Sutekh Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Er Simen1 blitt syk? Det har jo gått en hel dag siden Pentax K-P ble offisielt annonsert Og en liten hands on. Ser ut som en snasen liten sak. Kjenner jeg har veldig sansen for løsningen med utbyttbart frontgrep. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) Så det nye kamera er en K3 III? Endret 27. januar 2017 av ilpostino Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Så det nye kamera er en K3 III? Eller en K3 mini Liker konseptet med forskjellige grep. Dette kjenner vi igjen fra Olympus E-M og E-M5II; men Pentax har løst det noem er elegant, synes jeg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Er Simen1 blitt syk? Det har jo gått en hel dag siden Pentax K-P ble offisielt annonsert Og en liten hands on. Ser ut som en snasen liten sak. Kjenner jeg har veldig sansen for løsningen med utbyttbart frontgrep. Jeg leste lekkasjene et par dager før lanseringen og diskuterte det fra meg på pentaxforums. Etter de første reaksjonene kjenner jeg meg litt uengasjert. KP er ikke det helt store for meg selv om jeg liker noen av løsningene. - Grep størrelse L, M og S: kult, men det er en relativt beskjeden nyhet/detalj. - Vertikalgrepet: Ikke noe særlig utenom det vanlige - Kamerahuset: 95% det samme som tidligere kameraer - ISO 819200: Ren fysikk tilsier at det er ubrukelig dårlig. Lavere ISO-verdier har neppe fått nevneverdig forbedring - 1/24000s elektronisk lukker: Den største og kuleste nyheten etter min mening. - 0,5 stopp bedre stabilisering enn tidligere APS-C modeller: bra, men ikke noen voldsom forskjell akkurat - Ny CPU: Ennå usikkert hva dette innebærer - Mindre buffer og tregere seriebilder enn K-3 II får den til å virke som teknisk underlegen og overpriset. - Rekordsvak innebygget blits. Ikke akkurat noen K-3 erstatter. - Mangler LCD på toppen. Det ekstra kontrollhjulet er en dårlig "erstatning" i mine øyne - HDMI-porten er fjernet sammenlignet med K-3 II - Batteriet er langt svakere enn det i K-3 II - Ikke innebygget GPS som K-3 II - Slanket 97 gram: den nest beste nyheten - Prisen: for høy - Designen generelt (inkl sølvversjonen): fantastisk, men ikke nok til å forsvare prisen og de få nyhetene - Pentax-verdiene (stor pentaprismesøker, værtetting, kuldemotstand, dng, stabiliseringen, etc) tar jeg for gitt så ikke noe pluss eller minus derfra. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 Jeg har planer om å sette sammen en fotobok og går igjennom en del bildemateriale. Jeg har sett mitt snitt til å gå igjennom gamle bilder og freshe opp gamle panoramabilder og lignende som jeg ikke har hat så mye hell med i tidligere utgaver av Photoshop. Jeg fikk satt sammen et panorama av 35 PEF-bilder og har for første gang fått feilmelding om for lite minne i PS når jeg bruker Content aware for å fylle inn rundt på bildet. På det meste brukte den cirka 25 Gb RAM. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Jeg har ønsket meg Sigma 18-35mm f/1,8 DC HSM Art ganske lenge og har siklet litt på et som har ligget på Finn en stund. Har hørt mye bra om det og kunne tenke meg et lyssterkt vidvinkel. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Har du prøvd Hugin til panorama? Det støtter 16 bit råfilprosessering. Sigma 18-35 er et imponerende objektiv. Svært skarpt fra største blender i hele spekteret. Men det har også to svakheter. Det ene er vekta og det andre er visstnok at ganske mange eksemplarer sliter med fokus-bommerter, uten at jeg har vært plaget av det. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Har du prøvd Hugin til panorama? Det støtter 16 bit råfilprosessering. Jeg rotet meg tilfeldigvis frem til en instilling i PS som gjorde at programmet brukte skjermkortet fremfor prosessoren til prosessering og da gikk alt meget bedre. Lenke til kommentar
tow Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Jeg har ønsket meg Sigma 18-35mm f/1,8 DC HSM Art ganske lenge og har siklet litt på et som har ligget på Finn en stund. Har hørt mye bra om det og kunne tenke meg et lyssterkt vidvinkel. Det er helt supert, men stort og tungt, og lite zoomområde. Hadde det på en D7000, det var stort også på et såpass stort kamera. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Pentax presenterer ny 50 mm på CP+. Skjønnar absolutt ikkje kvifor han må vera så diger. F.eks. Canon sin 50/1.4 er ganske kompakt, sjølv om han har USM-fokusmotor. Til og med 1.2'en ser kompakt ut i forhold til det beistet som Pentax sin ser ut til å verte. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Jeg tipper størrelsen kommer av at de ønsker å slå Sigma/Zeiss, samt at den er optimert for en bildesirkel som er 3mm større enn Sigma/Zeiss/Røkla. Jeg er ikke helt overbegeistret for gigantomanien og savner nye objektiver basert på limited-filosofien. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 23. februar 2017 Del Skrevet 23. februar 2017 No har eg ikkje lest så mange testar, men er Sigma'en så mykje betre enn Canon sin 50/1.2 at det forsvarar størrelsen? Pentax sin FA 50/1.4 når jo ikkje ein gong fram til fokusringen på det her beistet. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Nå er Mitakon 20mm 4.5x tilgjengelig på eBay. Noen som vet om det finnes adapter som gjør at en kan bruke objektiv til Canon/Nikon/Sony A/Sony E/MFT/Fuji X på Pentax? Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 (endret) Det er jo ganske gale når ikkje ein gong dei som produserer optikk for spesielt interesserte vil levera til eit kameramerke 'for spesielt interesserte'. Endret 24. februar 2017 av Asbjeurn Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 Ble tipset om å sjekke ut produktet på produsentens hjemmeside av ei på en dansk makro-gruppe. Der var den tilgjengelig til Pentax så det var vel bare det at den ikke var lagt ut på eBay. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 24. februar 2017 Del Skrevet 24. februar 2017 (endret) Ah! Det var no endå godt. Endret 24. februar 2017 av Asbjeurn Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Jeg har ønsket meg Sigma 18-35mm f/1,8 DC HSM Art ganske lenge og har siklet litt på et som har ligget på Finn en stund. Har hørt mye bra om det og kunne tenke meg et lyssterkt vidvinkel. I dag fikk jeg endelig hentet det. Da jeg skulle teste det var selvfølgelig begge batteriene i kameraet tomme. Har en K-20 liggende med fulle batterier men skal ha tålmodighet til å vente på batteriene til K-5 II skal lades. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Hvordan føles det ut på kameraet? Jeg har også en K-5ii. Ser at det veier hele 810g? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Det er ikke til å legge skjul på at det er tungt og blir en framtung kombinasjon. På stativ er det nesten sånn at man ønsker det hadde en fot. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 25. februar 2017 Del Skrevet 25. februar 2017 Batterigrep er kanskje tingen. Eg brukar det når eg har på 35-105'en min. Balanserar litt betre då. (Har K-5IIs) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå