Gå til innhold

Pentax diskusjonstråd: Tråden for digitale Pentaxianere.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok litt eldre enn det. Jeg kjøpte et eksemplar i 2007 og var sånn middels fornøyd. Det er ikke veldig skarpt på 200mm, men helt greit blendet litt ned på et 6 Mp kamera. Fokusen er ganske treg. Til 800 kr synes jeg det er et ok kjøp. Rettferdig pris for både deg og selger.

Skulle du bli misfornøyd får du sikkert solgt det for samme pris.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det bør vera med K-fatning! Å lansera endå ei ny fatning for å handtera full frame er å gi seg på tap, etter mi meining.

E: Eg kryssar fingrar og andre ekstremitetar for at det vil handtera M- og K-linser utan nedblenda lysmåling. P.t. har eg ei A-linse og tre M-linser, så eg har vore litt nølande til å "go digital". Må eg fikla for mykje for å få tatt eit bilde, så går det fort ut over kvaliteten. :(

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

De har to valgmuligheter:

- K-fatning gir kompatibilitet, samme registeravstand, mulighet for speil og optisk prismesøker.

- En ny fatning gir mulighet for kortere registeravstand, enklere konstruksjon av nye vidvinkelobjektiver og lyssterke objektiver. Fravær av speil og prismesøker gir lavere vekt og størrelse.

Jeg er glad i optisk søker så jeg håper også på k-fatning, men det er også mulig å lage en adapter med både nedblendingspinne og elektroniske kontakter så man får god kompatibilitet kombinert med fordelene med ny fatning. Da er nok optisk søker det eneste vi går glipp av.

Lenke til kommentar

Dei har jo tre nye linser under utvikling. 16-85'en er vel crop-linse, tippar eg, men dei to andre kan fort vekk vera mynta på fullformat. Det vert jo spekulert i 70-200 og 100-400 som zoom-område, og i alle fall 70-200 er klassisk sportzoom-område for ff. Dette gir meg håp om at dei satsar på K-fatning på ff-kameraet òg.

(så er det berre kompatibiliteten med M- og K-linser som står att ... :ermm: )

Lenke til kommentar

På Pentaxforums er det også forholdsvis lav stemning for en ny fatning og Ricoh har nok liten interesse av å gå mot kundenes ønsker.

Bilder

Ut fra lengde, bredde, frontelement og størrelsen på skruer, brytere og fatning gjetter jeg "vilt" på at navnene blir:

HD Pentax D-FA* 70-200mm f/2.8 ED IF SDM WR

HD Pentax D-FA 100-400mm f/4 ED SDM WR

Noen som tør å gjette i mot? :p , eller gjette priser?

Lenke til kommentar

HD Pentax D-FA* 70-200mm f/2.8 ED IF SDM WR

Tippar også at det er ei *-linse (om dei kjem til å fortsetta med *-linja) men då set dei vel ikkje nokon WR etter? Og så er spørsmålet, SDM eller DC? Dei siste linsene med fokusmotor har vel vore DC, eller?

Den ser vel litt liten ut til å være konstant f/4? Er nok minst 5.6 i lengste enden.

Gjetter på 80(eller 70)-200/4

Swome siktar vel til 100-400'en, men elles er eg einig med deg i at det kan vera f/4 på 70/80-200'en. Frontelementet såg kanskje litt for lite ut til å vera f/2.8.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er lik målestokk på de to bildene. Se på forskjellen på vinduet over fokusdistansen, og knappene. Skulle tro at i alle fall knappene er like store på dem, de er ikke like på bildene, det øverste har kanskje 40% større knapper. Det indikerer at det nederste objektivet er større enn det ser ut til.

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte meg på litt detektivarbeid, noe risikabelt basert på én stor antagelse. Nemlig at knastene på den bredeste ringen er like stor på de to ukjente objektivene som på Pentax HD 55-300mm f/4-5,8. For å si det sånn, målene ble veldig urealistiske og motstridende med hensyn på skruene så jeg er pent nødt til å forkaste antagelsen og begynne på nytt. Er det noen som har noen idé om hvilke mål jeg kan ta utgangspunkt i? Fatningen er såpass skjult at det blir vanskelig å bruke den. Finnes det noen andre nyere Pentax-objektiver med tilsvarende skruer og brytere?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Er det noen som har noen idé om hvilke mål jeg kan ta utgangspunkt i? Fatningen er såpass skjult at det blir vanskelig å bruke den.

Fatningen er vel det eneste 100% sikre, men som du sier viser ikke bildene nok av den til at det hjelper. Ut fra kommentaren om en rask telezoom og en lengere telezoom vil det jo være naturilig å gjette på en 70-200 F2.8 som den raske, eller noe deromkring. Siden Pentax allerede har en fin 60-250mm F4 virker det bortkastet med en 70-200 F4.

Siden den andre ikke karakteriseres som rask henger jeg meg på gjetningen til flere om ca 100-400 med variabel blender, F3.5-4 i korteste ende og F5.6/F6.3 i lengste er veldig vanlig. Pentax har vel samarbeidet med Tamron på noen objektiv også, og gjør de det her kan det muilgens være en variant av 150-600 også.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...