger (ikke i dette intervjuet, men i andre), men selvfølgelig kommer det en etterfølger. Det er en ganske stor forskjell. En oppfølger er en videreutvikling av en eksisterende modell (en K20D super e.l.), mens en etterfølger er et nytt kamera i samme (eller eventuelt omtrent samme) klasse.

Veldig mye av den informasjonen som flyter rundt bygger på omtrentlige oversettelser av japansk, eller japanesere som snakker engelsk uten å kjenne språkets nyanser fult ut.

Lenke til kommentar

Vil ikke en K20D super være kun en K20D med noen ekstra gadget's inkludert?

Skulle de lansere et nytt entusiastobjektiv i APS klassen (DA 15/4 Ltd), samtidig som de forteller at de vil avslutte sitt APS engasjement i entusiastsegmentet

Pentax har aldri hatt entusiast dSLR, de har planer om å lansere ett.

K20D er en såkalt "mid-range" dSLR.

Hvem har skrevet/fortalt at Pentax vil avlutte sitt APS engasjement?

De har kun APS dSLR og alle nye objektiver er beregnet på APS-C.

De vil ikke være utelatt fra "entry-level", derfor lanserte de K-m.

Og de ønsker seg en plass i entusiast klassen også, derfor kommer de med en ny modell. Sikkert noe som kan konkurere mot Nikon D300 eller bedre.

En oppfølger er en videreutvikling av en eksisterende modell (en K20D super e.l.), mens en etterfølger er et nytt kamera i samme (eller eventuelt omtrent samme) klasse.

Hvis de slår sammen K200D og K20D til en enhet for å dekke "mid-range" segmenetet vile det ikke være en direkte oppfølger til K20D bare for at den har samme sensor og er mer avansert etc. Huset kan f.eks. være mindre, bruker AA batt. Pentaspeil istedet for pentaprism, kun ett velger hjul/e-dial osv...

Veldig mye av den informasjonen som flyter rundt bygger på omtrentlige oversettelser av japansk, eller japanesere som snakker engelsk uten å kjenne språkets nyanser fult ut.

Det er sant. Mye feil informasjon, dårlige oversettelser og rykter der ute. Men folk får trekke sine egne konklusjoner ut av det de leser. Hoya/Pentax gir ikke ut mye info.

Det virker som at du ønsker/trur det kommer en K20D super. Mens jeg ønsker/trur det kommer noe annet.

Hvis Pentax skal ha foten inne i begynner-modell, mellomklasse og entusiast-modell, da regner jeg med at det blir K-m, K200D/K20D(slått sammen til en modell) og en ny entusiast-modell... hmm.gif

Det er flere skremte Pentaxianere som trur det blir en annen type fatning. Jeg tviler på dette og trur ikke det blir noe FF. Det blir APS-C hele veien.

Lenke til kommentar

Om K20D er entusiast eller mid range kommer an på øynene som ser. Jeg for min del er ganske entusiastisk over for det ;)

Spøk til side. Sånn som jeg ser det, lå opprinnelig K20D et sted i mellom mid range og entusiast. Ytelsen var mid range, mens huset var mer entusiast med værtetting og byggekvalitet over typisk mid range.

Det virker som du misforstår meg litt North. Jeg skiller mellom ordene oppfølger og etterfølger. Oppfølger er mer av det samme, med litt småflikking, altså K20Ds. Mens etterfølger representerer en virkelig viderutvikling.

Jeg ønsker en etterfølger, med bedre ytelse. Altså et kamera som nærmer seg den typiske entusiastklassa. De ryktene jeg fester min lit til, går i retning av dette. Ikke virkelig radikale ytelsesbedringer, men tross alt reele bedringer på både AF og fps, og bedre LV (eventuelt med HD). Ryktene går og i retning av en mer kompakt kropp enn nå, kanskje ikke så ulikt K200D(?).

I tillegg så hevder Roland Mabo at han vet hva det er som gjør at Pentax-representantene tåketaler om noe helt nytt. Han hevder at de vil gå over fra fasedetektert AF til kontrastdetektert AF, noe som skal gi rom for store bedringer.

Ulempen er at den nåværende optikken ikke er 100% kompatibel med denne nye kontrastdetekternede teknologien. På meg høres det ut som om vi da kan forvente omtrent status quo på AF med eksisternde optikk, og mer radikale bedringer på ny optikk. Men dette er mine spekulasjoner, rundt noe som foreløpig bare er et trykte.

Om dette med kontrastdetektering stemmer kan det og hende at Pentax tar en Olympus, at de oppgraderer eksisterende optikk med firmware. Men dette blir spekulasjoner på spekulasjoner. Tror det er best jeg gir meg nå :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Om K20D er entusiast eller mid range kommer an på øynene som ser. Jeg for min del er ganske entusiastisk over for det wink.gif

Spøk til side. Sånn som jeg ser det, lå opprinnelig K20D et sted i mellom mid range og entusiast. Ytelsen var mid range, mens huset var mer entusiast med værtetting og byggekvalitet over typisk mid range.

I agree :thumbup:

Men de blir kanskje å lage den mindre. Ganske surt for de fleste av oss, men flertallet er sikkert asiatere med små hender.

Det virker som du misforstår meg litt North. Jeg skiller mellom ordene oppfølger og etterfølger. Oppfølger er mer av det samme, med litt småflikking, altså K20Ds. Mens etterfølger representerer en virkelig viderutvikling.

Skjønner... Nå :)

Det var kommet en annen oversettelse på pentaxforums. Vet ikke om du har sett den?

En mer optimistisk oversettelse :)

DC Watch, IMPRESS

Title:PENTAX will introduce a new DSLR in the summer 2009, the concept changes from K20D. PENTAX has no relation to Samsung mirror-less camera.

In Photokina, PENTAX insisted in introducing successors of K20D and K200D by the summer. What has been developed by PENTAX?

Many PENTAX freaks anticipated no DSLR introduction in PMA 2009 but they want to know the move of PENTAX.

DC Watch interviewed Mr. Taku Kawauchi, a planning group manager, PENTAX imaging system company, HOYA. He got the manager post in March 2009.

-----K20D class model will not be a direct successor of K20D?

Mr. Kawauchi had been publicity management before PMA, so he knew very well the past published information by PENTAX. Before DC Watch asked questions, he mentioned 2 models of DSLR.

PENTAX developed 2 DSLR models in September 2008, Photokina season, but PENTAX revised development roadmap after Photokina; K20D class model will hit the market by the summer 2009, K200D class model will hit the market in the New Year season 2010.

"This in not because the world-wide recession. PENTAX revised the plan to introduce K20D class DSLR after the hard discussion. Although now PENTAX cut some lenses and T/C on the lens- developing roadmap, PENTAX plans to reintroduce the lenses afterward." Mr. Kawauchi said.

PENTAX plans to revise standard DA lenses that will to be fit to new K20D class model (this is not a direct successor of K20D).

Mr. Kawauchi said "When new camera will appear, you must know the whole thing about the reason of revising. Enjoy waiting."

"The lenses revising include no optical layout change, but refinement to fit to the new body."

What functions will new body have?

He did not mention specific things about it. "New body should have full functions in trend of DSLR world. If the functions are not enough, PENTAX users will get disappointed apparently."

PENTAX does not only seem to develop the new body with full latest function, but also the attitude of the K20D class model will be a competing thing.

'K20D class' means the model is not a direct successor of K20D.

Although many users like K20D body, Mr. Kawauchi think "K20D body maybe lack a certain attitude that PENTAX had for a long time."

" For instance, Limited lenses have many attractive features: precise design, easy to use and high performance. We can't evaluate the body that can not compete with rivals a few months after the release. What is the competence of PENTAX? This is the question for you."

Mr. Kawauchi hinted some things.

For instance, DA 15mm F4 ED AL Limited has the following features; a built-in hood is capable for handling and the design of the gauge area is very precise.

It seems to be a precision product. The lenses cap with embossed PENTAX logotype is well made because the logotypes correctly horizontal at the secure position.

These features are not high technology things, but from the PENTAX attitude that makes good things. The new camera should have such an attitude and the users will always love it "even in the bed."

Mr. Kawauchi said PENTAX evaluates size-factor because K20D is big to handle and PENTAX users want to have smaller bodies.

He said new DSLR will be so smaller than K20D that it should be match to DA Limited lenses.

He said K20D and K200D have a similar design scheme, but new K20D class DSLR will have a different design taste to 2010 new year season camera(K200D class DSLR).

He said "development staffs are very pleased to join the new DSLR projects. They think they could show the ability as PENTAX. The new model might be suitable for PENTAX users' expectation.

In addition, PENTAX mentioned the priority of 645D was higher than FF DSLR and the development of 645D resumed. In this interview, Mr. Kawauchi said the development of 645D is going on. DC Watch thinks PENTAX might make a presentation about 645D as a real product in PIE 2009 or later.

-----PENTAX has no relation to NX system

Mr. Kawauchi said they have completely no relation to NX system of Samsung.

But in other category, PENTAX have a partnership still with Samsung.

Mr. Kawauchi said "We did not know more than the information about mirror-less camera of Samsung from international news media after Photokina. In fact, there is no joint venture about NX system. Right now, we have no conversation about NX system and Lenses for NX."

The rumor that PENTAX and Samsung have a partnership about NX system is not correct according to Mr. Kawauchi.

Actually the partnership of PENTAX and Samsung deals the development of camera bodies, not lenses. (Samsung DSLR lenses are OEM of PENTAX.)

Also the rumor that Sigma and Samsung has a partnership about NX lenses was denied by Kazuto Yamamoto, Sigma president. ”Many people ask me about joint venture to Samsung, in fact Sigma has no business in the NX.”

DC Watch has no information about NX lenses manufacturer.

----PENTAX gives priority to K mount system more than a mirror-less system

"We want to make the product with the proud of a manufacture company."(Mr. Kawauchi)

Mr. Kawauchi said "We are interesting in the system change by the mirror-less method, however our priority is to complete our lens-system. Mirror-less system is worth to think about, but we have no plan right now." He mentioned that the focal point of PENTAX will be to develop DSLR as an optical maker, not mirror-less.

“We also have to develop 645D system. It needs power. Creating new lenses mount like NX system needs as huge power as a Full-frame DSLR system. If we can not comprehend that the new system is superior to K mount system in all aspects, we never enter the mirror-less category.”

At the end of the interview, Mr. Kawauchi said to PENTAX fans.

"Obviously there is world wide recession. We think recession mainly affects entry-level DSLRs. In high-amateur level category, customers will pay to the products that they love and want seriously".

"We, PENTAX want to make the product with the proud of a manufacture company. We will make severe cost-management, but pour money to the necessary parts and functions. We do not only want get the share of products. We want the users to buy PENTAX unique goods with their pleasure".

"In 2009, PENTAX will offer the cameras (compacts and DSLRs) that are not only good products, but also bring pleasure to users' hearts."

Det blir surt hvis optikken jeg har brukt 20K på ikke fungerer optimalt med de nye dSLR'ene til Pentax. Den kan bli tung å svelge.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar
Det blir surt hvis optikken jeg har brukt 20K på ikke fungerer optimalt med de nye dSLR'ene til Pentax. Den kan bli tung å svelge.
Jeg tror ikke du behøver å bekymre deg for at optikken vil får begrensinger i forhold til slik den fungerer i dag. Spørsmålet er heller om vi vil kunne utnytte eventuell ny teknologi fult ut. Det kan og hende at Roland er på bærtur, at vi bekymrer oss uten grunn.

Ellers så begynner jeg å føle at bildet blir en del tydeligere med denne oversettelsen. At Pentax vil rendyrke sine gamle kvaliteter, nemlig små robuste kameraer, som egner seg for turbruk. Brikkene i puslespillet faller mer logisk på plass.

Ellers er jeg ikke sikker på at du vil være negativ til eventuell krymping når du ser og føler det ferdige resultatet North. Pentax kan dette med å bygge smått, og samtidig beholde ergonomien. Om ikke du har prøvd det, vil jeg anbefale deg å prøveholde et DS hus. Det er lite, men sitter allikevel forbausende godt i mine nordiske mannehender.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Håper bare ikke størrelsen går ut over kvalitet eller noe sånt. Og jeg håper det blir BEDRE enn K20D, så jeg har en grunn til å skifte. Utrolig irriterende om støreduksjon blir dårligere, men bedre live view og autofokus f.eks. Alle pentaxrepresentantene har virket litt skeptiske til å kalle det er mer avansert kamera enn K20D, derfor jeg er litt skeptisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...