Nimrag Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Har sett litt på prisene på Scandinavianphoto.se og det er slettes ingenting å spare på å kjøpe i svenske kroner. Virker som de justerer for valuta.Nei, men det kan godt være at vedkommende som spurte befinner seg i Sverige... Da er det mer fornuftig å handle på Scandinavian Photo avd. Sverige... Skal ikke trekke denne diskusjonen for langt, men her er et par eksempler på at det ikke lønner seg å handle fra scandinavianphoto.se: Pentax 12-24mm .se - 7.095,- sek (5.778,- nok) .no - 5.495,- nok Pentax 55mm .se - 6.595,- sek (5.371,- nok) .no - 5.095,- Virker som om de aller fleste objektivene kommer nogenlunde likt ut som nevnte eksempler. Valutakursene er regnet ut med DnbNor sin valutakalkulator. Lenke til kommentar
Kenneth_S Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Tror det når eg ser det.. Benjikan har jo forsåvidt hinta om FF over lengre perioder - uten at det har blitt noe mer håndfast ut av det. Men for all del :-)Har han det? Han har sagt ting som mange har tolka i den retningen, men leser du hva han faktisk sier, så tror jeg ikke han har tatt munnen for full. Mannen liker rett og slett og leke litt med oss. Men han kan og være seriøs. Kunsten er å skille Hehe ja! I want to believe... men eg tror det når eg ser det Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Forholdsvis saftige rykter, gitt. Nevnte punkter er vel det som bidrar mest til syting over K20D. hvorfor får jeg ikke til å stile in på SR i menyen?det er der men jeg får ikke til å trykke på det. Kan det ikke stilles? Da trenger du heller ikke stille den inn, objektivet har elektronikk som selv rapporterer brennvidde til kamera. For å være sikker kan du jo sette objektivet til en bestemt brennvidde, og deretter trykke "INFO"-knappen. Nå skal brennvidden komme opp på displayet, sammen med annen informasjon. Det er for øvrig ikke uvanlig med avvik på ca. 5mm. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2009 Nå er det rykter om MF lansering. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Hehe ja! I want to believe... men eg tror det når eg ser det La meg si det sånn; jeg har tro på at han vet hva han snakker om, men ikke nok tro til at jeg bygger konkrete investeringsplaner på det Så vi er vel omtent på linje. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 5. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2009 Tror det når eg ser det.. Benjikan har jo forsåvidt hinta om FF over lengre perioder - uten at det har blitt noe mer håndfast ut av det. Men for all del :-) Han var vell sponset av Pentax en stund, mulig han har noen kontakter? Men de få tingene han røper og som stemmer blir fortalt av Pentax i en pressekonferanse samme dag eller dagen etter. Han vet like lite som resten av ryktesprederne. Han er en stor kanadisk brødgjøk. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Hei! Noen som har noen erfaringer med objektivet fra Pentax DA 55-300?? Jeg har noen erfaringer, men ikke mange. Noen ganske få dager, for å være presis. Jeg er fornøyd, gitt pris og forventninger – selvsagt finnes det langt dyrere objektiver som er bedre, men virker greit som en billig inngangspenge til lang telezoom. Er du fornøyd med skarphet etc på 18-55 blir du neppe skuffet av 55-300, men man kommer kanskje etter hvert til et punkt der man ikke er fornøyd med skarpheten til 18-55? Det jeg føler mest på er at det ikke er et plagsomt lyssterkt objektiv. Noe man jo helst klar over når man kjøper. Andre kan sikkert si lurere ting, ikke hør på meg. Sikkert ikke et dumt kjøp, men kan sikkert finnes lurere kjøp også. Bruker 18-55+55-300 selv nå, har planer om et par fastobjektiver i tillegg; tror det skal dekke mine behov bra. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Som jeg har sagt et par ganger tidligere i tråden her, så er forskjellen på 18-55 og 55-300 som natt og dag hos meg. Mulig jeg har en mandagsutgave av 18-55, men i forhold er 55-300 et objektiv jeg kommer til å beholde i lang tid. Lenke til kommentar
Nimrag Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Håper det er noen av dere som kan hjelpe en Pentaxianer i "nød": Jeg har litt penger som ligger og ulmer, ja tar fyr hvert øyeblikk Er i utgangspunktet på jakt etter et nytt objektiv, men er veldig usikker på hva jeg skal gå for. Mine "kandidater" er: DA 12-24mm DA 10-17mm DA* 55mm DA 55-300mm DA* 50-135mm FA 50mm Tamron 10-24mm Tamron 70-200mm F/2.8 Så til dilemma, jeg har jo langt ifra nok penger til hele hurven. Må i første omgang nøye meg med ett objektiv.Jeg har per i dag 3.000-4.000,- å bruke, men er ikke fremmed for å vente med innkjøp til pengebunken øker. Det hører med til historien at jeg i dag har K200D med DA* 16-50mm. Jeg må velge en retning, vidvinkel, normal, eller telezoom. Og det er her jeg foreløpig stanger i veggen. Det hører også med til historien at fruen og jeg venter en liten en i slutten av april, og ønsker selvfølgelig å ta mange bilder. Har derfor sett på DA* 55mm og FA 50mm pga lysstyrke for innebruk. Har lest litt på photozone, og der kommer ikke FA 50mm veldig godt ut, men dette ligger godt innenfor de økonomiske rammene. Men vil dette være raskt nok til å følge et barns bevegelser, vil autofokusen henge med, og ikke minst vil det bli for trangt? Føler noen ganger i dag at med 16-50mm objektivet på det videste at jeg savner noe enda videre når jeg tar bilder inne... Har derfor vurdert om jeg skulle gå for en vidvinkel istedet. Tamron 10-24mm er da den mest aktuelle, mest pga pris, men også fordi den går så vidt som 10mm. Jeg er dessuten glad i å ta landskapsbilder, så en vidvinkel vil jo gi meg en ekstra dimesjon på det området også. DA 10-17mm er tatt med som et artig objektiv jeg har lyst på, men usikker på om ikke et fisheye må vente en liten stund til. Er det noen som har sammenlignet Tamron 10-24mm med DA 12-24mm? Evt brukt disse innendørs? Disse er jo langt fra like lyssterke som FA 50 eller DA* 55, og må kanskje derfor brukes med høyere ISO verdi, noe jeg ikke er veldig interessert i. Da gjenstår bare telezoom da Hadde tidligere DA 50-200mm, men solgte dette for en tid tilbake. Ikke at jeg angrer på det i dag, da jeg sjeldent brukte det, men følte meg aldri "fortrolig" med kvaliteten på det. Ikke det at kvaliteten var dårlig, men etter å ha hatt 16-50mm påmontert en stund, så ble 50-200mm, ja litt "pinglete". Samtidig som det ikke er nevneverdig lyssterkt. Er derfor veldig skeptisk til å gå for DA 55-300mm da dette ikke er mer lyssterkt, men hvordan er den optiske kvaliteten sammenlignet med 50-200mm? Sitter da igjen med DA* 50-135 som frister veldig mye, JP har fortsatt hyggelig pris på denne 6.999,- og Tamrom 70-200mm som ligger på 5.999,- hos JP. Er det stor optisk forskjell på disse to? Kvalitetsmessig hvordan står Tamronen imot Pentax sin? PS! Det plager meg ikke å handle fra uniten, så dersom noen har noen linker til noen ekstraordinære tilbud tar jeg de imot med åpne armer. Mvh Ung og usikker Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Gratulerer på forskudd! Du har litt av et dilemma med de fristende valgmulighetene MrMoif Jeg kan nevne at det kun er to av de objektivene du nevner som står på min ønskeliste for 2009. Det er Tamron 70-300 f/2,8 og FA 50mm. Til spedbarn tror jeg derimot du kan ha best nytte av den 16-50 normalzoomen du allerede har. Vidvinkel vil gi bilder med rare proporsjoner mens mer tele vil gi for store avstander for innendørs bruk. Regn med mange innendørs nærbilder på 0,5-1,5 meters avstand. 16-50mm mener jeg er passe, mens f/2,8 er stort nok i massevis. FA 50mm vil du neppe bruke med noe større blenderåpning enn f/2,8 til babybilder på grunn av for liten dybdeskarphet på så kort avstand som 0,5-1,5m. For eksempel gir 1m, 50mm og f/2,8 en dybdeskarphet på ca 4 cm. (DOF-kalkulator.) Jeg tror at blits kan være et godt kjøp nå. Sikt blitsen i taket eller veggen og du vil få lys nok til å ta meget gode innendørsbilder med større dybdeskarphet (f/5,6-8) med lav ISO. En 60cm reflektor kan også være nyttig dersom du ikke har tak og vegger med riktig farge på riktig plass og avstand i forhold til babyen i riktig øyeblikk. Flytter du på babyen når den først har øynene åpne eller til og med smiler så forsvinner raskt det fine øyeblikket. Det gjelder derfor å flytte på fotoutstyret, "vegger" og lys slik at det passer babyen og ikke omvendt. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) MrMoif: Når det gjelder DA* 55mm vs FA 50mm så er det 2 ting som går igjen på tester og slikt. Det ene er at DA* 55mm er VELDIG skarp over hele bildeflata fra 1.4mm, mens FA50mm absolutt ikke er det. Men til gjengjeld har FA 50mm raskere autofokus. Det går vel på at 55mm-en har SDM-motor(lager nesten ikke lyd) og er et mye større og tyngre objektiv. DA* 50-135mm har perfekt område for portrettfotografering og er et meget bra objektiv. Det har desverre en tendens til å gå i stykker, så jeg ville kjøpt det i Norge for å få norsk garanti. Hvis du er glad i ditt 16-50mm så vil du bli nok ikke bli skuffet av dette heller. Når det gjelder telezoom, så vet jeg ikke helt hva jeg skal anbefale annet enn at jeg har hørt mye positivt om Sigmas 70-200mm f/2.8. Selv fikk jeg meg nettopp et Pentax FA* 80-200mm f/2.8 og er meget fornøyd med det. Som Simen1 sier kan det være lurt å kjøpe en blitz. Jeg bestilte nettopp selv en AF540FGZ på eBay sammen med en kamerat og prisen ble da 1950 pr blitz. Sammenlignet med billigste pris i prisguiden(4000 kroner) var dette er røverkjøp. Ellers er det nok ikke dumt å holde av litt penger til et K30D. Det går litt rykter om det for tiden. Men det kommer nok ikke før tidligst til sommer/høst. edit: Angående vidvinkel: Sigma har nettopp annonsert en ny 10-20mm for pentax med fast blender på 3,5. Endret 5. mars 2009 av Nimrad Lenke til kommentar
SRD Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Av de objektivene du lister opp MrMoif så tror jeg at jeg hadde gått for Pentax 50-135mm F2.8 eller en vidvinkel. Veldig mange Pentax brukere har 50-135mm og jeg har bare hørt positive ting om den. Den passer jo også veldig bra til DA* 16-50mm. Når det gjelder vidvinkel, så tenkte jeg personlig på å kjøpe Tamron 10-24mm, men nå kom jo Sigma med en 10-20mm for noen dager siden. Da får du 10-20mm F3.5 gjennom hele zoomorådet og du får motor i objekivet (HSM-motor). Nå vet vi ikke noe om den optiske kvaliteten på dette Sigma objektivet eller når det kommer, men jeg tror det kommer til å bli minst like godt som den eldre Sigma 10-20mm. Pentax sin 12-24mm f4 er utorlig skarp og god fra største blender, så har du råd til den, og ønsker vidvinkel så er det et veldig godt kjøpt. Kjøper du fra andre siden av dammen så får du den for rundt 4000 kr. Eneste "problemet" med denne er jo som du sier at den ikke er videre enn 12mm . Tilslutt vil jeg si at jeg vurderte Tamron 70-200mm F2.8 mot Pentax 50-135mm F2.8 for en stund siden. Jeg bestemte meg til slutt for Pentax. Grunnene var: Værtetting (bor på vestlandet), det er merkbart stor forskjell på 50mm og 70mm som videste innstilling (har også Tamron 70-300mm, og savner ofte litt mer vidvinkel på den), SDM-motor isteden for skrue-AF, Pentax-en er mindre og lettere (dette hadde ikke så mye å si for min del men det kan være viktig for noen. Fordelene med Tamron 70-200mm er at den kan brukes med 1.4 TC bli en 105-280 F4. Altså ganske god til fuglebilder o.l. (hvis den er skarp med TC) Lenke til kommentar
SRD Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Prisen på Pentax DA* 60-250mm F4 stuper http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=5510633 Lenke til kommentar
# offline Skrevet 5. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2009 DA 12-24mm Grei deal og godt objektiv.DA 10-17mm Spesielt, men morro. DA* 55mm Dyrt, jeg ville ha avventet med kjøp. DA 55-300mm Billig og grei. DA* 50-135mm Kjøp! FA 50mm Billig, men kjøp heller FA 35 f/2 Tamron 10-24mm Er den å få tak i til Pentax? Sigma kommer med 10-20mm f/3.5 Tamron 70-200mm F/2.8 STOR og klumpete, meget god. Den har ikke motor! Gå heller for Sigma 70-200mm f/2.8 med HSM. Evt. Sigma 50-150mm HSM eller Pentax 50-135mm SDM. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Prisen på Pentax DA* 60-250mm F4 stuper http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=5510633 Oi! Håper ikke det har noe med kvaliteten å gjøre? Dette objektivet har jo blitt utsatt og utsatt og plutselig nå så er prisen sunket med mange tusen? Lenke til kommentar
SRD Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Prisen på Pentax DA* 60-250mm F4 stuper http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=5510633 Oi! Håper ikke det har noe med kvaliteten å gjøre? Dette objektivet har jo blitt utsatt og utsatt og plutselig nå så er prisen sunket med mange tusen? Prisen er jo faktisk lavere enn 50-135mm i samme butikk. Hvis kvaliteten på denne er veldig god og dette er riktig pris så vil jo denne kunne ødelegge markedet for DA* 200mm, DA* 300mm og DA* 50-135mm. Så da må jo enten kvaliteten på den være mindre bra, eller så må Pentax gjøre noe med prisene på de andre objektivene. Ellers så er vi i Pentaxleiren veldig heldige. Endret 5. mars 2009 av SRD Lenke til kommentar
Nimrag Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Hei igjen, Takk for alle svar. Har forresten blits, AF540FGZ, skulle selvfølgelig nevnte dette i innledende tråd... Har sett at Sigma har lansert en ny 10-20 f/3.5, som jo er et besnærende objektiv. Men når vil denne være klar for levering? Ser at Tamron 10-24 ligger med "ventes på lager" hos flere forhandlere, er den ikke kommet til Pentax ennå som NorthPentax sier? Ble veldig fristet av den nye 60-250mm med den hyggelige prisen, men spørs om fruen blir veldig fornøyd da, men man trenger vel ikke barnevogn og bilsete den første tiden Neida, det får bli med tanken foreløpig. Ut ifra tilbakemeldingene deres blir det sannsynligvis å spare til jeg får råd til 50-135, kan evt supplere med den nye 1,4x konverteren når den dukker opp. Endret 9. mars 2009 av MrMoif Lenke til kommentar
Valtam666 Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Hei! Noen som har noen erfaringer med objektivet fra Pentax DA 55-300?? Må ha et zoom objektiv i tilegg til mitt 18-55 mm. 55-300 dekker nok mine behov ang. fugleliv, hjort, raske bevegelser osv. Noen som har noen spesifikke anbefalinger av objektiver i denne klassen?? Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Valtam666: Les litt i tråden her og finn ut selv. Prøv søkefunksjonen. Det er kommet svar på det forrige innlegget ditt for bare et par poster siden... Hvis det ikke var godt nok så får du spesifisere litt hva du vil vite. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Ser at Tamron 10-24 ligger med "ventes på lager" hos flere forhandlere, er den ikke kommet til Pentax ennå som NorthPentax sier? Tamron 10-24 har vært ventet på lager siden november. ETA-datoene har blitt forskjøvet ukentlig og vil nok fortsette med det en stund til siden Tamron selv har annonsert tilgjengelighet for 10-24 til Pentax i løpet av 2. kvartal i år. Jeg hadde en bestilling på den selv en stund men avbestilte på grunn av skuffende resultater i tester. Etter avbestillingen har jeg vært litt i villrede om hvilken vidvinkel jeg ønsker, helt til jeg så annonseringen av Sigma 10-20 f/3,5. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå