Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Om den har K-fatning, kan du antagelig smelle den rett på kamera uten problemer. I visse tilfeller må det en rask innstilling til i kameramenyen, men dette gjelder primært for objektiver som er eldre enn ~25 år (objektiver har ikke en 'A'-innstilling på blenderringen, noe som er nødvendig for at det skal fungere på moderne vis).

Ta en titt på objektivfatningen, og sammenlign den med f.eks. dette bildet. Vær nøye, da objektivfestene kan være ganske like fra fabrikant til fabrikant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet om noen svenske nettbutikker som har stort Pentax utvalg av Objektiver?
Scandinavian Photo (www.scandinavianphoto.se)

Har sett litt på prisene på Scandinavianphoto.se og det er slettes ingenting å spare på å kjøpe i svenske kroner. Virker som de justerer for valuta.

Finnes det noen andre store "Pentax-forhandlere" hos søta bror med gode priser?

Lenke til kommentar
Om den har K-fatning, kan du antagelig smelle den rett på kamera uten problemer. I visse tilfeller må det en rask innstilling til i kameramenyen, men dette gjelder primært for objektiver som er eldre enn ~25 år (objektiver har ikke en 'A'-innstilling på blenderringen, noe som er nødvendig for at det skal fungere på moderne vis).

Ta en titt på objektivfatningen, og sammenlign den med f.eks. dette bildet. Vær nøye, da objektivfestene kan være ganske like fra fabrikant til fabrikant.

ok.

hvorfor får jeg ikke til å stile in på SR i menyen?

det er der men jeg får ikke til å trykke på det.

Lenke til kommentar
Har sett litt på prisene på Scandinavianphoto.se og det er slettes ingenting å spare på å kjøpe i svenske kroner. Virker som de justerer for valuta.
Nei, men det kan godt være at vedkommende som spurte befinner seg i Sverige... Da er det mer fornuftig å handle på Scandinavian Photo avd. Sverige...
Lenke til kommentar
Hm. Fiffig når du skal ha den ned i bagen, men den gir kun(?) beskyttelse mot strølys, og jeg synes det er fint når de beskytter mot alt annet også.
Jeg har nettopp snakka med Helge på Fovi om dette med motlysblenderen. Han har ikke selv undersøkt objektivet grundig, men ut fra det han vet om 35/2,8 makro som har samme type motlysblender så mener han at den gir beskyttelse mot støt og slag.

Han mener at den normalt ikke vil gli inn ved støt, men vil kile seg fast så lenge støtet ikke kommer rett forfra. Høres ganske logisk ut spør du meg.

Lenke til kommentar

Hei!

Noen som har noen erfaringer med objektivet fra Pentax DA 55-300??

Må ha et zoom objektiv i tilegg til mitt 18-55 mm.

55-300 dekker nok mine behov ang. fugleliv, hjort, raske bevegelser osv.

Noen som har noen spesifikke anbefalinger av objektiver?? :whistle:

Lenke til kommentar

Da må jeg hive meg på spørsmålene (og denne awesome tråden), og høre om noen har erfaring med vidvinkel-objektiver til K200D / K20D?

Sitter med et K200D og en 17-70mm Sigma og er fornøyd med mulighetene det gir, men ønsker enda litt mer vidvinkel :)

Lenke til kommentar
Da må jeg hive meg på spørsmålene (og denne awesome tråden), og høre om noen har erfaring med vidvinkel-objektiver til K200D / K20D?

Sitter med et K200D og en 17-70mm Sigma og er fornøyd med mulighetene det gir, men ønsker enda litt mer vidvinkel :)

Pentax 12-24mm regnes som en utrolig god vidvinkel til en ganske OK pris. Personlig kommer jeg til å gå for en Sigma 10-20mm F3.5 når denne kommer. Grunnen er at den har HSM og 10mm isteden for 12mm. F3.5 er jo også veldig greit å ha.

Lenke til kommentar

Da ser det ut som om det dukker opp troverdige rykter om K30 i kjølvannet av PMA.

- new AF software

- new AF hardware

- 14 MP sensor, improved

- changed body size

- 4.5/s speed

- improved lifeview (not sure)

Grunnen til at jeg ser de som troverdige er at Benjikan Kanarek bekrefter dem. Det samme skjedde i forkant av K20D. Folk spekulerte, og så smalt Ben inn fra sidelinja og bekrefta ved å si "spot on".

Slår vi dette i sammen med det vi antar om den nye Samsung sensoren så ligger forholdene til rette for video. Spørsmålet blir selvfølgelig om Pentax velger å utnytte disse mulighetene. Sensor improvements betyr trolig og noen bedringer på støysiden.

Lenke til kommentar
Personlig kommer jeg til å gå for en Sigma 10-20mm F3.5 når denne kommer. Grunnen er at den har HSM og 10mm isteden for 12mm. F3.5 er jo også veldig greit å ha.

LOL :!:

Når den endelig den kommer ut med Pentax fatning så har det kommet noe nytt og du vil heller ha den istedet. Det er jo år og dager siden du startet vidvinkel tråden din og du har ennå ikke bestemt deg. Jeg trudde du skulle ha Pentax 12-24 eller Tamron 10-24. Du får ikke tatt bilder med vidvinkel så lenge du venter på det neste og det nye hele tiden, SRD.

Pentax 12-24mm regnes som en utrolig god vidvinkel til en ganske OK pris.

DA 12-24mm har okey pris(4100kr) hvis du kjøper den fra utlandet. I Norge koster den 7000kr.!!!

Edit: Kjøper du fra utlandet må du gi de ett tilbud, maks 600CAD.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

ok.

hvorfor får jeg ikke til å stile in på SR i menyen?

det er der men jeg får ikke til å trykke på det.

Fordi SR stilles på en bryter på framsiden av kamerahuset, sannsynligvis.

Lenke til kommentar
Tror det når eg ser det.. Benjikan har jo forsåvidt hinta om FF over lengre perioder - uten at det har blitt noe mer håndfast ut av det. Men for all del :-)
Har han det?

Han har sagt ting som mange har tolka i den retningen, men leser du hva han faktisk sier, så tror jeg ikke han har tatt munnen for full. Mannen liker rett og slett og leke litt med oss. Men han kan og være seriøs. Kunsten er å skille :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...