Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Ser at Tamron 10-24 ligger med "ventes på lager" hos flere forhandlere, er den ikke kommet til Pentax ennå som NorthPentax sier?

Tamron 10-24 har vært ventet på lager siden november. ETA-datoene har blitt forskjøvet ukentlig og vil nok fortsette med det en stund til siden Tamron selv har annonsert tilgjengelighet for 10-24 til Pentax i løpet av 2. kvartal i år. Jeg hadde en bestilling på den selv en stund men avbestilte på grunn av skuffende resultater i tester. Etter avbestillingen har jeg vært litt i villrede om hvilken vidvinkel jeg ønsker, helt til jeg så annonseringen av Sigma 10-20 f/3,5.

Kommer nok til å avvente kjøp av vidvinkel, og heller skrape sammen penger til 50-135 nå. Innen jeg har samlet nok penger til en vidvinkel er nok både Tamron 10-24 og nye Sigma 10-20 ute på markedet. Er enig at den nye Sigmaen ser bra ut på papiret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til de som er bekymra for videre samarbeid mellom Pentax og Samsung

http://www.amateurphotographer.co.uk/news/...ews_278096.html

Der forteller de at de lurer på når de skal lansere et nytt GX kamera

"We can't decide ourselves so we are talking to our partner."

De omtaler altså Pentax som partner offentlig, og de forteller at de har en dialog med partneren. Nuff said, tenker jeg.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Leste denne artikkelen tidligere idag. Fikk endelig svar på det jeg spurte på pentaxforums.

Godt å høre de fortsatt er i partnerskap. Klarer de å tenke litt logisk vil de samarbeide og gå i forskjellige retninger slik at de ikke konkurerer direkte mot hverandre. Nå må de bare danne ett partnerskap med Sigma og da er jeg fornøyd :new_woot:

Lenke til kommentar
Noen som vet om noen svenske nettbutikker som har stort Pentax utvalg av Objektiver?
Scandinavian Photo (www.scandinavianphoto.se)

Har sett litt på prisene på Scandinavianphoto.se og det er slettes ingenting å spare på å kjøpe i svenske kroner. Virker som de justerer for valuta.

Finnes det noen andre store "Pentax-forhandlere" hos søta bror med gode priser?

Egentlig litt rart at det ikke er noe og spare på å kjøpe utstyr i sverige pga kursen for tiden, har nettopp kjøpt meg fly billeter til india og der sparte jeg 2000kr pga kursen.

Jeg bor i norge men har postadresse i sverige også så slipper toll og moms

Lenke til kommentar
... Nå må de bare danne ett partnerskap med Sigma og da er jeg fornøyd :new_woot:
Jeg ser ikke helt hva vi forbrukere har å vinne på et slikt samarbeid. Heller ikke Pentax.

I tillegg har allerede Pentax et nært utviklingssamarbeid med Tokina.

Lenke til kommentar

Tilgang på sensorer er vel et tema. Tidligere har de jo, som du sikkert vet, benyttet Sony-konstruksjoner, og det er vel praktisk at fremtidige sensorer kommer fra en fabrikant som samarbeider med Pentax.

En kan vel tenke seg til at det kan føre til gunstigere priser, ikke minst også når Pentax slipper å utvikle egne løsninger.

Uansett, vi har vel neppe noe å tape på det? :)

Lenke til kommentar
Tilgang på sensorer er vel et tema. Tidligere har de jo, som du sikkert vet, benyttet Sony-konstruksjoner, og det er vel praktisk at fremtidige sensorer kommer fra en fabrikant som samarbeider med Pentax.
Samsung produserer sensorer i bøtter og spann.
Lenke til kommentar
... Nå må de bare danne ett partnerskap med Sigma og da er jeg fornøyd :new_woot:
Jeg ser ikke helt hva vi forbrukere har å vinne på et slikt samarbeid. Heller ikke Pentax.

I tillegg har allerede Pentax et nært utviklingssamarbeid med Tokina.

Hva "dere" forbrukere vil vinne på vet jeg ikke, tenker bare på meg selv :tease:

Hoya/Pentax, Samsung og Sigma. (Tenker da på Sigma's kamera del, ikke objektiv samarbeid)

Foveon sensor med 1,5 i crop på 6-8Mp i ett Pentax hus hadde vært nice.

Samsung lager bayer sensorer og bidrar Sigma med utvikling av Foveon sensor.

Hoya/Pentax står for kamerahusene mm.

Sigma SD-xx (APS-C) med SA fatning og Foveon til de som har en del Sigma SA optikk.

Pentax KxxD (APS-C)*

Pentax KxxxD (APS-C)* (*en av de i både bayer og foveon utgave)

Samsung GX-x (FF)

Pentax 645D

Samsung P&S/dSLR hybrid

OSV...

Lenke til kommentar
Samsung lager bayer sensorer og bidrar Sigma med utvikling av Foveon sensor.

Hoya/Pentax står for kamerahusene mm.

Sigma SD-xx (APS-C) med SA fatning og Foveon til de som har en del Sigma SA optikk.

Pentax KxxD (APS-C)*

Pentax KxxxD (APS-C)* (*en av de i både bayer og foveon utgave)

Samsung GX-x (FF)

Pentax 645D

Samsung P&S/dSLR hybrid

Åh, kunne en bare drømme om en Pentax 645D med 60x45mm Foveon-basert sensor og kanskje 20-25MP!!! Det hadde vært noe!
Lenke til kommentar

Før Sigma kjøpte opp 100% av Fovoen ville det sikkert ha vært mulig for andre å prøve seg på denne sensoren. Regner med Sigma tviholder på Foveon sensoren, det er det eneste som er bra med kameraene deres.

60x45mm foveon sensor på 20-25Mp, må vell regne med filstørrelser på ca. 60-70MB!!!?

RAW filer fra SD-14 er på 3,65Mp og ca. 10MB (2640pixler x 1760pixler x 3 lag)

Lenke til kommentar
Foveon sensor med 1,5 i crop på 6-8Mp i ett Pentax hus hadde vært nice.
Mulig det. Jeg har rett og slett ikke noe forhold til Foveon-sensoren, bortsett fra at jeg er blitt grundig vaksinert mot den i forhold til ISO støy. Kanskje bare fordommer.
Lenke til kommentar

"the consept has changed" "Not a K20D successor"

Jeg tipper han snakker om Pentax til tvillingbror til Samsung NX.

"I would say more advanced" sier han mens kroppspråket sier at det er delte meninger om det. Det lille vi vet om Samsung NX passer beskrivelsen og kroppspråket bra.

Han sier riktignok slr men forkortelsen har vært ganske misbrukt om både Samsung NX og microFT-formatet. Jeg vil derfor ikke ta det så bokstavelig.

Lenke til kommentar

Trur ikke Pentax kommer med noe som ligner Samsung's NX. Det blir bare dumt av dem og jeg trur ikke Samsung vil det. Da ender folk opp med å kjøpe Pentax versjonen av kameraet, slik (nesten) alle gjorde med K10D/GX-10 og K20D/GX-20.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Dette intervjuet tror jeg vi bør ta med en klype salt.

Kamera & Bild er ikke akkurat et magasin med stor integritet. En stor del av artiklene deres er direkte oversettelser av oppkjøpt stoff.

"the consept has changed" "Not a K20D successor"

Hva betyr dette? Ikke godt å si. Det kan selvfølgelig bety noe radikalt nytt, men det kan like gjerne bety at det ikke bare er en K20D super.

Integert HD video vil være et annet konsept. Jeg sier ikke at det er det det betyr, forsøker bare å sette utsagnet i litt perspektiv.

Samsung har vel gjort det rimelig klart at Pentax ikke vil bli invitert direkte inn i NX prosjketet. Så at det blir en NX tvilllingbror tviler jeg på.

For å være ærlig tror jeg det hele er markedsføringsprat, uten så veldig mye konkret innhold. Jeg tippe vi ender opp med en videre rafinering av K20D, med en liten ekstra godbit.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...