Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 ... Folk er forskjellige men jeg satser heller på lyssterkt glass fremfor blitz.Hjelper ikke i motlys. Det er mye lys som skaper problemet når en mangler internblits, ikke mørke. Einaste tilfella eg har hatt klar nytte av blitsen er ved portrettfoto i motsol.For eksempel. Den brukes når motivet er nært nok og skyggene blir for mørke. Når utstyrs sekken er tilgjengelig er det ikke noe problem, men gidder ikke dra med meg ekstern blits ut på tur når oppevaringsplass er mangelvare (pakker heller objektiver). Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Hjelper ikke i motlys. Det er mye lys som skaper problemet når en mangler internblits, ikke mørke. Greit nok men jeg har tatt såpass lite bilder hvor solen/motlyset har vært et problem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 (endret) Jeg derimot sliter med å kunne bruke den "ofte nok", Pentax har som kjent 1/180 som kjappeste lukkertid med blits (WHY!). Overeksponering så det holder til tider. Hrrmf. Endret 29. april 2015 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Hjelper ikke i motlys. Det er mye lys som skaper problemet når en mangler internblits, ikke mørke. Greit nok men jeg har tatt såpass lite bilder hvor solen/motlyset har vært et problem. Det er da man drar frem en liten sammenleggbar reflektor fra fotoveska. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Det er da man drar frem en liten sammenleggbar reflektor fra fotoveska.Kan funke det også, om motivet er noenlunde stille. Litt mer klønete da, men det gir jo bedre farge på lyset. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 En annen fordel med blits er at folk som oftest ikke rekker å lukke øynene før bildet er tatt. Min erfaring med å bli tatt bilde av med reflektert sollys er at det fort kan bli plagsomt for motivet å se på. Sikkert fint hvis du er ute etter Clint Eastwood-looken, men ikke alltid ønskelig. Lenke til kommentar
Visvas Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Nytt tema: Har bestilt K3 Prestige Edition på Scandinavian Photo for kr. 8 490, greide ikke å la være. Inneholder grep og 2 batterier, og lekker metallic finish. Får ganske mye for pengene da! Så blir jeg i tvil, for nå kommer jo Mark II med forbedret autofokus og JPG farger for bare en 1000-lapp mer (pluss GPS, som jeg ikke bryr meg noe om). Men, så ser jeg av tester at følgefokus-problemer sannsynligvis skyldes objektivene, ref dp-review (gjennomgående litt treig screw drive), og fargene fikser en jo greit i RAW. Så da er det vel ingen hensikt å vente på Mark II? Budjet Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 f32.no snakkar opp Pentax. 2 Lenke til kommentar
Oladal Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Hvis Sigma, CZ, og Tamron begynner med Pentax fatning på alle sine objektiver , da vil systemet ha en stor vekst . Uten denne støtten blir systemet bare nok en døgnflue med fullformat . Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. mai 2015 Del Skrevet 15. mai 2015 Ikke fult så døgnflue som Sony A7-serien vel? Den har jo langt færre objektiver å by på. Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Heisann pentaxianere Hvor handler man gjerne Pentax utstyr i dag (i Oslo)? Fovi er det anbefalt? Og Pentax AF360FGZ II er det en god blits for en amatør? Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Kan trygt anbefale Fovi! Har kun handlet på nett hos de, men de virker svært hyggelige og profesjonelle. Blits tør jeg ikke uttale meg om, men andre her kjenner sikkert både den du nevner og eventuelle alternativer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Pentax 645Z blir DxOMarket i løpet av sommeren. Det kan bli interessant. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 K-fatninga er 40 år denne månaden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juli 2015 Del Skrevet 16. juli 2015 Pentax K-3 II pixel shift resolution (PSR) gjør det svært bra i Dpreview sin studiotest. Nå "jukser" den riktignok ved å kombinere flere eksponeringer, men det er svært effektivt i en sånn studiotest. Selv synes jeg den på ISO 25600 matcher støy og detaljgrad til flere av de heteste konkurrentene når de får to trinn forsprang, ISO 6400. Det eneste er moiré som jeg synes øker noen plasser i bildet når PSR slåes på. Blir ikke helt klok på hva det skyldes. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 Spesielt så mer "organiske" motiver som pengeseddelen og hår veldig bra ut. Spennende teknologi så det holder! Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 17. juli 2015 Del Skrevet 17. juli 2015 . Selv synes jeg den på ISO 25600 matcher støy og detaljgrad til flere av de heteste konkurrentene når de får to trinn forsprang, ISO 6400. Minst 2 trinn ser det ut som. Uten å ha lest for mye om pixel shifting så ligner det mye på Median blending, der støyen reduseres med ca. to stopp ved å blande 4 bilder. En teknikk som er svært enkel å utføre i PS, og godt resultat selv om kameraet er håndholdt. Pixel-shifting gir vel også fordeler som bedre farger. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Er det noen som kan gi meg en kjapp oppsummering av hvorfor Rise high Pentax-blogg er så kontroversiell hos Pentaxforums? Lenke til kommentar
boff1 Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 http://www.pentaxforums.com/forums/6-pentax-dslr-discussion/68214-ricehighs-pentax-blog.html Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. august 2015 Del Skrevet 27. august 2015 Bare legger denne her, jeg. Sixth of October will be full of frames in deed... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå